De uitstorting van de Heilige Geest
Elk heilsfeit is uniek, kan dus niet worden herhaald. Daarná is het zoals het daarvóór niet was. Na Bethlehem is het anders dan ervoor.
Nu is de persoonlijke vraag na Pinksteren: Hebt u de Heilige Geest ontvangen?
Dat geldt niet alleen voor Kerst: de vleeswording van het Woord. Ook voor Goede Vrijdag: het offer van Zijn vlees. Voor Pasen: de aanvaarding van Zijn offer, blijkend uit de opwekking uit de dood. Voor Hemelvaart: het innemen van de ereplaats van ‘de Zoon van God in het vlees’ in de troon. Dit zijn vier onomkeerbare (heils)feiten, als bronnen van troost voor de ganse Kerk. Feiten die echter wel vragen om de persoonlijke toepassing en doorleving. Wat Jezus immers deed vóór Zijn Kerk, dat doet Hij ook ín Zijn Kerk. Dit toepassen is alleen het werk van de Heilige Geest. Daarom moest het Pinksteren worden. En nu ligt dit vijfde en laatste heilsfeit achter ons. Waarbij we stilstonden bij de uitstorting van de Heilige Geest ‘op alle vlees’. De Geest Die daarvóór weliswaar ook werkte. Wat is nu het unieke van Pinksteren? Zou u dat onder woorden kunnen brengen? Kunt u daarover bij bevinding iets vertellen? Want dit hoort wezenlijk bij de enige troost in leven en sterven. Het heilsfeit van Pinksteren maakt de Godsopenbaring vanaf de
moederbelofte ‘vol’. Rijkere openbaring van Wie God is in Christus Jezus is niet denkbaar en dus niet mogelijk. Pinksteren brengt de Godsopenbaring tot een hoogtepunt, als nooit te voren. De bekendmaking van de volvoering van het welbehagen van de Vader, door de verdiensten van de Zoon en de toepassing van de Heilige Geest kan niet helderder, rijker en ruimer. Vandaar de krachtige beeldspraak ‘uitstorting’. Dat zijn niet maar wat druppels.
Stortvloed
De Geesteswerkingen zijn absoluut noodzakelijk voor de toepassing van de heilsfeiten. Vanaf het prille begin. Voor de geloofsplanting en geloofsoefeningen. Voor het gaan geloven in de geboren (1) Zaligmaker, Die geleden heeft, gestorven (2) en opgewekt (3) is, gezet is (4) in de hemel. Daarna volgt de stortvloed van Pinksteren als vijfde heilsfeit. En wie heeft er dorst? Waar is de lege beker? Waar is de doorleving van dit laatste heilsfeit in het hárt? In de loop der eeuwen is er veel miskenning geweest van de Persoon en het werk van de Geest. Dat heeft onder meer geresulteerd in de uitvoerige belijdenis (van Nicea): ‘En in de Heilige Geest, Die Heere is en levend maakt, Die van de Vader en de Zoon uitgaat, Die te zamen met de Vader en de Zoon aangebeden en verheerlijkt wordt, Die gesproken heeft door de profeten’. Daarom spreekt de Heidelberger zo duidelijk van de troostrijke wetenschap, dat de Heilige Geest ‘ook mij gegeven is’. Nu is de persoonlijke vraag na Pinksteren: hebt u de Heilige Geest ontvangen?
(wordt vervolgd)
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 11 juni 2020
De Saambinder | 24 Pagina's
