Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De visie van de lesboeken

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De visie van de lesboeken

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Is het echt nodig dat er een stichting is die zich bezighoudt met leermiddelen voor onze christelijkreformatorische basisscholen?

De ene persoon zal het idee van zo’n stichting omarmen, de ander staat er wat kritischer in. Toch hebben zowel de VGS als de VBSO de urgentie gevoeld om over te gaan tot de oprichting van de Stichting Leermiddelen- ontwikkeling Reformatorisch Onderwijs (SLRO). De SLRO richt zich op het Primair Onderwijs (PO).

Roerig beginjaar

Binnen een jaar nadat de SLRO actief was, ontstond de nodige commotie. De NRC plaatste een artikel met als titel ‘Lesmethodes gekuist onder invloed van reformatorische lobby’. Het leidde zelfs tot Kamervragen. Heel merkwaardig, want al sinds jaar en dag zijn scholen in gesprek met uitgevers om hun wensen kenbaar te maken. Dat hoort ook bij een gezonde klant-leveranciersrelatie.

Hoewel deze commotie ogenschijn- lijk met een sisser afliep - zelfs de NRC-ombudsman had kritiek op het arti- kel - is het te verwachten dat educatieve uitgevers maatregelen zullen nemen om soortgelijke aantijgingen te voorkomen. Ze zullen hun richtlijnen aanpassen aan de huidige maatschappelijke ontwikke- lingen. Zo werd in korte tijd het nut en de noodzaak van de SLRO wel heel erg duidelijk. Hoewel de rol van de leerkracht voor de vorming van leerlingen zeer belangrijk is, doet een lesmethode die geschreven is vanuit christelijke waarden er zeker ook toe.

Burgerschapsonderwijs

Naast het onderhouden van contacten met de uitgeverijen, lag voor de SLRO een eerste uitdaging bij Burgerschapsonder- wijs. De aangescherpte wet burgerschap - die in augustus 2021 praktijk werd - vraagt van scholen dat ze actief en systematisch burgerschapsonderwijs bedrijven. Scholen doen al het nodige rond burgerschap. Het onderwerp komt in ver- schillende vakken aan de orde. De SLRO constateerde dat schoolleiders en leer- krachten graag meer handvatten willen krijgen om burgerschap in samenhang vorm te geven. Om aan die wens tegemoet te komen, gaf de stichting in 2021 aan KOC Diensten en Driestar educatief opdracht tot het ontwikkelen van een Leerlijn Burgerschap. Hierdoor worden scholen geholpen om vanuit de Bijbelse visie op een gestructureerde manier invulling te geven aan het burgerschapsonderwijs. Het resultaat is een leerlijn die sinds dinsdag 19 april digitaal te raadplegen is (www.leerlijnburgerschap.nl).

Net als een methode is ook een leerlijn slechts een hulpmiddel. Het gaat immers niet alleen om wat je als school en als leer- kracht doet, maar juist om wie je als school en als leerkracht bént, en welke houding je kinderen aanleert. Vanuit het scholenveld is positief gereageerd op het initiatief om tot deze leerlijn te komen en men is con- tent met de kwaliteit van dit product. De Leerlijn Burgerschap is daarmee het eerste product dat is ontwikkeld in opdracht van de SLRO. Momenteel voert de stichting overleg met uitgeverij Groen educatief over de ontwikkeling van een christelijke versie van de methode Taal actief 5. Daarnaast focust de SLRO op het muziekonderwijs. De behoefte aan een passende muziekmethode leeft breed, bleek uit een enquête die de SLRO onlangs heeft uitgezet. Er wordt nagedacht over de wijze waarop de SLRO daarin kan voorzien.

Bevoorrecht

Nederland is bevoorrecht met het hebben van reformatorische scholen. De kinderen op deze scholen krijgen onderwijs dat gegrond is op Gods Woord en dat aansluit op wat in de kerken en in de gezinnen wordt voorgestaan. Laten we dit als pre- dikant, als kerkenraad en als ouders niet vanzelfsprekend gaan vinden. Dat zou een zeer gevaarlijke houding zijn.

Voor de SLRO is er veel werk te doen. Het ontwikkelen van verantwoord lesmateriaal voor PO-scholen is verantwoorde- lijk en arbeidsintensief werk. Werk dat, net als al het werk dat op onze scholen plaatsvindt, afhankelijk is van de zegen des Heeren. Want de zegen des HEEREN, die maakt rijk.

Eventuele reacties naar: p.kieviet@versluijsschool.nl

Dit artikel werd u aangeboden door: De Saambinder

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 2 juni 2022

De Saambinder | 24 Pagina's

De visie van de lesboeken

Bekijk de hele uitgave van donderdag 2 juni 2022

De Saambinder | 24 Pagina's