Vóór een ondersteunings-regeling voor starters
De starter op de woningmarkt verdient in politiek en beleid bijzondere aandacht. Daarover zijn Leo Timmer, raadslid voor de ChristenUnie in de Gemeente Molenlanden, en Jan Lock, Daar bestaat wat mij betreft geen enkele twijfel over. De grote uitdaging is om die aandacht te vertalen in keuzes, maatregelen en instrumenten die er écht toe doen. Is een starterslening in dat verband een goed idee? De voors en tegens op een rij.V
In de eerste plaats wil ik stellen dat je liever geen regelingen nodig zou moeten hebben; al zijn er vanaf 1893 altijd al geweest om het eigen woningbezit te bevorderen. Denk aan vele fiscale regelingen als hypotheekrente-aftrek, huurwaarde forfait. De premie A,B en C subsidies; erfpacht; en de Startersregeling in de tijd dat de rente erg hoog was.
Door diverse oorzaken zijn starters op de oververhitte woningmarkt nu de dupe om een betaalbare woning in relatie met hun inkomen te
vinden. Op dit moment moet er zelfs voor een eenvoudige koopwoning meestal fors hoger geboden worden. (In 2020 was dit gemiddeld 9.3 % volgens het CBS; en in 2021 ligt dit nog hoger.)
Met name degenen met een laag inkomen komen vrijwel (letterlijk en figuurlijk) ‘niet aan bod’.
Vanuit christelijk sociaal oogpunt vind ik dat we moeten opgekomen voor allen in verdrukking; dus ook voor een woning. Daarnaast wil je dat er ‘leefbare dorpen’ blijven waar voldoende jongeren blijven wonen voor een evenwichtige samenstelling van de bevolking om voorzieningen; zoals scholen, zorg, winkels in stand te houden. Veel politieke partijen roepen: We moeten iets doen voor starters.
Maar helaas… betaalbare woningbouw (en koopgarant-woningen) komt niet snel genoeg van de grond. Zelfs pilots als Tiny- en Small-houses gaan moeizaam. De Starterslening is dan ook een veilige manier welke door gemeenten ingesteld kunnen worden. Deze is via de SVn (Stimuleringsfonds Volkshuisvesting Nederland) af te sluiten. Het is de eerste 3 jaar een gegarandeerde renteloze lening en daarna voor 15 jaar een vast percentage. Ook zijn er tussentijds inkomenstoetsen.
De gemeente kan zelf bepalen welke koopprijs-grens eraan verbonden wordt in relatie met de plaatselijke woningmarkt. Deze prijs mag niet hoger zijn dan de Nationale Hypotheek Garantiegrens (NHG) zijn (momenteel € 325.000). De aflossing wordt gestort in een revolverend fonds; dus toekomstige aanvragers kunnen ook geholpen blijven worden. De gemeente kan ook bepalen welk budget ervoor beschikbaar wil stellen. Zo ook de leeftijd van jongeren en of je ingezetene bent of terugkeerder binnen een bepaalde tijd na bijvoorbeeld studie en/of (vaste)baan. Overigens loopt de gemeente met dit fonds geen risico en wordt de administratie door de SVn gedaan.
Voor meer informatie en overige voorwaarden zie: https://www.svn.nl/starterslening
Tot slot: Het is net dat ‘duwtje in de rug’ om mee te kunnen doen bij het bieden.
NB: In de gemeente Molenlanden is gekozen voor een leenbedrag van € 30.000,00 bij een maximale koopprijs van € 275.000,00. Deze is ingezetenen en terugkeerders uit de gemeente Molenlanden afkomstige personen, welke op het moment van aanvraag maximaal 40 jaar oud zijn; en minimaal 7 jaar aaneengesloten in de gemeente Molenlanden volgens het GBA hebben gewoond, gedurende 15 jaar voor de aanvraag.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 mei 2021
Zicht | 97 Pagina's
