Aanbevelingen voor de lokale campagne
De gemeenteraadsverkiezingen van maart 2022 resulteerden in een forse stemmenwinst voor de SGP. Mooi om te zien met hoeveel elan men lokaal aan de slag ging. Kort na de uitslag belden we met 25 gemeenten om vast te stellen wat goed werkte en wat aandachtspunten zijn. Het verslag deelden we met de fracties en besturen.
Uiteraard is voor een belangrijk deel de lokale context sturend voor de campagneaanpak. Tegelijkertijd werden door de SGP’ers die we spraken, dingen benoemd die voor iedere gemeente van belang zijn. Hieronder een beknopte weergave van de verworven inzichten.
Functioneren En Profilering
X Veel afdelingen zien het als een uitdaging jongeren beter aan te spreken en aan zich te binden. Verschillende keren wordt met waardering gesproken over de inzet van jongeren in het campagneteam (vaardigheden en elan). Benoemd wordt dat vergrijzing het vinden van nieuwe mensen ook lastiger kan maken. Het is daarom zaak te investeren in vitaliteit.
Regelmatig wordt aangegeven dat coalitiedeelname impact heeft gehad op de uitslag. Bij geen deelname kan men vrij oppositie voeren, bij deelname is het zaak helder te communiceren over lastige besluiten en resultaten.
Aanbevolen opstelling is constructief waar het kan én positief-kritisch waar het moet.
Kwaliteit van inbreng en nakomen wat je de kiezer belooft, worden genoemd als stemmentrekker.
Verschillende keren wordt het belang van een aansprekende dan wel bekende lijsttrekker/ambassadeur benadrukt, die goed zichtbaar is. Mensen stemmen steeds meer op ‘de persoon’.
Wat ook terugkomt, is de belangrijke rol van een aansprekend verkiezingsprogramma en de vaststelling van een beperkt aantal (ongeveer drie) speerpunten die je steeds herhaalt.
X Geadviseerd wordt om authentiek SGP te blijven en tegelijk te focussen op thema’s waarin je onderscheidend bent van andere lokale partijen. Thema’s die meermaals genoemd worden, zijn: zondagsrust, landbouw, wonen en ondernemers.
X Opvallend is dat diverse malen geprofileerd wordt op duurzaamheid. Ook sociale bewogenheid komt terug. Hiermee wordt een bredere doelgroep aangesproken. In dit verband is ook de achtergrond van de lijsttrekker van belang.
X Essentieel is hoe de SGP reageert op actuele lokale kwesties. Soms werd in verband hiermee zelfs door buitenstaanders geadviseerd SGP te stemmen.
X Zo nu en dan wordt bewust gekozen voor een lokaal profiel zonder te zeer geassocieerd te worden met de landelijke SGP. Context is dan dat er veel niet-traditionele SGP-stemmers zijn wanneer het gaat om gemeenteraadsverkiezingen.
Campagnevoering
X Diverse winnende gemeenten maken melding van een bruisend en breed campagneteam. Het is verstandig om inspirators, denkers, doeners, jongeren en specifieke talenten en doelgroepen te betrekken.
X Het belang van investeren in permanente campagne wordt breed onderkend, maar het verschilt sterk per lokale SGP in hoeverre hier ook daadwerkelijk vorm aan wordt gegeven.
X Geadviseerd wordt te kiezen voor een doelgroepgerichte benadering. Je kunt de relevantie van het programma dicht bij de burger brengen door de boodschap toe te spitsen op wijk/dorp en ook in de lijst een spreiding aan te houden over plaatsen en doelgroepen.
X Diverse afdelingen geven aan juist in te zetten op doelgroepen/thema’s waarop ze al sterk zijn. In dorpen waar veel aanhang is, wordt al positief gesproken over de SGP. Het gat om mensen over te halen is dan kleiner.
X Het is belangrijk om concreet te zijn in het aangeven wat de SGP-inzet de burger oplevert en resultaten te benoemen in relatie tot gedane toezeggingen.
X Het is ook goed om als volksvertegenwoordiger te investeren in persoonlijke aandacht voor en directe ontmoeting met burgers, een open en toegankelijke opstelling.
X Er is veel meer dan voorheen gebruikgemaakt van sociale media (in combinatie met video’s en website). Andere populaire middelen zijn weer flyers, magazines en spandoeken op zichtlocaties.
X Diverse afdelingen kozen ook voor ludieke acties om op een positieve manier aandacht te trekken.
X Een proactief persbeleid biedt de kans van gratis redactionele aandacht, wat nog sterker kan overkomen dan advertenties.
X Een opvallend vervoersmiddel kan ingezet worden voor campagneacties die passen bij je profiel én als mobiel reclamebord.
Doe je lokaal campagnewerk en heb je het uitgebreidere verslag nog niet ontvangen? Vraag het dan aan via voorlichting@sgp.nl.
SGP groeit lokaal
Dankzij de forse groei van het aantal stemmen bij de gemeenteraadsverkiezingen is de SGP inmiddels ook breder vertegenwoordigd.
* in sommige van deze fracties zijn we alleen vertegenwoordigd door (een) CU-zetel(s)
** peildatum 31 januari 2019 in verband met verwerking resultaat herindelingsverkiezingen
Opvallend is dat de SGP vooral gegroeid is in plaatsen waar ze een eigen lijst voert. Dit is ook terug te zien in het aantal raadsleden. Het aantal SGP-raadsleden dat onderdeel was van een SGP-fractie groeide van 197 naar 229. Het aantal SGP-raadsleden dat onderdeel uitmaakte van een combifractie daalde van 98 naar 94.
In Maasdriel, Wierden en Voorst lukte het een zetel te behalen en kwam de SGP nieuw in de raad. De grootste SGP-fracties zijn Barneveld (10), Neder-Betuwe (9), Reimerswaal (8), Rijssen-Holten (8), Ede (7), Goeree-Overflakkee (7), Nunspeet (7) en Tholen (7). Combifracties: Hendrik-Ido-Ambacht (7), Sliedrecht (7) en Waddinxveen (7).
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 september 2022
De Banier | 32 Pagina's
