Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Gedeputeerden worden gewezen op het 'probleem N59'

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Gedeputeerden worden gewezen op het 'probleem N59'

Brochure met oplossingen gepresenteerd

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

BRUINISSE ­ Nee, het was niet in scène gezet, maar beide gedeputeerden, Ingrid de Bondt van Zuid­Holland en Kees van Beveren van Zeeland kwamen iets later dan gepland in het Grevelingenrestaurant aan. De oorzaak: vertraging op de N59. En laat dat nu net de reden van het bezoek van deze provinciebestuur­ders zijn...

Vorige week vrijdagmiddag belegden de Kamers van Koophandel Zuidwest­Nederland en Rotterdam een bijeenkomst 111 het Cirevelingenrestaurant waarin men een brochure .lanboofl aan de Gedeputeerden 'mobiliteit' van de beide provincies, waardoor de N59 loopt.

De brochure heelt als titel gekregen 'Ruim baan voor onze eilanden' met als ondertitel 'De toekomst van Goeree­ Overilakkee en Schouwen­Diiiveland gaat over de N59'.

De N59 is de weg die vanaf het Hellegatsplein, langs Oude­ Tonge, over de Grevelingendam tot aan Zierikzee loopt. Een weg die, voor wat de ontsluiting van beide eilanden betreft, heel belangrijk is. Maar zoals bij de dagelijkse gebruikers bekend, is de doorstroming op deze weg niet altijd optimaal. Bij de verschillende aansluitingen en kruisingen vormen zich nogal eens files en in de zomertijd doet men er soms wel anderhall uur ­ of nog langer ­ over voor men vanaf de Haringvlietbrug Zierikzee heeft bereikt. Vrijdag bleek nog eens dat voor velen dit een zeer ongewenste situatie is, waardoor het bedrijfsleven, het toerisme en het openbaar vervoer forse schade lijden. Bij de bijeenkomst waren dan ook veel mensen uit het bedrijfsleven, toerisme en gemeenten aanwezig.

De Kameis van Koophandel van beide regio's hadden de koppen bij elkaar gestoken en zich \ oorgenomen om een brochure te ontwikkelen waarin niet alleen de aandacht werd gevraagd voor de problemen op de N59, maar waarin ook voorstellen werden gedaan, waarmee op relatief eenvoudige wijze de knelpunten op deze weg kunnen worden opgelost.

De heer Ezinga van de Kamer van Koophandel Zuidwest Nederland legde uit dat in samenwerking met de gemeenten Schon wen­Dui\'eland en Gcujree­Overflakkee en de Kamer van Koophandel Rotterdam men nauw heeft samengewerkt om de brochure te ontwikkelen. Hij was dan ook een tevreden man dat zoxelen aanwezig waren bij de bijeenkomst.

Burgemeesters

De twee burgemeesters van de gemeenten waar de N59 doorheen loopt boden officieel de brochure aan 'hun' gedeputeerde aan. Gerard Rabelink, burgemeester \an de 'Zeeuwse kant' bood de brochure aan de Zeeuwse gedeputeerde Kees van Beveren, hij noem­de de slechte bereikbaarheid van Schouwen­Duiveland een "ongewenste situatie die snel zal moeten verbeteren". In zijn toespraak wees hij erop dat het niet alleen om de bereikbaarheid \'an Zeeland, gaat maar t)ok om een goede verbinding tussen de Randstad en Zuid­ west­Nederland tot stand te brengen.

De brcjchiire werd onder dank door gedeputeerde Van Beveren ontvangen. Hoewel hij niets kon beloven, verzekerde hij de aanwezigen dat hij de problematiek onder de aandacht van medebestuurders en het ministerie zal brengen.

Oostflakkee

Gedeputeerde Ingrid de Bondt van Zuid­Holland kon eveneens niets beloven. Zij is nog maar pas gedeputeerde en waakte ervoor beloften te doen, die achteraf nïet waargemaakt konden worden. Wel gaf ze aan onder de indruk te zijn van de eensgezindheid van de aanwezigen. Maar ook zij heeft te maken met bezuinigingen bij de overheid.

Mevrouw De Bondt ontving de biochure uit handen bur­ gemeester Jan Heijkoop \'an Oostflakkee.

Hij wees naast de nadelen voor het bedrijfsleven er ook op dat men ook moet kijken wat zuidwest Nederland betekent voor de drukke Randstad. Hij noemde de N59 een belang­ rijke ontsluitingsroute voor Randstedelingen die de rust van het gebied \ an de eilanden zoekt.

Zeelandia

Gerlof van Hoek, directielid van Koninklijke Zeelandia uit Zierikzee, een bedrijf dat wereldwijd actiefis bij het le\'e ren van bakkerijgrondstoffen, noemde de grote nadelen \'an een slechte bereikbaarheid van de hoofdvestiging in Zierik­zee. Van en naar de vestiging in Zierikzeer wordt er jaarlijks ongeveer 200.000 ton grondstoffen vervoerd over de N59. Een goede bereikbaarheid is dan natuurlijk voor zijn bedrijf van le\ensbelang.

Brochure

In de brochure worden ver­ schillende voorstellen gedaan voor verbeteringen op de lange termijn, zoals het aanleg­ gen \'an een vierbaansweg van het Hellegatsplein tot Oude­ Tonge, en verbreding van het o\erig deel van de weg. Verder worden er ook 'Quickwin' oplossingen gemeld, zoals het verlengen van de invoegstrook vanaf Hellegatsplein richting Oude­Tonge, het aanleggen van ongelijkvloerse kruisingen bij Den Bommel en Oude­Ton­ ge en het aanleggen van een spitsstrook tussen Hellegatsplein en Oude­Tonge.

Dit artikel werd u aangeboden door: Eilanden-Nieuws

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 3 juni 2011

Eilanden-Nieuws | 12 Pagina's

Gedeputeerden worden gewezen op het 'probleem N59'

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 3 juni 2011

Eilanden-Nieuws | 12 Pagina's