Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Een interpellatie over verkeersproblemen

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Een interpellatie over verkeersproblemen

Motie van wantrouwen omdat de middenstand voor leveranties wordt uitgeschakeld

9 minuten leestijd Arcering uitzetten

Maandagavond vergaderde ook de gemeenteraad van Middelharnis. Burgemeester Hordijk presideerde deze bijeenkomst, die door alle raadsleden werd bijgewoond. De agenda bevatte slechts punten met betrekking tot vergoedingen en voorschotten voor het onderwijs en uitgifte van grond aan de woningbouwvereniging enz., alsmede enkele andere formele zaken, die thans opgeld doen in de gemeenteraden van Flakkee. Hierin scholen de moeilijke punten niet, maar wel IR vragen, een interpellatie en een motie, die vooraf door raadsleden aan B. en W. waren voorgelegd en die men nu behandeld wenste te zien en ivel betreffende de verkeerssituatie in het dorp, met name terzake de grote trambussen, die langs de Kaai moeten, voorts terzake de los- en laadplaats aan het Havenhoofd en tenslotte betreffende gemeentelijke aankopen, waarbij men de plaatselijke middenstand ingeschakeld wenste te zien. Terwijl de heer L. van der Waal nog een kous apart breidde door terug te kommen op al eerder geuite kritiek inzake gebruik van gasapparatuur in woningen, die een muntgasmeter bezitten.

Eerst besprak men de kwestie van de muntmeters. De heer van der Waal (Arb.) heeft hierover al eerder betoogd, dat deze gevaar opleveren in woningen met gasgeysers en dergelijke apparatuur De Gascentrsle had nu bericht, dat er met de nieuwe muntmeters zulk gevaar niet aanwezig is. Maar meerdere raadsleden bleken dat niet te kunnen aannemen, met name de vraagsteller niet. Deze sprak van „levensgevaarlijk" en herhaalde dat b.v. in Rotterdam die meters niet geplaatst mogen worden als er geysers enz. zijn.

Op een vraag van de heer Krijgsman (A.R.) antwoordde de voorz., dat de bewoners er zelf om vragen, hetgeen de heer van der Waal nog geen reden achtte om tot plaatsing over te gaan. Wanneer de munt verstookt is en er een nieuwe in de meter moet, wordt herhaaldelijk vergeten de waakvlam te ontsteken, waardoor het gas de vrije loop krijgt.

Met een verwijzing naar de brief van de Gascentrale achtte de voorz. dit onmogelijk. Nochtans verklaarde spr. bereid er opnieuw en nader naar te informeren.

Interpellatie

De heer van der Waal had voorts een interpellatie aangevraagd over de gevaarlijke verkeerssituatie langs de havenkom, gevaarlijk vooral nu vele malen per dag de bussen van de R.T.M, er langs moeten. Spr. lichtte zijn interpellatie toe met een verwijzing naar de toestand van dit ogenblik. Na de omschakeling van tram op bus gaat alle passagiersvervoer langs deze gevaarlijke bocht. De chauffeurs zijn er nog onbekend mee en vooral bij gladheid der straten zijn ongelukken niet denkbeeldig. Spr. wenste wel, dat men hier een oplossing voor zou zoeken. Hij zag die in dempen van de Kaai, of, als dat niet kan, bussen en snelverkeer om de gemeente heen leiden.

Burgemeester Hordijk verklaarde al besprekingen met de directie van de R.T.M, te hebben gevoerd over deze aangelegenheid en ook om van de trambaan een verkeersweg te maken. De gemeente is bereid om de oude vuilnisbelt aan de Oosthavendij k — bij de nieuwe tweede waterkering — af te staan aan de R.T.M, voor nieuw emplacement. Dan kan men vanaf het tegenwoordige station tot aan de weg naar het Hoofd een mooie verkeersweg maken. Maar de R.T.M, is daar niet voor te vinden, want men wil nog ongeveer vijf jaar gebruik blijven maken van de lijn Station-Haven voor goederenvervoer. Waarna de gemeente heeft voorgesteld toch een verkeersweg aan te leggen en daarin de trambaan op te nemen (zoals met de electrische tram in de steden), hetgeen weinig bezwaar zal opleveren, omdat er maar een paar treintjes per dag rijden.

Ernstig bezwaar had de burgemeester tegen dempen van de Kaai om esthetische, zowel als practische redenen. Ook zou men voor de duur van het werk het verkeer totaal moeten omleggen en voorts zijn er financiële consequenties. Al dempt men de K^ai dan houdt men toch het moeilijke tracé over Voorstraat dcor Ring, bij het postkantoor enz. Een omlegging naar buiten de gemeente is evenmin fraai. De chauffeurs hebben het al geprobeerd, maar zij gaan liever langs de Kaai.

Mevrouw van Groningen (Arb.) verklaarde de hol van de Steeneweg naar de Oudelandsedijk ook geen fraaie oplossing te vinden.

De heer Koppelaar (S.G.P.) zei zijn bart te hebben vastgehouden' toen hij zag dat een bus slechts 30 cm van de Kaa'ikant bleef. Het is er onverantwoord bij uitwijken en spr. zag er ongelukken van komen. Hij stelde voor om stootblokken aan te brengen.

Weth. van Eek meende dat men met die blokken niet hoger dan 30 cm kan gaan, ahdérs houdt men nog minder uitwijkmcgelijkheid over als nu. De hoek bij het postkantoor achtte deze spr. het gevaarlijkst. Waarmede mevr. van Groningen niet instemde; bij het postkantoor bevindt zich tenminste geen water!

De voorz. beloofde er in volgenide vergadering nog eens op terug te zullen komen.

De heer Tieleman (A.R.) attendeerde op het stoplicht op de Kaai; hij verzocht dit ook op zondag te laten branden en 's avonds langer. De voorz. beloofde dit in de verkeerscommissie te zullen bespreken. De heren van den Berge en Koese

De heren van den Berge en Koese (beiden V.V.D.) brachten daarop een motie ter tafel inzake leveranties aan de gemeente. Gememoreerd werd dat in een vorige vergadering de heren Beversluis en Koppelaar hebben aangedrongen op inschakeling van de plaatselijke middenstand, hetgeen toegezegd is, waarna b. en w. op 1 febr. 1951 nog eens aan hun belofte zijn herinnerd, idem in juli 1353. Toen is de telmachine bij de middenstand besteld.

Motie van wantrouwen?

Op 3 okt. 1956 heeft de heer van den Berge gevraagd om de plaatselijke kledingbedrijven gelegenheid te geven tot leverantie van uniformen voor de brandweer. „Hier zijn wij het niet met U eens, mijnheer de voorzitter, als zouden de middenstanders van Middelharnis niets te eisen hebben, omdat zij geen andere lasten aan de gemeente betalen dan hondenbelasting. Ons belastingbiljet logenstraft deze bewering" aldus de heer van den Berge en spr. vond aanleiding tot indiening van de volgende motie:

„De raad, van oordeel, dat het huidig kollege geen gevolg wenst te geven aan de wensen van de raad wanneer het gaat om leveranties aan de gemeente door de. plaatselijke middenstand.

van oordeel zijnde, dat hierin geen verbetering te wachten is, spreekt als haar mening uit, dat het huidig kollege hieruit haar consequenties heeft te trekken."

De voorz. zei een en ander te beschouwen als een motie van wantrouwen t.a.v. het beleid van b. en w. en hij wilde er deswege niet op in gaan, maar de motie onmiddellijk in stemming brengen. Er zouden vragen gesteld worden, maar het is een motie geworden. De vragen zou spr. beantwoord hebben en dan had men altijd nog met een motie kunnen komen.

De heer van der Waal wilde de heer van den Berge gelegenheid geven om diens motie in te trekken, maar de voorzitter wenste dat niet; „de motie is nu eenmaal gedaan" zo wees hij af.

De heer Kleijngeld verklaarde g^en genoegen te nemen met deze gang van zaken. „Er wordt al jarenlang gezegd: zo mogelijk, of: in volgende vergadering, maar wanneer is dat Spr. wilde er nu haring of kuit van hebben.

De voorz. zei daarop, dat het weer wel opnieuw aan de orde komt als er sprake is van nieuwe leveranties. En daarop liet hij stemmen. De heer Koese onthield zich, de fracties van A.R. en S.G.P. stemden tegen, de heer van den Berge en de fractie P.v.d.A. voor, zodat her met 6--4 verworpen was.

De heer Koppelaar motiveerde zijn tegen stemmen als volgt. Toen hij bij weth. V. Eek informeerde naar deze aanbesteding, bleek dat deze met het juiste verloop nog niet op de hoogte was. Van een opzettelijk negeren van de raad kan hij dus niet aansprakelijk gesteld worden.

De los- en laadplaats Havenhoofd

Dan was men nog niet van de vraagstel lerij af, want de fractie V.V.D. bracht de los- en laadplaats op het Havenhoofd ter sprake. Deze vond men in zeer ongeschikte toestand verkeren. Als het er beter uitzag zouden de inkomsten voor de gemeente heel wat meer zijn, niet alleen voor de gemeente trouwens, maar ook voor de middenstand. Indien men de bocht uit de kademuur haalt kunnen er twee coasters tegelijk liggen. De heer van den Berge legde een schetstekcning voor van de bestaande toestand en zoals hij die wenst. Verbetering zal veel geld kosten, maar daar staan baten tegenover! Hetgeen spr. aan de hand van cijfers aantoonde. Voorlopig kon men het terrein een halve meter verhtigen, zodat men er ook bij hoog v/ater kan lossen en laden Doet men dit niet dan gaat men straks in de Rijkshaven ligplaats nemen, waardoor de gemeente havengeld derft. Spr. verwachtte in de toekomst meer gebruik van de losplaats, waarbij hij dacht aan de mogelijke overschakeling van landop tuinbouw. De technische dienst heeft het al dikwijls bekeken, maar spr. vond, dat men er geen jaren over behoeft te doen en hij hoopte dat dit werk binnen s.\ nsnbare tijd zal -worden aangepakt.

x>e andere raadsleden bleken met de opvattingen van de heer van den Berge wel in te stemmen. De voorz. bracht de concessie aan de

De voorz. bracht de concessie aan de R.T.M, in hei geding en deelde mede dat er overleg gaande is om het gehele emplacement voor de gemeente te verkrijgen. Men moet afwachten hoe het Rijk hierin zal reageren. Spr. gaf toe dat het een vrij onbevredigende toestand is.

De heer Krijgsman (A.R.) zei het al bij voortduring beklemtoond te hebben en noemde het een onmogelijke situa-. tie. Als het hoog water geweest is, is het er een komplete bende. Als de haven in Stad klaar is. dan loopt het hier mis en spr. raadde derhalve aan zoveel m.ogelijk attent te blijven.

Hetgeen de voorz. toezegde.

Van de oudercom.missie der openbare ULO was het verzoek ontvangen om de nieuwe school te vernoemen naar wijlen het hoofd, de heer S. J. Menheer.

De voorz. deelde mede, dat b. en w. met alle mogelijke waardering voor werk enl persoon van de heer Menheer, er niet voor waren. Op het platteland is dit zeer ongebruikelijk, hier spreekt m.en van „openbare" of „christelijke" ULO. Bovendien ontaardt de naam meestal in afliortingen •— SJschool b.v. — wat zeker niet in overeenstem.m.ing zou zijn met de gedachte en voorts zegt de naam een volgende generatie niet veel meer, waarbij spr. het voorbeeld „Minister van der Sleijden" aanhaalde.

En dan kon men zich wijden aan de diverse agendapunten, die zonder slag of stoot werden aangenom.en t.w.:

aankoop pand Oostdijk 44 van de heer H. van Wezel te Den Haag voor 2000 gld. en van het pand Oostdijk 30 van de heer T. Overweel voor 450 gld.; verpachting van een perceel ten Oosten van de Langeweg aan P. van Nimwegen te Sommelsdijk voor 1 jaar voor ƒ 59.40;

uitgifte van grond aan de woningbouwvereniging voor 30 woningwetwoningen, diverse voorschotten onderwijskosten aan bijzondere scholen; aanbrengen van een closet in de woning Hobbemastraat 21; terwijl tenslotte het voorstel kwam

terwijl tenslotte het voorstel kwam tot vernieuwing van het plafond en ver'oetering van de verlichting in twee lokalen der openbare school —• het plafond is ongev. tachtig jaar oud en de schoolarts heeft de bestaande verlichting volledig onvoldoende genoemd — waarvoor men, na enige inlichtingen van het kollege, 2280 gld. uittrok.

Waarmede het einde kwam aan deze vergadering, die aantoonde, dat men geen rondvraag in het reglement van orde behoeft op te nemen om toch allerlei onverwachte zaken ter tafel te kunnen brengen.

Dit artikel werd u aangeboden door: Eilanden-Nieuws

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 15 februari 1957

Eilanden-Nieuws | 10 Pagina's

Een interpellatie over verkeersproblemen

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 15 februari 1957

Eilanden-Nieuws | 10 Pagina's