Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Onderwijs vraagt om integriteit

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Onderwijs vraagt om integriteit

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Is de school van uw kinderen eigenlijk wel integer? Nee, we vermoeden geen examenfraude. We zijn ook niet bang dat de directeur uw ouderbijdrage in zijn eigen zak steekt. Maar: maakt de school werk van haar identiteit? Is er eenheid tussen leer en leven?

Als ouder heeft u bewust gekozen voor een reformatorische school. U wilt immers graag dat de werkwijze op school naadloos aansluit bij uw opvoeding thuis en bij wat de kinderen in de kerk meekrijgen. Met de identiteit van het onderwijs moet het goed zitten.

Is dat in de praktijk ook zo? Vanzelfsprekend is dat niet. Continu is er druk van buiten én van binnen om de wereld gelijkvormig te worden, in ons persoonlijk leven, in onze gezinnen, in onze gezindte en ook op onze scholen. Daarom moeten we er steeds scherp op zijn en blijven: komen leer en leven overeen? Bij onszelf - en op school? Krijgt de gedegen grondslag van de school handen en voeten in de klas van uw kind? Doet de school in Bijbels licht de goede dingen? Zijn we, kortom, integer?

Vrijmoedig

“Integriteit” is het jaarthema 2024 van Onderwijs van Waarde, een initiatief van de VGS in samenwerking met Driestar educatief, RMU en ROV. Samen met onze achterban willen we verkennen hoe we onze christelijke waarden kunnen léven en kunnen vóórleven. We willen bezien of we echt doen waar we voor staan, maar ook bezien of we met elkaar vrijmoedig uitkomen voor Gods goede boodschap, juist in onze seculariserende samenleving.

We starten het jaar met een week voor het christelijk-reformatorisch onderwijs, die loopt van 22 tot en met 26 januari. In die week zijn er twee bijeenkomsten, één voor onderwijspersoneel en schoolleiders en één voor (directeur-)bestuurders, toezichthouders en mr-leden.

De thematiek van integriteit in het onderwijs raakt óók ouders. Hoe spreken we thuis over school? Bidden we voor al die mensen die op school werken? Allen die over ons gesteld zijn, behoren we ‘alle eer, liefde en trouw’ te bewijzen. We moeten ons met ‘behoorlijke gehoorzaamheid’ aan hen onderwerpen en ‘met hun zwakheden en gebreken geduld hebben’. Stralen we dát uit als we in het gezin over de juf en de meester praten?

Kritische opmerkingen

Mogen we nog eens aan de ambtsdragers vragen: Heeft de school een vaste plaats in onze voorbede, persoonlijk en ambtelijk? Weten de onderwijzers zich verzekerd van onze warme steun en betrokkenheid? Of kennen onderwijzers ons alleen van kanttekeningen bij het Bijbelverhaal of bij de gezongen liederen? Mogen we dan als ouders of ambtsdragers niets meer van de school zeggen, zelfs als daar wel degelijk dingen mis (dreigen te) gaan? Natuurlijk wel, maar integer handelen vergt zorgvuldigheid en evenwichtigheid. Lastige onderwerpen goed aankaarten vereist om te beginnen een relatie waarin school en ouders/ambtsdragers elkaar regelmatig ontmoeten. Spreek dus nooit met anderen negatief óver de school, maar praat mét de school. Laat leerpunten dan zacht landen: geef minstens tweemaal zoveel positieve feedback als kritiek. Respecteer elkaar over en weer. De school heeft een eigenstandige positie: het is geen kerk, want vaak is de achterban een stuk breder. De school bereidt kinderen voor op de samenleving, maar neemt niet de opvoedingsverantwoordelijkheid van de ouders over.

Binnenlopen

Traditioneel hechten we in onze kring veel waarde aan een nauwe band tussen gezin, school en kerk. Sámen vormen we onze kinderen, die tegelijk onze leerlingen en catechisanten zijn. Hebben we daarbij hetzelfde doel voor ogen? Ga daarover het gesprek aan, op school en tijdens huisbezoeken.

Integer handelen houdt ook in dat we de daad bij het woord voegen. Laten we samen om onze scholen heen gaan staan of blijven staan.

Loop eens bij ons binnen, bij rapportgesprekken, maar ook bij de ledenvergadering. Ga niet alleen als daarvoor een uitnodiging komt. Laat u vooral ook aanspreken door de personeelsadvertenties. Veel scholen staan te springen om nieuwe collega’s die hart hebben voor leerlingen, bij wie leer en leven één zijn. Die zéggen dat ze reformatorisch onderwijs waarderen en dat ook metterdaad met zich meedragen. Misschien kunt u (waar mogelijk) als zij-instromer de overstap naar het onderwijs maken, of kunt u uw kinderen stimuleren een opleiding tot onderwijzer te volgen. De Heere verbinde er Zijn onmisbare zegen aan.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Saambinder

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 11 januari 2024

De Saambinder | 20 Pagina's

Onderwijs vraagt om integriteit

Bekijk de hele uitgave van donderdag 11 januari 2024

De Saambinder | 20 Pagina's