Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De Raad Voeerde f 22000.- voor aanleg wegen

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De Raad Voeerde f 22000.- voor aanleg wegen

11 minuten leestijd Arcering uitzetten

Spoedeisende gemeenteraadsvergadering te Ouddorp, gehouden op Dinsdag 6 Februari des voorm. 10.30 uur. Burgemeester Kleijnenberg opende de voltallige vergadering met gebed, waarna de notulen onveranderd werden vastgesteld.

Weg dioor dé Middelduinen Aan de orde komt dan het voorstel van B. en W. tot verharding met grint van de aangelegde weg door de Middelduinen. In uw vergadering, gehouden op 19

In uw vergadering, gehouden op 19 November 1948 en 1 Maart 1950 besloot uw college aldus Burg. Kleijnenberg tot aankoop van grond van de Stichting „De Drinkwaterleiding Goeree en Overflakkee", gevestigd te Middelharnis en H. Grinwis JKThzn. alhier, nodig' voor de aanleg van een weg door de zgn. Middelduinen, opgenomen in het Partieel Uitbreidingsplan Horrelshoogten. In uw vergadering van 1 Maart 1950 werd bovendien tot aanleg van bedoelde weg in DUW­verband besloten, conform het in het Uitbreidingsplan neergelegde tracé.

In verband met het bovenstaande hebben wij de Ned. Heidemaatschappij opgedragen een plan met kostenbegroting voor bedoelde werken op te maken en daarop namens de gemeente subsidie aan te vragen bij de Rijksdienst voor de Uitvoering van Werken te 's­ Gravenhage. Bij schrijven van die dienst is voor dit object een overheidssubsidie toegekend van 90% der arbeidslonen. Terzake mag geen hoger bedrag dan ƒ 10.500.— (op basis van een uurloon van ƒ 0.60) voor subsidie in aanmerking worden gebracht. Voorts worden volledig vergoed .1

1. de uitgaven voor de met deze lonen verband houdende toeslagen en vergoedingen;

2. de wettelijke verplichte sociale verzekeringsuitgaven;

S. de vereveningsheffing over het door subsidie gedekte deel der arbeidslonen; 4. de omzetbelasting.

4. de omzetbelasting.

De voor rekening der gemeente komende kosten van het werk zijn aan de hand van de door de Ned. Heidemaatschappij opgemaakte begroting geraamd op ƒ 5732.25. Dit bedrag is ten laste van de Kapitaaldienst der begroting 1951 gebracht bij uw besluit van 25 Januari 1951.

Bij het opmaken van genoemde begroting door de Ned. Heidemaatschappij is gerekend op het laden, lossen, kloppen en aanbrengen van puin voor fundering van de weg. De nodige puin (750 m3) zou worden verkregen door het slopen van een aantal bunkers op de Horrelshoogten. Tot sloping van bedoelde bunkers in DUW-verband met subsidie van het Rijk werd besloten in uw vergadering, gehouden op 11 September 1950. Ook voor dit werk heeft de Nederlandse Heide maatschappij een plan met kostenbegroting opgemaakt en Rijkssubsidie aangevraagd. In een schrijven deelt de Rijksdienst voor Landbouwherstel evenwel mede dat voor de voorgenomen sloping geen middelen meer beschikbaar zijn en ook niet meer be schikbaar zullen -worden gesteld. Daarna hebben wij voor de uitvoering van laatstgenoemd plan Rijkssubsidie aangevraagd bij de Rijksdienst voor de Uitvoering van Werken te 's-Gravenhage Ons is evenwel bij monde van Inspecteu Van der Burg medegedeeld, dat de DUW het object kan subsidiëren, wanneer het slopen geschiedt door tussenkomst van een aannemer, aangezien he hier een een civiel-technisch werk betreft. Het nemen van een beslissing op ons verzoek moest daardoor voorlopig worden uitgesteld. In geval subsidie wordt verleend, wordt de gemeente extra belast met de aannemerswinst.

De aanleg van de weg is thans evenwel zover gevorderd, dat de fundering daarin .kan worden aangebracht. Zoals de weg er thans bij ligt kan deze nie voor het verkeer worden opengesteld De aangelegde bermen zouden daardoor ernstig worden beschadigd, -terwijl de voor de fundering gestelde piketten verloren zouden gaan. Bovendien zou he opgebrachte zand over enige tijd verstuiven. Het gevolg van een en ander zou zijn, dat, ingeval de fundering pas over enige maanden zou worden aangebracht, de weg alsdan opnieuw onder profiel zou moeten worden gebracht en de bermen hersteld, hetgeen met vri hoge kosten gepaard zou gaan. Uiteraard zou het werk over enkele dagen moeten worden stilgelegd. De vraag rijst bovendien of het aanbrengen van de fundering, indien zulks over enige maanden zou geschieden, wel in DUWverband met Overheidssubsidie zou kunnen plaats vinden.

Hoewel de uitvoering van het plan tot sloping van de bunkers aan plm. 30 werklozen enige weken werk zou hebben verschaft is ons college op grond van bovenstaande overwegingen tot de overtuiging gekomen, dat daarvan in dit stadium moet worden afgezien.

In verband met het bovenstaande hebben wij in overweging genomen Uw college voor te stellen de aangelegde weg te verharden met grove grint en daarvoor het benodigde crediet beschikbaar te stellen.

Voor de fundering is nodig 700 m3 of 1200 ton grove grint en voor de deklaag van onderhoudsgrint met bindmiddel 150 m3 of 240 ton tesamen geraamd op ƒ 11.400.—.

De levensduur van een op deze wijze aangelegde weg kan worden gesteld op 20 ä 25 jaar. De jaarlgkse onderhoudskosten (onderhoud slijtlaag) zijn gering te noemen. Het hierboven genoemde bedrag ad ƒ 11400.— kan ten laste van de Kapitaaldienst der gemeentebegroting worden gebracht en afgeschreven worden in 25 jaarlijkse termijnen van ƒ 456.—. De verharding kost de gemeente du3 gedurende 25 jaren elk jaar ƒ 456.- Worden de kosten door een geldlening gedekt, dan dient het bedrag van ƒ 456.- elk jaar nog te worden vermeerderd met de rente van het schuldrestant.

De heer Koek: De begroting is toch hoger als waarschijnlijk was voorgesteld? Is het niet mogelijk, dat we de weg alleen met grof grint verharden? De voorz.: Dan zal ze moeil^k te be

De voorz.: Dan zal ze moeil^k te berijden zijn en doen we het zoals voorgesteld dan zijn we er ineens vanaf.

De heer QEunm: Waarom heUabsn en W. niet getracht puin te krijgen? We hadden dan in ieder geval een goede ondergrond gehad en wegzakken van een deel der weg is dan practisch onmogelijk.

De heer Ned*i1iof: De kpsten zullen dan aanzienlijk stijgen. Het voorstel van B. en W. is goedkoper. De heer CaiV>n: Als men een weg aanlegt, gebruikt men toch veelal hoogovenslakken ?

De heer Hameetennain: Wanneer men op zand bouwt, verzakt iets niet zo makkelijk dan op klei. Gebruikt men behoorlijk grint — geen kinderkopjes — dan komt de zaak best in orde. (De vioorz.: De fundering wordt grof grint en daarop komt fijn grint met bindmiddel.

De heer Caron: Als de weg zo wordt aangelegd, is ze dan voldoende duurzaam?

De heer Hameetenuin: Is het practisch om een dergelijke weg in 25 jaar af te schrijven? Het lijkt mij, dat een volgende generatie dubbel wordt belast. Men is er logisch geredeneerd stukken naast. Wij schrijven de polderwegen in 5 jaar af, want dan vallen we weer onder de onderhoudskosten.

Spr. wilde daarom alleen de weg met grof grint verharden.

De heer Nederhof: Wanneer deze fundering alleen maar wordt aangebracht dan rijden ze de weg in enkele jaren met die zware wagens stuk.

Weth. Grinwis: De bedoeling was om puin van de bunkers te gebruiken, maar dat is nu van de baan.

De heer Canon voelt veel voor Het voorstel Hameeteman. We zijn goedkoper uit, wanneer we

We zijn goedkoper uit, wanneer we alles gelijk doen, aldus de voorz.

De heer Caron: Zit het walsen er bij inbegrepen?

De heer Hameeteman: Wie heeft dat plan gemaakt?

Weth. Kreeft: B. en W. natuurlijk. Alles zit in die raming begrepen, antwoordde de voorz. De heer Caron: Zit het walsen hierbij inbegrepen ?

Laten we maar gaan stemmen anders zitten we hier om één uur nog, merkte Weth. Kreeft op.

De heer Hameteeman: Nu nog iets over de levensduur. Spr. zou de weg over tien jaar willen afschrijven. De secpetaiis: Ingevolge een voorstel van de commissie Oud heeft iedere gemeente in Nederland nog ƒ 6.50 per inwoner tegoed van het Rijk op voorwaarde, dat hier alleen werken op kunnen worden afgeschreven uitgevoerd voor 1 November 1950. Bij ons zou dit dus een verlichting kunnen betekenen op de afschrijving van de brandspuit en de nortonpompen. Van de ƒ 25000.— die wij nog tegoed hebben, zouden we da'n nog enkele d,uizenden guldens overhouden en wordt de begroting enigszins ontlast. Komt deze ƒ 2000.— ter beschikking van de Raad, dan kan deze besluiten nieuwe kapitaalsuitgaven te doen. In dat geval zou er geen bezwaar tegen zijn om de weg over minder jaren af te schrijven. De heer Hameeteman wilde hier maar

De heer Hameeteman wilde hier maar vast op rekenen.

Weth. Grinwis: Als je zoiets toch niet zeker weet, kun je toch niet een besluit nemen.

De heer Hameeteman: 25-jarige afschrjjving is funest voor onze nakomelingen. Wat zal die weg niet aan onderhoud kosten? Ik denk van ƒ 0.20 per m2 per jaar.

De heer Oanon: Al krijgen we dat voordeeltje niet dan kunnen we het toch in minder jaren aflossen. De heer Hameeteman: Het zal toch wel zo zijn dat de Haag ons zal moeten helpen. We zitten toch al een eind onder nul. Ga maar verheugd verder, zeggen ze tegenwoordig.

De heer Koek: Onze nazaten zullen toch wel moeten betalen.

Het voorstel van B. en W. werd met algemene stemmen aanvaard.

Het voorstel Hameeteman werd niet ondersteund en kwam dus niet in behandeling.

Het verkeers obstakel De Hoge Pad Vervolgens kwam in behandeling het voorstel van B. en W. tot aankoop van grond nodig voor de weg over de Hoge Pad en het onder profiel brengen van die weg.

In uw vergadering van 25 October '50 werd,aldus de voorz., ons college met 10 stemmen tegen één machtiging verleend stappen te ondernemen om tot aankoop van de grond te geraken, nodig voor de aanleg van een weg over de zgn. Hoge Pad. Zoals U bekend, is ook deze weg opgenomen in het Partieel Uitbreidingsplan Horrelshoogten. Voorts werd in die vergadering met 10 stemmen tegen één in principe tot de aanleg van bedoelde weg besloten.

B. In cte Soheefho^ gaat fiet tocli ook goed, merkte de heer Koek op.

De heer Hameeteman: Welke maat grint wordt er gebruikt? De maat 6 tot 15, aldus de voorz.

In verband hiermede heeft de meerderheid van ons college U in de raadsvergadering van 25 Januari jl. voorgesteld de zgn. Hoge Pad van de N.V. R.T.M, te Rotterdam (oppervlakte 2720 m2) aan te kopen voor de som van ƒ 225 Dit voorstel werd aangenomen met 8 tegen 2 stemmen. Het is U voorts bekend, dat voor de aanleg van de hierbedoelde weg nog een strook grond nodig is, gelegen aan de Oostzijde van de Hoge Pad. Deze grond is eigendom van particulieren. Krachtens Uw machtiging van 25 October 1950 hebben wij ons voor de aankoop van die strook grond in verbinding gesteld met de betrokken eigenaren, t.w.:

1. A. W. Keizer te Herkingen. 2. Mevr. J. Hameeteman-v. d. Linde te Voorburg. 3. C. en J. Tanis te ©uddorp. 4. C. en P. Bosland, Ouddorp, welke zich inmiddels bereid hebben verklaard de benodigde grond aan de gemeente te verkopen.

Naast de aankoopsom van de Hoge Pad bedragen de kosten van aankoop van de benodigde grond alzo plm. ƒ 340 in totaal.

De Inspecteur van de DUW heeft verklaard er geen bezwaar tegen te hebben, dat het onder profiel brengen van de weg over de Hoge Pad in DUWverband wordt uitgevoerd, in welk geval dat werk zal worden beschouwd als een deel van het plan waarvoor subsidie is verleend. Dit betekent, dat de kosten van het werk op de Hoge Pad zullen kunnen worden bestreden uit het door uw college op de begroting gebrachte crediet ad ƒ 5732.25. In geval uw college tot het uitvoeren van de nodige werk zaamheden aan de Hoge Pad mocht besluiten behoeft daarvoor alzo geen crediet te worden beschikbaar gesteld. Bovendien behoeven de aan de weg door de Middelduinen tewerkgestelde werklozen deze week niet naar huis te worden gestuurd. De meerderheid van ons college stelt U daarom voor te besluiten:

a. tot aankoop van de hierboven onder 1 t.m. 4 beschreven strookjes grond (exclusief de kleigrond van de heer Keijzer). b. tot het onder profiel brengen van

b. tot het onder profiel brengen van de Hoge Pad.

Wat de verharding van de aan te leggen weg over de Hoge Pad betreft kminen wij U het navolgende mededelen:

voor de fmidering is nodig 700 m3 of 1100 ton grove grint en voor de deklaag met bindmiddel 137% m3 onderhoudsgrint of 220 ton, totaal geraamd op ƒ 10.450.—.

Dit bedrag zou eveneens ten laste van de Kapitaaldienst der gemeentebegroting kunnen worden gebracht en afgeschreven worden in 25 jaarlijkse termijnen van ƒ 418.—. Deze weg zou de gemeente alzo gedurende 25 jaar elk jaar ƒ 418.— kosten, te vermeerderen met de rente van het schuldrestant, indien hiervoor een geldlening zou worden aangegaan. De Hoge Pad acht ons college even

De Hoge Pad acht ons college evenwel voor het verkeer niet van zodanig onmiddellijk belang, dat het vrijheid heeft kunnen vinden U voor te stellen tot verharding met grove' grint te besluiten en daarvoor een bedrag van ƒ 10.450.— beschikbaar te stellen. Bij het onder profiel brengen van de weg is voldoende klei voorhanden om daarmede de bermen en de rijbaan af t<dekken, zodat voor verstuivingen niet behoeft te worden gevreesd. Zou in de toekomst goedkope puin beschikbaar komen, dan kan alsnog tot verharding worden besloten. In dat geval behoeven in elk geval geen kosten meer te worden gemaakt voor het onder prof'el brengen van de weg en kan ten allen tijde verhardingsmateriaal worden aangebracht.

Bij de heer Caron bestaan enige bezwaren tegen deze aankoop. Aanvankelijk zou men kunnen zeggen er zit voordeel in. Anderzijds stellen we gronden voor bouwterrein bloot. En volgens mij mag van deze bouwgronöen geen duimbreed af, want dat kan onze landbouwende bevolking niet missen en daarom kan ik mijn stem er niet aan geven. De voorzi.: U hebt de Hoge Pad in de vergadering van 25 October jl. een verkeersobstakel genoemd en nu gaat U een ander standpunt innemen. De aanbieding door de eigenaren is aannemelijk. Ik begrijp U houding niet. De heer Caron: Ik heb niets tegen Uw voorstel, mits de daar aangrenzende gronden niet gebruikt zullen worden voor de bouw van villa's.

Ce. ViJKHrK.: Dat is een 2aak van de Raad van Ouddorp en niet van B. en W. De heer Caron: We hebben nu een

De heer Caron: We hebben nu een maal een tekort aan grond voor de landbouwers. Voor het bouwen van villa's moet men maar plaats zoeken op de zandgrond.

De voorz.: U zou dus het verkeersobstakel zo willen laten. De heer Caron: Het is een eigen weg. Kan nu de gemeente ertoe overgaan om daar een weg aan te leggen? De voorz.: Deze zaak is al in kannen en kruiken. De heer Hameeteman twijfelt aan het argument van dhr Caron. Uw woorden houden in „Hier schuilt een addertje onder het gras." U moet consequent zijn en recht voor de waarheid uitkomen. Uw idee is buitengewoon kleinzielig. Er moet een achtergrond achter zitten.

moet een achtergrond achter zitten. De heer Caroa: Mijn bezwaar is, dat deze gronden worden bestemd voor villa's en dat mag niet.

De heer Hameeteman: Waar staan in Ouddorp nog meer villa's? U gelooft toch niet, wanneer we grond aankopen, dat we er dan, bij bepalen, dat op de aangrenzende gronden geen huizen mogeen worden gebouwd?

De voorz.: Bovendien is de prijs zo matig, dat niemand er bezwaar tegen kan hebben. De heer Hameeteman gelooft dat

De heer Hameeteman gelooft dat men te weinig grond heeft berekend. De voorz.: Dat zal in de toekomst het kadaster vaststellen.

De heer Nederihof: De vorige maal hebben we toch reeds besloten deze gronden aan te kopen. De heer Voogd: Alleen de kostprijs

De heer Voogd: Alleen de kostprijs van de gronden moest nog worden bepaald.

De heer Hameeteman wil precies weten hoeveel er is, want er is meer grond dan is opgegeven. Vroeger had ik daar een dreef, waar niemand op mocht komen. De gemeente heeft deze dreef nu slecht gemaakt en dat lijkt naar niets. Het moet een verhade openbare weg worden en anders voel ik er niets voor.

De heer Caron: Waarom is deze toestand dan gehandhaafd.

De heer Hameteeman: Ik wil niet op iedere slak zout leggen.

De heer Padmos: Eerst moet je de weg aankopen en dan kun je haar pas verharden. De heer HameetemaR: U hebt tv

De heer HameetemaR: U hebt tvnig grond gemeten. De heer Koek: Wanneer er geen schei

De heer Koek: Wanneer er geen schei ding door een greppel komt dan weet je niet waar je je aan houden moet.

De heer Hameeteman: Je zal wel verplicht worden om een sloot aan te leggen.

De heer Nieuwland wil de grondprijs ƒ 100.— hoger ramen.

De heer Hameeteman.wilde de benodigde grond met 2500 m2 verhogen tegen een prijs ä ƒ 0.35 per m2. De heer Caron vindt ƒ 1.^— voor één

De heer Caron vindt ƒ 1.^— voor één vierkante meter klei te hoog.

De heer Hameteeman: Wat we voor de klei teveel betalen, betalen wa voor

het zand te Weinig. De voora. wil het bedrag voor de benodigde grond verhogen tot ƒ 875.—. Weth. Grinwis: De weg is niet aangevraagd door de burgerij en daarom is ƒ 12000.^ veel te hoog.

Besloten werd met zeven stemmen voor en vier tegen (Weth. Grinwis en de heren T. Grinwis, Koek en Voogd) tot aankoop van bedoeld strookje over te gaan. Tenslotte besloot men ook met zeven

Tenslotte besloot men ook met zeven tegen vier sternen hel Hoge Pad met grint te verharden.

Dit artikel werd u aangeboden door: Eilanden-Nieuws

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 10 februari 1951

Eilanden-Nieuws | 6 Pagina's

De Raad Voeerde f 22000.- voor aanleg wegen

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 10 februari 1951

Eilanden-Nieuws | 6 Pagina's