Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Geen tijd, zonder strijd

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Geen tijd, zonder strijd

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Wat is het verschil tussen Job 7 en de teksten uit de Timótheüsbrieven over ‘strijd’?

Elk mens

In Job 7 vers 1 lezen we: ‘Heeft niet de mens een strijd op aarde?’ De vraag stellen is haar beantwoorden: elk mens heeft strijd. Zoals op een gevel van een gebouw te lezen stond: ‘Geen tijd, zonder strijd’. Maar terecht schreef de vraagsteller dat het over aardse strijd kan gaan en over geestelijke strijd. Strijd vanwege de gevolgen van de zonde of strijd tegen de zonde. De strijd van het alledaagse bestaan en de strijd van het genadeleven. Paulus schrijft in de eerste Timótheüsbrief over de ‘goede’ strijd en over de strijd ‘des geloofs’.

Wat de woorden uit Job 7 betreft, de kanttekening (1) laat ons weten dat het kan gaan over een strijd die of werelds is, of kerkelijk, of geestelijk. Voor het eerste, een strijd die ‘aards’ is, verwijzen ze naar Numeri 1. Alle mannen in de woestijn van twintig jaar oud en daar- boven werden geteld. Onder de getelden waren behalve kinderen des Heeren ook onbekeerde zondaren. De verwijstekst naar de ‘kerkelijke’ strijd brengt ons naar Numeri 4. Daar gaat het over de Levie- ten, de zonen van Kahath.

We lezen in vers 3: ‘al wie tot dezen strijd inkomt om het werk in de tent der samenkomst te doen’. Kanttekening 3 schrijft daarbij: ‘Versta een heiligen en kerkelijken strijd, in denwelken men den dienst des tabernakels naar de gestelde orde moest waarnemen. Gelijk de soldaten in den krijgshandel elk hun last naar orde moeten uitrichten. Alzo wordt de kerkendienst een strijd of krijg genaamd, hier en de verzen 23, 30, 35 en Num. 8:24, omdat de bedienaars deszelven goede orde moeten houden om geduriglijk te werken, te waken en te strijden tegen de vijanden van de zalig- heid der mensen. Zie 1 Kor. 9:7. 2 Kor. 10:3. 1 Tim. 1:18. 2 Tim. 2:3, 4’.

En bij de ‘derde strijd’, de geestelijke, volgt de verwijzing onder andere naar de eerste Timótheüsbrief. Wij kunnen zelfs in het leven van de Bijbelheiligen niet altijd precies onderscheiden wat behoort bij de strijd die ‘aards’ en alge- meen is. Er is, soms met een beroep op Gods wil, gestreden voor eigen leer en eer. Maar elk mens met genade leert de geesteloze wapens van verzet in te leveren. Zij worden ook ingewikkeld in de geestelijke strijd: de worsteling om het leven, het eeuwige leven!

Elk mens met genade

Paulus schrijft aan zijn geestelijke zoon: ‘Dit gebod beveel ik u, mijn zoon Timótheüs, dat gij naar de profetieën die van u voorgegaan zijn, in dezelve den goeden strijd strijdt, houdende het geloof, en een goede consciëntie, welke sommigen verstoten hebbende, van het geloof schipbreuk geleden hebben’ (1 Tim. 1:18, 19).

We laten de kanttekening (48) erbij niet onvermeld: ‘Hetwelk niet alleen van den arbeid, vlijt en strijd verstaan wordt die allen gelovigen in hun gemeen beroep opgelegd is, maar ook den trouwen leraren in het bijzonder’. Ook de andere tekstwoorden uit de beide Timótheüsbrieven spreken over deze strijd die elk mens met genade niet onbekend zal blijven. In Job 7 kunnen we dus alle mensen aan- wijzen, in de brieven aan Timótheüs degenen die genade kennen en de ‘goede’ strijd mogen (en moeten) strij- den. Strijd van binnen en van buiten. Strijd tegen de wereld, de zonde en het eigen boze bestaan.

Lezer(es), kent u deze ‘goede’ strijd?

Ten slotte, de ware gelovigen zullen de overwinning behalen! Niet om hén of hún strijd, maar om Hém en Zijn strijd, waarvan we reizend naar Goede Vrijdag weten: ‘En in zwaren strijd zijnde, bad Hij te ernstiger. En Zijn zweet werd gelijk grote droppelen bloeds, die op de aarde afliepen’ (Luk. 22:44).


Heb jij/hebt u ook een vraag?

Mogelijke vragen over onderwerpen binnen de doelstelling van De Saambinder kun jij/kunt u mailen naar ds. B. Labee of hem per post toezenden (zie colofon). Er volgt -zo mogelijk- altijd een reactie. Echter alleen als de redactie het waardevol acht voor de lezers, volgt een antwoord op jouw/uw vraag in een nummer van De Saambinder. Graag wel wat geduld. Er liggen nog tientallen vragen op een reactie te wachten.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Saambinder

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 6 april 2023

De Saambinder | 24 Pagina's

Geen tijd, zonder strijd

Bekijk de hele uitgave van donderdag 6 april 2023

De Saambinder | 24 Pagina's