
Om de ziel van de jongere (IV)
IIn de eerste hoofdstukken van het pedagogisch boekje Spreuken roept de vader van de jongen die het volle leven ingaat hem op om toch vooral te luisteren naar de stem van de wijsheid. In het derde hoofdstuk brengt hij de centrale boodschap van de wijsheid voor het voetlicht. Deze luidt ...

Om de ziel van de jongere (V)
IIn het opvoedkundig boekje Spreuken 1 t/m 9 is de vader de spreekbuis van de wijsheid. De toon van zijn spreken is niet bevoogdend of bars. Hij stelt zich niet boven de zoon, maar vereenzelvigt zich met hem, door te zeggen dat hij ooit zo jong was als hij. Hij ha ...

Om de ziel van de jongere (II)
De vraag naar de zin van het levenIIn het vorige artikel stelde ik dat in de tijd van de puberteit het bewustzijn van de mens geboren wordt.In die tijd komt bij de jongere (vaak onbewust) de vraag op naar de zin van het leven. Ik stelde dat ...

Om de ziel van de jongere (1)
De puberteitEEen van de mooiste en rijkste geschriften die ik ken, is een beschouwing van Sören Kierkegaard uit 1842 over Efeze 3: 16: Ik buig mijn knieën (...) opdat God u zal geven versterkt te worden door zijn Geest in de inwendige mens.’ ...

Om de ziel van de jongere (VI)
Over de verhouding van een jongen tot een meisjeDDe vader van de jongen die in Spreuken 1 t/m 9 aangesproken wordt, stipt in de hoofdstukken 5, 6 en 7 dingen aan die in het leven van bijna elke jongeman een grote rol gaan spelen: de verhoudi ...

Om de ziel van de jongere (VII)
IIn Spreuken 7 brengt de vader opnieuw het gevaar van overspel en hoererij ter sprake. De lezer ervaart dit in eerste instantie als bijna overbodig, gelet op het feit dat hij dat ook al deed in de vorige hoofdstukken. Bij nader inzien blijkt echter dat de schrijver juist door wat hij i ...

Om de ziel van de jongere (IX)
EEen van de kenmerken van de Wijsheid die in Spreuken 8 genoemd worden, is dat zij zich ophoudt in hoge kringen. Ze verschaft raad aan hooggeplaatsten (vers 3), dankzij haar regeren koningen (vers 16).Ongetwijfeld heeft de schrijver van het wijsheidsb ...

Om de ziel van de jongere (VIII)
HHeel raak heeft de schrijver van Spreuken 1 t/m 8 in het zevende hoofdstuk getekend hoe een jongeman bij het vallen van de avond in de strikken kwam van het kwaad. Hij ontmoette het kwade in de gestalte van een hoer. Zij hield zich schuil op donkere plekken in de straten en op de plei ...

Om de ziel van de jongere (VI)
WWelke vader heeft niet het goede voor met zijn kinderen? De vader die zich in Spreuken 1 t/m 9 tot zijn zoon richt, vormt daarop geen uitzondering. Integendeel. Uit alle macht wil hij voorkomen dat zijn zoon in het leven verstrikt raakt en daarom geeft hij hem op de drempel naar de vo ...

Om de ziel van de jongere (XIX)
IIn de jaren tachtig van de vorige eeuw heeft Martin Hengel in enkele briljante studies gewezen op het buitengewone belang van de ontmoeting tussen het Jodendom en de Griekse geest in de tijd van het Hellenisme. 1 Sporen van deze ...