Lijdelijke en dadelijke gehoorzaamheid van Christus
Wilt u over de lijdelijke en dadelijke gehoorzaamheid van Christus nog een keer eenvoudig iets schrijven?
Gehoorzaam
Het zijn begrippen die we niet letterlijk terugvinden in de Bijbel of in de kanttekeningen. Maar velen zullen de begrippen herkennen vanuit het vragenboekje van ds. Hellenbroek (1658-1731). De voldoening van Christus wordt (onder meer door hem) onderscheiden in twee delen, namelijk het lijden van de straf en het doen van de wet.
Dat lijden van de straf (of de lijdelijke gehoorzaamheid van de Middelaar) verbindt Hellenbroek aan Jesaja 53 vers 5: ‘Maar Hij is om onze overtredingen verwond, om onze ongerechtigheden is Hij verbrijzeld; de straf die ons den vrede aanbrengt, was op Hem, en door Zijn striemen is ons genezing geworden’. Dan gaat het dus om de gehoorzaamheid die Christus betoond heeft gedurende de ganse tijd van Zijn leven op aarde tot en met de ontzaglijke kruisdood op Golgotha. Dat lijden is tot betaling van de schuld en vergeving van de zonden voor alle uitverkorenen.
Voor de dadelijke gehoorzaamheid beroept Hellenbroek zich op Romeinen 5 vers 19: ‘Want gelijk door de ongehoorzaamheid van dien énen mens velen tot zonaars gesteld zijn geworden, alzo zullen ook door de gehoorzaamheid van Eén velen tot rechtvaardigen gesteld worden’. Die gehoorzaamheid aan de wet en de wil van Zijn Vader was nodig om het leven, de eeuwige zaligheid en heerlijkheid voor de Zijnen te verwerven.
Vaak wordt de lijn getrokken naar de rechtvaardiging van de goddeloze: de vrijspreking van schuld en straf en het genaderecht op het eeuwige leven.
Het is weleens zo uitgedrukt: de vrijspreking of vergeving was niet genoeg tot de volle zaligheid. Daarmee wordt het wel ‘vlak’ tussen God en de zondaar. De wet wordt wel van haar vloek ontdaan. Maar om in te gaan in de eeuwige heerlijkheid is het volbrengen van de wet nodig. Zowel de lijdelijke als dadelijke gehoorzaamheid van de Borg is nodig voor een schuldige, onvruchtbare zondaar.
Vruchtbaar
Nu stuurde de vraagsteller een - niet zo eenvoudig - stukje tekst van ds. H.H. Middel (1802-1882) toe, dat gaat over de toepassing van de lijdelijke en dadelijke gehoorzaamheid van Christus. We citeren een (lange) kernzin: ‘Klaar licht ging er in mijn ziel op, dat ik wel de toepassing van Christus’ lijden en sterven bezat tot vergeving mijner zonden, welke ik voor enige jaren had ontvangen, maar dat de holte of ledige plaats in mijn ziel uit het gemis van Jezus’ volmaakte onderhouding der wet ontstond, en dat ik daarom zó dat volle burgerrecht op de hemel door het geloof nog niet kon omhelzen’.
Middel erkent dat ‘velen van des Heeren volk de toepassing van beide genoegdoeningen des Middelaars gelijktijdig ontvangen en zich dan in en door Christus in de drie-enige God verliezen en kwijt worden’. Tegelijk schijft hij dat ‘vele anderen zaligmakend de Heere Jezus kennen in Zijn lijdelijke verdiensten, maar nog niet bevindelijk in Zijn dadelijke voldoening’.
Het gaat er dus om dat een zondaarsziel door het geloof mag leren wat de vruchten zijn van Christus’ verdienstenschat in de oefeningen van het geloof.
Smijtegelt (1665-1739) schrijft daar in zijn “Keurstoffen” bij de woorden ‘Ik ben de ware Wijnstok’ (Joh. 15:1a) ook over: ‘Nu wil de Heere (Jezus, B.L.) zeggen: zie hoe Ik allerlei aangename vruchten draag, die Ik door Mijn lijdelijke en dadelijke gehoorzaamheid verworven heb, zoals de verzoening en vrede met God, de rechtvaardigmaking, de heiligmaking, de verzegeling en al die andere vruchten van de Heilige Geest, die als een tros bij elkaar gebonden worden’.
Lezer(es), mag u het al zeggen: ‘Zijn vrucht is mijn gehemelte zoet’?
Heb jij/hebt u ook een vraag?
Mogelijke vragen over onderwerpen binnen de doelstelling van De Saambinder kun jij/kunt u mailen naar ds. B. Labee of hem per post toezenden (zie colofon). Er volgt -zo mogelijkaltijd een reactie. Echter alleen als de redactie het waardevol acht voor de lezers, volgt een antwoord op jouw/uw vraag in een nummer van De Saambinder. Graag wel wat geduld. Er liggen nog tientallen vragen op een reactie te wachten.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 8 juni 2023
De Saambinder | 20 Pagina's
