Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De tabernakeldienst (326)

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De tabernakeldienst (326)

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

Kunnen druiven aan een doorn struik groeien? Kan er olie uit een steen geperst worden? Kunnen we levende vruchten van een dode boom plukken? Ons antwoord op deze vragen is vanzelf ontkennend. Maar deze vraag dan: kan de Heere er voor zorgdragen dat een dorre staf in de tijd van één nacht bladeren, uitbottende bloemknoppen, reeds geopende bloemen en rijpe vruchten voortbrengt? Ons antwoord is hier bevestigend. Voor de Heere is niets te wonderlijk! Hij Zelf heeft Mozes opdracht gegeven om dit wonderwerk in Zijn Woord op te schrijven, zodat ook wij dit wonderwerk kunnen lezen en Hem leren vrezen. Bovenal als we opgeleid worden tot het onbegrijpelijke wonder dat Christus als het groene hout aan het kruis heeft gehangen om geestelijke bloemen en levende vruchten voort te brengen (Luk. 23:31).

In Christus, de Levensvorst, wordt de belofte vervuld: uw vrucht is uit Mij gevonden (Hoséa 14:9). Christus noemt Zich ‘het groene hout’ niet alleen om daarmee Zijn onschuld aan te duiden, maar ook om voor schuldige zondaars te sterven en hen op rechtsgronden met God te verzoenen. Christus als Zaligmaker van Zijn volk draagt zorg dat geestelijk dorre bomen vruchtbaar worden (Ef. 2:1). Zij allen zullen als boetvaardige zondaars en gelovigen in Christus goede werken doen tot Zijn eer (Hos. 13:15a).

Christus blijft hen de levenssappen geven, anders zouden zij geen vruchten van geloof en bekering voort kunnen brengen. Zie hoe Christus dit verklaart: Die in Mij blijft, en Ik in hem, die draagt veel vrucht; want zonder Mij kunt gij niets doen (Joh. 15:5). Dit grote wonderwerk werd ook duidelijk afgebeeld door de bloeiende staf van Aäron die in één nacht tijd bladeren, bloesem, bloemen en amandelen voortbracht.

Het wonder van de nacht in Mozes’ tijd

Mozes heeft veel wonderen van Gods almacht en rechtvaardigheid gezien, toen hij het volk door de woestijn leidde in de richting van het beloofde land Kanaän. Niet alleen hoe de Heere Zijn verbondsvolk in de dorre woestijn voorzag van voedsel en kleding, maar ook hoe Hij Zijn rechtvaardige straffen zond om hun ongelovigheid en opstand.

In de achterliggende tijd hebben we stilgestaan bij de vreselijke gevolgen van de opstand, omdat velen het oneens waren dat de Heere alleen Mozes als leidsman en Aäron als hogepriester had aangesteld. Om een einde te maken aan de murmureringen van het volk had de Heere opdracht gegeven dat iedere leider één staf moest nemen met de naam van zijn stam daarop geschreven. Alleen Aäron moest zijn eigen naam erop schrijven, waarmee hij de hele stam van Levi vertegenwoordigde.

Daarna moest Mozes alle staven in het heilige der heiligen vóór de ark leggen, waar de Heere woonde, namelijk tussen de cherubs die boven het verzoendeksel stonden afgebeeld. Het was mogelijk dat de leiders van elke stam nauwkeurig opletten of Mozes geen bedrog pleegde met de staf van zijn broer Aäron. Nadat Mozes de twaalf staven vóór de ark had gelegd, stond het volk te wachten totdat zij Mozes met lege handen zagen terugkomen, zodat zij overtuigd waren dat alle staven in de heilige plaats lagen. Het werd nacht. Welke staf zal deze nacht bloeien?

De Heere had immers gezegd: En het zal geschieden dat de staf des mans welken Ik zal verkoren hebben, zal bloeien; en Ik zal stillen de murmureringen van de kinderen Israëls tegen Mij, dewelke zij tegen ulieden murmureren (Num. 17:5). Vertrouwden Mozes en Aäron op de Heere en vielen zij rustig in slaap, zoals de dichter van de berijmde psalm aangeeft? (Ps. 3:3):

Ik lag en sliep gerust,

Van ’s HEEREN trouw bewust,

Tot ik verfrist ontwaakte;

Want God was aan mijn zij.

Hoe zullen de leiders van de andere stammen de nacht hebben doorgebracht? Slapeloos, omdat ieder toch een stille hoop had dat zijn staf zou bloeien? Zullen er van Gods volk zijn geweest die de Heere smeekten of Hij de staf van Aäron, de verkoren man zou laten bloeien? Dit alles staat niet beschreven in Gods Woord. Toch kunnen we voorzichtig veronderstellen dat er onder Gods ware volk waren die met de Heere hierover worstelden, omdat het om Zijn eer ging.

Het wonder van de nacht in ons leven?

Zijn er ook onder ons die met zaken bezet zijn aangaande Gods eer, en ’s nachts de Heere smeken om een teken van Zijn waarheid en getrouwheid? Beoordeel uw geestelijke toestand eens en herkent u zich erin? Heeft Gods Geest u ontledigd? Ziet Hij u worstelen in uw bidvertrek? Bent u als Mozes in wie Christus leefde, zodat u overdags ootmoedig met de Heere wandelt en als u ’s nachts niet kunt slapen Hem smeekt om u genadig te zijn?

We geloven dat we toch niet teveel schrijven als we aangeven dat dit het wezen is van oprechte godsvrucht. Als Christus in u leeft, dan hebt u een verborgen leven met Hem, en geeft Hij op Zijn tijd getuigenis dat Hij u liefheeft en uw gebed om Jezus’ wil verhoort.

Als u zulke dagen en nachten niet (langer) kent, dan kunt u er zeker van zijn dat u óf het leven van genade mist en Christus in uw hart niet woont, óf dat uw geloofs- en gebedsleven gedaald is tot zeer lage eb. Welke van deze twee, denkt u is uw geestelijke toestand?

Als u geen vreemdeling bent van het leven van genade, en de Heere komt er in de dadelijkheid in mee, dan ziet u dat u ver van Christus af leeft en wordt deze toestand voor u onhoudbaar! Als u deze bladzij leest dan schaamt u zich voor de Heere. Als het u weer eens recht om Gods eer te doen is, dan kunt u zonder Zijn gunst en gemeenschap niet langer leven. U wordt bedroefd en een rechte schuldenaar voor God, die Hem smeekt om genade. U weet dat de Heere nooit iets doet om iets wat van u of in u is, maar dat Hij dit alleen doet om Zijn heilige Naam opdat Die geheiligd wordt.

Wat een zaligheid is het als we van harte instemmen met het gebedje wat Christus ons leert in het allervolmaaktste gebed : Uw Naam worde geheiligd! Als we vannacht op deze wijze met de Heere doorbrengen, en Hij heiligt Zijn Naam door ons de rechte begeerte te geven over welke zaak dit ook mag zijn, dan zijn we zielsverblijd en eindigen we in God de Heere omdat Hij ons om Christus’ wil verhoort! Denkt aan Christus’ woorden: Geloof alleenlijk! (Mark. 5:36).

De andere morgen: de staf van Aäron bloeide!

De andere morgen staat het volk voor de deur van de tabernakel. Mozes gaat door het voorhof, slaat het voorhangsel vóór het heilige op en gaat in de heilige plaats. Vervolgens doet hij hetzelfde met het gordijn vóór het heilige der heiligen en gaat naarbinnen en kijkt wat de Heere heeft gedaan (Num. 17:8).

En dan lezen we de volgende woorden: En zie. Deze woorden laat Mozes vooraf gaan, om zijn grote verwondering uit te drukken. Toch zal hij zijn gevoelens niet recht in woorden hebben kunnen uitdrukken, toen hij zag dat de Heere voor Zijn eigen eer had gezorgd en de waarheid aan het licht had gebracht.

Gods Geest wil ook onze aandacht opwekken voor wat er verder in de tekst volgt: En zie, Aarons staf, voor het huis van Levi, bloeide; want hij bracht bloeisel voort en bloesemde bloesem en droeg amandelen. O, de Heere komt erop terug, hetzij vroeg of laat, maar Hij houdt gestaag Zijn Woord en vervult getrouw Zijn belofte. En zie. De Heilige Geest gebruikt deze twee woordjes in zaken die van het allergrootste gewicht zijn, zodat ons de zekerheid van dit grote wonderwerk te kennen wordt gegeven. En zie.

Mozes zal temeer beseft hebben dat hij op heilig grondgebied stond, vlak voor de heilige Verbonds-God Die tussen de twee gouden cherubs woonde. Hij zag groene bladeren, uitbottende bloemknoppen en open bloemen. Maar Mozes zag nog méér, hij zag niet alleen dat de staf bloeide maar ook amandelen had voortgebracht.

Bij kanttekening 13 lezen we als uitleg: ‘Anders, rijpte amandelen, dat is droeg amandelen die aan het rijpen waren, of allengskens meer en meer rijpende.’ Mozes zag dus onrijpe en rijpe amandelen. Hoe lezen u en jullie het bovenstaande? Verstaan we persoonlijk wat Christus zegt: uw vrucht is uit Mij gevonden?

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.gergeminned.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 18 juli 2024

De Wachter Sions | 12 Pagina's

De tabernakeldienst (326)

Bekijk de hele uitgave van donderdag 18 juli 2024

De Wachter Sions | 12 Pagina's