Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Het Lam

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Het Lam

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Elk kind weet wel wat een lammetje is: een lief, vertederend beestje. Een lam is kwetsbaar. Als we het vergelijken met andere dieren komt die kwetsbaarheid openbaar.

Een leeuw heeft scherpe klauwen, een koe heeft horens en een vogel heeft een snavel, maar wat heeft een lam om zich te verdedigen? Een lam is een gemakkelijke prooi voor een wolf. Als Gods Woord dan ook spreekt over een toekomstig vrederijk, worden de wolf en het lam in vrede bijeengebracht: ‘En de wolf zal met het lam verkeren’.

Vrede

Zo’n vrede zal het geweest zijn in het paradijs vóór de val. Zal het zo ook zijn in het toekomstige vrederijk? In ieder geval zullen de mensen die door genade op de nieuwe aarde mogen leven, in vrede met God en de mensen in gemeenschap bij elkander zijn. Dat zal een vrede zijn die alle verstand te boven gaat: een zoete, zalige vrede! Maar zullen ook de genoemde dieren en nog vele andere dieren daar zijn? Absolute duidelijkheid is daarover niet. Maar als ze er zijn, zullen ze elkaar geen kwaad doen: ‘De wolf en het lam zullen te zamen weiden’ (Jes. 65:25). Overigens geven de kanttekenaren aan hier te doen te hebben met een symbolische betekenis. Zij spreken over de wrede, boze mensen die zullen worden als kleine kinderen. Ook Hellenbroek legt in zijn “Evangelische Jesaja” uit dat we hier onder ‘het zinnebeeld van beesten’ hebben te verstaan ‘menschen, in aart en hoedanigheden, die beesten, die hier genoemt worden, gelyk’. Hellenbroek is trouwens over dit zesde vers niet snel uitgesproken in zijn verklaring. In de derde druk van 1721 beslaat die verklaring 58 dikgedrukte pagina’s. Over het algemeen gingen onze oudvaders wat hun verklaringen betreft niet kort door de bocht.

Het Lam van God

Naast de letterlijke betekenis van ‘het lam’ vinden we in de Bijbel ook het Lam als aanduiding voor Christus. Als een rechte dienaar des Woords en een ware vriend van de Bruidegom heeft Johannes met dit beeld op Hem gewezen: ‘Zie, het Lam Gods, Dat de zonde der wereld wegneemt’ (Joh. 1:29). Steeds wordt er in Gods Woord door profeten en apostelen gesproken over het Lam. Petrus heeft het in zijn brieven over het dierbaar bloed van Christus als van een onbestraffelijk en onbevlekt Lam. Tot in Openbaring toe wordt er over het Lam gesproken. En dan wordt er dus gedacht niet aan een dier, maar aan een Mens: aan de Zoon des mensen! Het gaat hier om een Mens Die de naam draagt van Lam Gods. Waarom deze naam? Het ziet op Zijn noodzakelijk verzoenend lijden en sterven. Want alleen in dat bloed is nu schuiling te vinden tegen de eeuwige toorn Gods. Hij is die geheel enige Middelaar, Die Zichzelf Borg gesteld heeft in de stilte der eeuwigheid.

wordt vervolgd


In Gods Woord komen veel woorden voor in hun letterlijke betekenis, maar soms hebben die een figuurlijke betekenis. In dat geval is er sprake van beeldspraak. Zo’n woord wordt wel een metafoor genoemd. In deze rubriek een aantal voorbeelden daarvan.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Saambinder

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 22 augustus 2024

De Saambinder | 20 Pagina's

Het Lam

Bekijk de hele uitgave van donderdag 22 augustus 2024

De Saambinder | 20 Pagina's