Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Boekbesprekingen

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Boekbesprekingen

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Andrew F. Walls, Crossing Cultural Frontiers: Studies in the History of World Christianity (Maryknoll: Orbis Books, 2017) xii + 284 p., £ 26.99 (9781626982581).

Professor Andrew Walls (1928), de éminence grise van de missiologie, wordt veel geciteerd. Een zin als ‘the Christian faith has become more truly global than ever before’ (60) is overduidelijk van Walls. En een zinsnede als ‘the infinite translatability of the Christian faith’ weerspiegelt de kern zijn denken. Walls begon ooit als zendeling in Sierra Leone en doceerde in Aberdeen, Edinburgh en Ghana. Hij is nog steeds actief (!) in onder andere Liverpool, Nairobi en Ghana. Ik heb zelf het voorrecht gehad om een aantal keer een lezing van hem bij te wonen. Zijn bijdragen worden gekenmerkt door degelijk historisch onderzoek en verrassende analyses.

Dit boek is zijn derde bundeling van essays (eerder verschenen: The Missionary Movement in Christian History (1996) en The Cross-Cultural Process in Christian History (2002)). Deze boeken geven ons toegang tot artikelen van Walls die anders soms moeilijk te vinden zouden zijn. Op het terrein van World Christianity is hij de onbetwiste leidsman. Walls’ nieuwste boek valt uiteen in drie delen: 1. The Transmission of Christian Faith; 2. Africa in Christian Thought and History en 3. The Missionary Movement and the West.

De essays laten de brede interesse van Walls zien. Er komt veel aan bod: van Origenes en een theologie van migratie, tot Kwambe Bediako en het beeld van de zendeling in Engelse literatuur. De stijl van Walls is prettig en onderhoudend. Zo beschrijft hij missiologen als eksters: ‘Missiologist are the magpies of the academic world: they invade the scholarly territory of their neighbors and steal their topics’ (259). Ik kan hier slechts aandacht geven aan enkele van Walls’ essays. In een mooi hoofdstuk over de kerkvader Origenes kijkt Walls vooral naar zijn methode van theologiseren. Origenes probeerde volgens de auteur christelijk te denken binnen het framework van de Griekse filosofie: ‘It is precisely in this endeavor to be both thoroughly Greek and thoroughly Christian [...] that the enduring fascination of Origen lies’ (23).

Het hoofdstuk ‘Toward a Theology of Migration’ heeft wat mij betreft veel betekenis voor onze tijd. Na de Great European Migration in het koloniale tijdperk kwam wat Walls noemt de Great Reverse Migration waarbij mensen uit het zuidelijke halfrond een nieuwe toekomst zochten in het noordelijke halfrond. Walls: ‘The religious effects of the Great Reverse Migration may prove to be as significant as those of the Great European Migration’ (51). Vervolgens schetst de auteur een bijbelse theologie van migratie.

Hij concludeert: ‘The events of the past century have restored Christianity in practice to what it always was in principle – a multi- centric and global faith. Biculturalism [één kerk met gelovigen van Joodse en heidense afkomst, JAH] is the norm of the New Testament Church’ (60).

Dat brengt Walls bij het thema dat steeds terugkomt: westerse theologie is te veel beïnvloed door de Verlichting en te beperkt voor de rest van de wereld. Hij zegt: ‘It is not that Western theology is wrong; it is simply too small for the operating systems of Africa (and indeed, of most of the world)’ (47). Als voorbeeld noemt hij de noodzaak van een oecumenische theologie van het kwade. Als iemand die in een regio woont en werkt waar onrecht en geweld prominent zijn, herken ik veel als Walls zegt: ‘At present we are too easily left stranded between the issues of personal guilt and atonement on the one hand and of structural evil in society on the other’ (47-48). Hij pleit ook voor Afrikaanse en Aziatische theologie in de moedertaal, want dat ‘... might have an effect like that initiated by the second (French) edition of Calvin’s Institutes in sixteenth-century Europe’ (266).

Het mag duidelijk zijn dat ik dit boek van harte aanbeveel. Het is geen systematische missiologie en soms is er wat overlap.

Walls is echter een meester in het vertellen van verhalen vanuit de wereldkerk en hij kan als geen ander nieuw licht laten schijnen op gebeurtenissen die lang vergeten waren.

Andrew Walls is al meer dan 60 jaar actief in de missiologie. Zelf zegt hij daarbij:

Gratias Domino refero (xii). In de laatste zinnen in het boek richt hij zich tot jongere lezers: ‘Is there any more exciting vocation at the present time than missiology? I, who am nearing the end of my course, must envy those of you with many years to serve. May God speed you’ (266).

Dit artikel werd u aangeboden door: Theologia Reformata

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 juni 2019

Theologia Reformata | 112 Pagina's

Boekbesprekingen

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 juni 2019

Theologia Reformata | 112 Pagina's