Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

In den beginne

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

In den beginne

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

‘In den beginne schiep God den hemel en de aarde’. Genesis 1:1

Schepping

Alle dingen hebben een begin. Ieder bouwwerk, iedere relatie en ieder leven. Wanneer we zouden luisteren naar een wetenschappelijk betoog over het begin van alle dingen, zouden we horen over materie die miljarden jaren geleden samengebald was in één punt. De vraag waar die materie dan vandaan komt, wordt niet gesteld en blijft onbe- antwoord. De Schrift is echter heel duidelijk: er is een begin van alle zicht- bare dingen.

Dat begin wordt door de Schepper gecreëerd. Hij wordt in Genesis 1 ‘God’ genoemd, waarmee de Eenheid in de Drieheid wordt benadrukt. Uit onder andere Psalm 33 en Johannes 1 blijkt duidelijk dat alle drie de Goddelijke Personen, dus Vader, Zoon en Heilige Geest, betrokken zijn bij dit begin. Reeds het eerste vers van de Schrift maakt duidelijk dat deze wereld is geschapen. Het werkwoord dat hier in de grondtaal staat, wordt in de Bijbel nooit verbonden aan mensen. Alleen Gód kan scheppen.

Wanneer de Bijbel het werkwoord ‘scheppen’ gebruikt, gaat het steeds over zaken die door Gód tot stand gebracht worden zonder daarvoor materialen of bouwstoffen te gebrui- ken. Hij spreekt en het is er. Hij roept de dingen die niet zijn, alsof ze waren. ‘Door het geloof verstaan wij dat de wereld door het woord Gods is toebereid, alzo dat de dingen die men ziet, niet geworden zijn uit dingen die gezien worden’ (Hebreeën 11:3).

Herschepping

In de Schrift komt steeds weer terug dat God de Schepper is. Wanneer Job geplaatst wordt tegenover de wijsheid van de Schepper, moet hij leren zwijgen (Job 38). De psalmen zingen over de heerlijkheid van de HEERE die Hij open- baarde in de schepping (Psalm 104). Jesaja mag de ballingen in Babel wijzen op Gods almacht die uit de schepping blijkt (Jesaja 40). Maar ook het genade- werk in de harten van zondaren wordt een ‘schepping’ genoemd. We lezen bijvoorbeeld in 2 Korinthe 5:17a: ‘Zo dan, indien iemand in Christus is, die is een nieuw schepsel’.

Genesis 1:1 werpt licht op deze en andere Schriftplaatsen. De Schepper staat aan het begin van het geeste- lijk leven. Hij werkt dat nieuwe leven almachtig en vrijmachtig, zonder dat de mens bouwstenen of hulpmiddelen aanreikt. Waar de geestelijke dood heerst, komt nieuw leven, alleen omdat Hij het zegt! Wat volgens mensen onmogelijk is, is mogelijk bij God. Laten we ons verre houden van de onbijbelse evolutietheorie en buigen voor de een- voudige en troostrijke waarheid van de Schrift!

(wordt vervolgd)


Op verzoek van de redactie schrijft ds. P.J. de Raaf de komende vier maanden een Bijbelstudie over het eerste hoofdstuk van Genesis 1.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Saambinder

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 september 2022

De Saambinder | 20 Pagina's

In den beginne

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 september 2022

De Saambinder | 20 Pagina's