Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Gastvrijheid

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Gastvrijheid

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Rosaria Champagne Butterfield, The Gospel Comes with a House Key. Practicing Radically Ordinary Hospitality in Our Post-Christian World (Wheaton: Crossway Books, 20180, hardcover 240 pp., $19,99 (ISBN 9781433557866)

Rosaria Champagne Butterfield zal voor velen geen onbekende zijn. Haar geloofsgetuigenis The secret thoughts of an unlikely convert verscheen in het Nederlands onder de titel Een onwaarschijnlijke bekering. Daarin vertelt deze voormalige hoogleraar Engelse letterkunde en vrouwenstudies hoe zij door genade afstand nam van het feministische gedachtegoed en haar lesbische relatie verbrak. Een aantal jaren nadat zij getrokken was uit de duisternis tot Gods licht, begonnen haar homoseksuele gevoelens te wijken.

Zij behoort ook tot één van de ondertekenaars van de Nashville Verklaring en heeft die ondertekening publiek verdedigd. Zij heeft erop gewezen dat het loslaten van de klassieke visie op huwelijk en seksualiteit altijd verbonden is met het loslaten van de Schrift als het gezaghebbende Woord van God. Inmiddels is zij al heel wat jaren getrouwd met de predikant Kent Butterfield. In hun gezin hebben zij meerdere pleegkinderen opgenomen. In haar jongste publicatie gaat zij in op de betekenis en het belang van christelijke gastvrijheid.

De auteur heeft in haar eigen leven de betekenis van gastvrijheid ervaren. Omdat de predikant Ken Smith en zijn vrouw bereid waren haar in hun huis te ontvangen en haar meer dan eens uitnodigden de maaltijd bij hen te gebruiken, maakte zij christenen van heel nabij mee. Zij bleken bereid op vriendelijke en toch besliste wijze van gedachten te wisselen met een feministisch hoogleraar die een lesbische relatie had. De gebeden aan tafel bij de maaltijden hebben op Rosaria een onuitwisbare indruk nagelaten. Zij hoorde mensen bidden die werkelijk geloofden dat God als een genadig Vader hoort als wij door zijn Zoon tot Hem naderen.

Met haar man ziet de auteur het als haar roeping hun huis voor anderen open te stellen. Niet alleen voor hen met wie zij zich in het geloof verbonden weten, maar ook voor anderen. Ook al staan die in hun opvattingen en levensstijl ver van hen af. Zij zijn er namelijk van overtuigd dat gastvrijheid juist in onze postchristelijke samenleving een zeer geschikt middel is om mensen met de werkelijkheid van het christelijke geloof in aanraking te brengen. Echte gastvrijheid betekent ook dat wij tot zelfverloochening bereid zijn. Die gastvrijheid betreft dan ook mensen bij wie wij niet op een wederdienst kunnen rekenen of die ons als persoon minder liggen.

In een ontspannen sfeer kan, terwijl over allerlei zaken wordt gesproken, ook de inhoud van het Evangelie ter sprake komen. Bij het Evangelie zelf behoort ook aandacht voor anderen die via gastvrijheid gestalte kan krijgen. Wie op deze wijze gastvrijheid betoont, laat als hij kinderen heeft ook concreet aan hen zien hoe het Evangelie moet worden voorgeleefd en ter sprake gebracht. Kinderen zullen namelijk meer dan eens meeluisteren met de gesprekken die worden gevoerd.

Rosaria wijst erop dat de Here Jezus zelf met zondaren at. Daarom mogen en moeten wij Hem navolgen. Het betekent niet dat wij zondige gedragingen van gasten goedkeuren of hun on-Bijbelse opvattingen bijvallen. Eten met zondaren mag niet betekenen dat wij zondigen met zondaren. Wel dat wij hen door ons getuigenis, verbonden met vriendelijkheid en gastvrijheid, voor Christus zoeken te winnen.

De auteur geeft ook allerlei praktische aanwijzingen. Gastvrijheid betekent dat de ander kan binnenkomen en wij toch met ons eigen werk moeten doorgaan. Dan kan de gast zelf koffie maken of eventueel helpen bij het bereiden van de maaltijd. Wie zo gastvrij is, kan eventueel zelfs de huissleutel aan anderen geven. Dat verklaart dan ook de titel van haar boek. Die luidt in vertaling Het Evangelie komt met een huissleutel.

Wie het boek leest, merkt dat de auteur op het terrein van gastvrijheid wel heel bijzondere talenten heeft. Niet iedereen zal ook fysiek in staat zijn te doen wat zij en haar man doen. Echter, het boek is voor iedereen een aansporing om naar mogelijkheden te kijken om gastvrijheid te betonen en dat in het bijzonder in de richting van buurtbewoners die geen band hebben met de christelijke kerk. Een christen behoort zich van de wereld te onderscheiden, maar zich niet boven de wereld te verheffen. Deze les wordt bij christelijke gastvrijheid in praktijk gebracht.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 11 maart 2021

Ecclesia | 8 Pagina's

Gastvrijheid

Bekijk de hele uitgave van donderdag 11 maart 2021

Ecclesia | 8 Pagina's