Twee en veertig kinderen en twee beren
"Kaalkop, ga op, kaalkop, ga op". (2 Kon. 2:23b)
t'tliefde lezer, Elisa is op weg naar het stadje Bethel, zo'n Iwiniig kilometer ten noorden van Jeruzalem. Hij is diep 'n gedachten. Veel is er in de ^(gelopen dagen gebeurd,
'^'jn geliefde meester is met een vurige wagen met vurige paarden ten hemel gevaren en hij heeft de profetenmantel ^'>i hem ontvangen. De Heere leeft zijn roeping bevestigd: het water van de Jordaan week Uiteen en hij kon er droog Joets doorgaan. Zo even nog heeft hij in Jericho giftig water mogen veranderen in levend Water. Nu wil hij een bezoek gaan brengen aan Bethel, een goddeloze stad. Want heeft Jeiobeam hier niet een gouden kali laten neerzetten om Zo op zijn eigen wijze de Heere te willen dienen. In Bethel 'lert de afgodendienst welig, hl onze gedachten zien we de profeet de berghelling opklimmen, waartegen het stadje is gelegen.
Vlakbij de stad gekomen wordt hij door een groep 'kleine jongens' bespot. Uit het Hebreeuwse grondwoord weten we dat het hier gaat om opgeschoten pubers. Spottend en honend komen ze achter deze man aan. Ze weten heel goed wie het is, ze herkennen hem maar al te zeer aan de bekende profetenmantel van Elia.
'Kaalkop, ga opV En nog een keer roepen ze het, ze krijgen er geen genoeg van. 'Kaalkop!', zo galmt het door het bergland. Nu zal Elisa niet kaal zijn geweest, want hij was nog een jonge man. Maar het gaat hier om een scheldwotnd, waarin diepe minachting wordt uitgedrukt. 'Kaalkop, ga opl' roepen ze lachend en spottend uit. Kom maar op, ga maar naar de stad toe, als je durft met je boeteprediking. We trekken ons er toch lekker niks van aan. Zo lijken die woorden bij oppervlakkig lezen te willen zeggen. Maar achter die woorden gaat nog iets heel anders schuil. Het Hebreeuwse woord dat deze jongens gebruiken wordt namelijk ook in vs. 11 gebruikt voor Elia's ten hemel \aren. Het gerucht van Elia's hemelvaart heeft Bethel natuurlijk al bereikt. En nu wensen ze Elia's opvolger hetzelfde toe: Vaar op, man! Kaalkop, vaar op! We willen dat je net zoals je meester hier niet meer komt. Eicren lijk wensen ze hem dood. Waar halen die jongelui het \ andaan? Zo'n diepe minachtinir, voor die proleet en \ooral \oor de God van die profeet. Ze bespotten het wonder \an de hemehaart \'an Elia. Waar ze het vandaan hebben? Dat is uel duidelijk. De oorzaak ligt bij de verachtelijke wijze waarop bij hen thuis al lang over de profeten des Heeren wordt gesproken. .\an de keukentafel, onder het eten, wordt smalend over God en Zijn dienst gesproken.
En Elisa doorziet het maar al te zeer. Het gaat ten diepste niet om hem, het gaat om zijn God. De eer van zijn God. Elisa \'er\loekt hen dan ook in de naam des Heeren, maar in hen levens de hele stad. Want in de hoon van deze jongelui is de gloed van Bethel's haat tegen God voelbaar. Deze stad, die zich al zolang \erzet tegen hel Woord \an de Heere, zal nu een zeer ernstige roepstem ontvangen.
Twee beren komen uit het woud en verscheuren tweeënveertig \an die jongeren. Wat een ontzagwekkende straf De \'olgende dag staan daar twee en veertig kisten. In uelk huis zal geen droetlieid en smart zijn. Het laat ons zien hoe ernstig God de zonden neemt. Het gaat hier over jongeren die besneden waren, die behoorden tot Gods verbondsvolk. Hij had Zich in liefde tot dat \'olk gewend en het \erlosl uit Egypte. Ze kunnen deze liefdevolle Heere niet ongestraft voortdurend op het hart trappen. De straf over de jongeren is een diep ernstige waarschuwing voor alle ouders en alle verdere inwoners van Bethel. Er zijn grenzen aan de lankmoedigheid Gods.
Geliefcle lezer, ligt in deze aangrijpende geschiedenis \'oor ons allen geen reden lot zelfonderzoek? Gaan wij onze jongeren nog voor in het verachten van Gods ernstige roepstemmen en liellijke nodigingen? Hoe spreken wij aan tafel over de dienst des Heeren en Zijn knechten? We hebben op ons eiland veel zorgen over onze jongeren, maar waar ligt de oorzaak? Moet God eerst ook bij ons 'twee beren' zenden voordat we tot inkeer komen?
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 28 september 2007
Eilanden-Nieuws | 10 Pagina's

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 28 september 2007
Eilanden-Nieuws | 10 Pagina's