Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Hervorming

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Hervorming

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

Talloze malen is in de loop der eeuwen het lieve Woord van God al verguisd, vertrapt, verbrand, verscheurd, verworpen, of in repen gesneden.

Zojuist heeft koning Jójakim de vorige rol in stukken gesneden en in het vuur geworpen. Nu spreekt God tot Jeremia: ‘Neem u weder een andere rol, en schrijf daarop al de eerste woorden’. Wat een geduld. Wat een trouw. Hoe betoont toch de HEERE dat Hij geen lust heeft in de dood des goddelozen. ‘Maar daarin heb Ik lust, dat de goddeloze zich bekere van zijn weg en leve’.

Wat was er gebeurd? Wel, op het moment dat de HEERE bovenstaande woorden tot Jeremia sprak (rond het jaar 604 voor Christus), regeerde koning Jójakim over Juda. Jójakim was toen 25 jaar oud. Maar wat was er een verschil met zijn godvrezende vader Josia. Toen in Josia’s tijd (zeventien jaar eerder) bij de restauratie van de tempel het wetboek des HEEREN gevonden werd, had het lezen daarvan op Josia zo’n diepe indruk gemaakt dat er zielsverootmoedigend genadewerk in zijn hart plaatsvond. Dat werd gevolgd door een ingrijpende reformatie van kerk en staat.

Helaas was dit bij zijn zoon Jójakim zo geheel anders. Hij verrijkte zichzelf ten koste van zijn onderdanen, leefde in weelde en overdaad en vergoot onschuldig bloed (Jer. 22). Jójakim werd daarover ook aangesproken en gewaarschuwd door de HEERE (Jer. 36): ‘Opdat zij zich bekeren een iegelijk van zijn boze weg, en Ik hun ongerechtigheid en zonden vergeve’ (Jer. 36:3). En dat doet de HEERE nog, lezer. Hij heeft immers geen lust in de dood van de goddeloze!

Een boekrol

Uit de mond van Jeremia schrijft Baruch op een boekrol alles wat de HEERE zegt. Dit Woord des HEEREN, deze boekrol, wordt de koning Jójakim voorgelezen, welmenend, eerlijk, waarschuwend, nodigend. Het is een oproep tot bekering.

De koning zit in zijn winterhuis bij de brandende open haard. Onder het voorlezen snijdt de koning telkens met een schrijversscheermes vergramd een deel van het gelezene af en werpt het in het vuur. Reep voor reep. Niet in één keer. Nee, telkens een stukje. Slechts drie getrouwen waarschuwden hem. Gelukkig, er was toen dus ook nog een overblijfsel, naar Gods verkiezend welbehagen, net als nu. Evenwel, de rest staat er onverschillig bij. Zij verschrikken niet en scheuren hun klederen niet. Ontzettend toch. En Jójakim zocht Jeremia en Baruch te doden.

En nu zegt de HEERE: Neem u een andere rol en schrijf daarop al de woorden die op de eerste rol geweest zijn. Ziedaar het wonder dat Gods Woord doorgaat. Ook nu. En dat mogen en moeten we op Hervormingsdag gedenken. God zoekt immers Zijn eer.

Lezer, wij zijn van nature niets beter en niets anders dan deze verharde jonge koning. Hebben we dat door ontdekking reeds mogen leren, te beginnen bij ons eigen verstokte hart? Dat allereerst! Het vlees onderwerpt zich der wet Gods niet. Of we nu vroom zijn of goddeloos.

Afsnijden en verbranden

Zien wij in onze tijd ook niet om ons heen en in het wereldgebeuren dat reep voor reep van Gods lieve Woord wordt afgesneden en verbrand? Lees Genesis 1: Schepping wordt evolutie. Lees Genesis 2: De scheppingsorde van man en vrouw en de inzetting van het huwelijk worden in het vuur geworpen. We herkennen toch wel het laaiende verzet in ons volksleven tegen Gods orde en inzettingen? Verschrikken we niet? Lees Genesis 3: De val in Adam. Die wordt weggeschrapt en overgeslagen.

Ondertussen wordt de heilige wet des HEEREN allengskens gebod voor gebod in repen gesneden. Lees het eerste gebod: in plaats van het dienen en vrezen van de enige ware God, moet er plaats en ruimte komen voor allerlei wereldgodsdiensten. Lees het tweede gebod: wij bepalen toch zelf hoe we God dienen? We kunnen toch wel zalig worden buiten Gods recht en buiten het wonder om?

Reep voor reep worden Gods geboden weggesneden. Weg is de zondagsrust. Het gezag wordt ondermijnd in kerk en staat, gezin en school. We spreken over stakingsrecht en demonstratierecht. We horen van schrikkelijke toename van abortus en euthanasie.

Het huwelijk wordt ontwricht. We lezen over genderdysforie en criminaliteit en zien dat moderne media kwade begeerten opwekken. Stukje bij beetje gaat Gods Woord in het vuur. Het verbrandt, verteert. Gods Woord moet weg, Gods wet moet weg, zelfs het Bondsvolk van de Joden moet weg.

En wij? Staan we er onverschrokken en zonder ontzetting bij? Als er geen waarachtige bekering volgt, zullen wij eenmaal in het eeuwige vuur geworpen worden, om eigen schuld.

Op Golgotha

Hoe ontzettend is het met koning Jójakim afgelopen. Slechts elf jaar later werd hij op 36-jarige leeftijd naar Babel gevoerd. Onderweg stierf hij. Ver van Jeruzalem kreeg hij een ezelsbegrafenis. Lees het vervolg van dit hoofdstuk.

Maar nu het wonder, voor hen die zich niet boven Jójakim kunnen verheffen, voor hen die door ontdekking en ’s HEEREN Geest leerden niet beter te zijn dan Jójakim en zijn knechten. Zulken zijn even ellendig, even hard, verloren en onbuigzaam. Ze hebben verdiend om zelf aan stukken gesneden en in het vuur geworpen te worden. Dat zou naar Gods heilig recht zijn. Ze zijn helwaardig, hebben de dood verdiend. Maar ze mochten van ’s hemelswege leren dat God Zijn Zoon, het vleesgeworden Woord, naar Zijn welbehagen gezonden heeft. Hij werd uitgeworpen uit Jeruzalem, uitgeworpen uit Vaders gunst, verbrijzeld en verbroken. Hij werd op de vloekheuvel Golgotha in het vuur van Gods oneindige toorn geworpen. Hij Die ‘s HEEREN wet volkomen had vervuld, volmaakt had volbracht, heeft met Zijn dierbaar bloed Gods toorn geblust. Wat een bloed, verzoenend, rechtvaardigend, heiligend en reinigend. Het vleesgeworden Woord heeft de dood overwonnen. Hij is opgewekt en is opgestaan. Hij heeft het leven voortgebracht voor ellendigen, doodschuldigen en goddelozen.

Ook voor u, voor mij? Ook in u en in mij? Dát Woord houdt stand in eeuwigheid en zal geen duimbreed wijken. ♦


Bij de voorpagina:

Gereformeerde Gemeente Rotterdam-Ijsselmonde

Op 16 november 1925 wordt er in Rotterdam-IJsselmonde een Vrije Gereformeerde Gemeente geïnstitueerd, die bijeenkomt in de Fiat-Lux-kerk (Er zij licht) van de Nederlandse Protestantenbond aan het Grazeweitje. Als dit kerkje in 1931 wordt overgenomen, wordt het grondig opgeknapt. In 1947 sluit de gemeente zich aan bij de Gereformeerde Gemeenten. Nadat de wijk IJsselmonde een sterke groei heeft laten zien en het ledental fors is gestegen, komt een gedeelte van de gemeente vanaf mei 1963 in de Julianaschool aan de Hordijk bijeen. Om aan dit gescheiden optrekken een eind te maken én vanwege de bouw van bejaardencentrum Avondrust, wordt in 1967 besloten om aan de Reyerdijk tot nieuwbouw over te gaan. Op 1 juli 1968 slaat oud-ouderling M. Huizer de eerste paal voor het nieuwe kerkgebouw en op 4 juni 1969 neemt ds. A. Vergunst de nieuwe Thaborkerk (met 550 zitplaatsen) in gebruik. Hij spreekt daarbij over Matthéüs 17:8: ‘En hun ogen opheffende, zagen zij niemand dan Jezus alleen’. De gemeente telt 133 belijdende leden en 65 doopleden.


Neem u weder een andere rol, en schrijf daarop al de eerste woorden, die geweest zijn op de eerste rol, die Jójakim, de koning van Juda, verbrand heeft.

Jeremia 36:28

Dit artikel werd u aangeboden door: De Saambinder

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 31 oktober 2024

De Saambinder | 24 Pagina's

Hervorming

Bekijk de hele uitgave van donderdag 31 oktober 2024

De Saambinder | 24 Pagina's