Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Wisseling van de wacht bij Gezinszorgwijk Middelharnis/Stad aan 't Haringvliet

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Wisseling van de wacht bij Gezinszorgwijk Middelharnis/Stad aan 't Haringvliet

* Thuiszorg past zich aan naar wensen cliënt *

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

Bij de Thuiszorg heeft er een wisseling van de wacht plaatsgevonden. De leidster gezinsverzorging Dicky van Oosterom ruimt na vijfentwintig jaar in de Zorg haar plaats in voor Bianca van Burg.

In 'De Dillenburg' de basis voor de thuiszorg van Goeree­Overflakkee, keken we met beide zorgmanagers terug èn vooruit op de bijzondere plaats die de thuiszorg inneemt in de eilandelijke samenleving. Op Goeree­ Overflakkee wordt in de volksmond nog de functie 'leidster gezinsverzorging' gebruikt. De officiële naam van deze functie is echter 'zorgmanager'.

Mevrouw Van Oosterom begon 25 jaar geleden op Goeree­Overflakkee als leidster gezinsverzorging. In die tijd waren de functies nog gescheiden, want er was ook nog een Stichting Bejaardenzorg. Mevrouw Van Oosterom legt uit dat later de Gezins­ en Bejaardenzorg samengetrokken is in een stichting en wel de Thuiszorg.

De scheidend leidster van de gezinsverzorging is afkomstig uit Kockengen. Nadat ze eerst vijftien jaar op het bedrijf van haar ouders ­ een melkveehouderij ­ had gewerkt is ze overgestapt naar de zorg. Ze heeft eerst enkele jaren op een schippersintemaat gewerkt en vervolgens twee jaar bij de Kinderbescherming.

Veel veranderd

Op 1 augustus 1978, maakte mevrouw Van Oosterom de stap naar Goeree­Overflakkee. In al die jaren is er in die hulpverlening heel veel veranderd. "Vroeger was er meer ruim­ Ie voor contacten met de zorgvragers, want je hield zelf de­ intakegesprekken", aldus Van Oosterom. Tegenwoordig worden er door de leidster niet meer van dergelijke gesprekken gehouden, want hiervoor is een apart instelling voor in het leven geroepen, namelijk het Regionaal Indicatie Orgaan (RIO).

De contacten met de mensen die hulp behoeven zijn door de instelling van het RIO, wel minder geworden. En deze nieuwe werkwijze heeft volgens mevrouw Van Oosterom voor­ en nadelen. Dat de contacten met de zorgvragers minder zijn geworden is niet alleen maar negatief Nu wordt er door het RIO wel objectiever naar zorgaanvragen gekeken. "Want als je het zelf doet kijk je toch door je eigen brillenglas en dat is niet altijd even objectief', zo legt mevrouw Van Oosterom uit. De mensen van het RIO kijken welke hulp er nodig is. Aan de hand van punten wordt een indicatie gegeven voor welke hulp de aanvrager in aanmerking komt. Op deze werkwijze komt de juiste hulp op de juiste plaats terecht. Uit het gesprek met de twee zorgmanagers

Uit het gesprek met de twee zorgmanagers blijkt dat niet alleen de intakeprocedure veranderd is. Ook in de zorg hebben er de laatste vijfentwintig jaar behoorlijk wat veranderingen plaatsgevonden. De werktijden van de thuishulpen zijn aangepast aan de zorgvragen. "Vroeger had je vaste werktijden van acht tot vijf uur. Als dan in een gezin man en kinderen aan het eind van de dag thuiskwamen, ging de hulp weg. Met als gevolg dat er op het spitsuur in het gezin, zo tussen half vijf en half zeven geen hulp aanwezig was. Terwijl er bijvoorbeeld halverwege de middag weinig te doen was voor de gezins verzorgster", zo vat mevrouw Van Oosterom de oude situatie samen. Tegenwoordig is de hulp beter afgestemd op

de zorgvraag. "We proberen zoveel mogelijk aan de zorgvraag te voldoen als dat ook echt nodig is. Dus ook van half vijf tot half zeven wordt er zorg verleend", aldus mevrouw Van Oosterom. Het blijkt dat de medewerkers thuiszorg momenteel inzetbaar zijn tussen zeven uur 's ochtends en acht uur 's avonds.

Opvolgster

In het jaar dat mevrouw Van Oosterom haar stekje op Goeree­Overflakkee vond, werd haar opvolgster Bianca van Burg geboren. Bianca is afkomstig uit Roosendaal. Zij is drie jaar geleden als wijkverpleegkundige begonnen en is vervolgens al heel snel in de vakgroep Stoma, Wond­ en Decubituszorg terechtgekomen, waar voor ze tal van cursussen heeft gevolgd. In december 2002 is ze verhuisd naar Stad aan 't Haringvliet, de plaats waar haar man geboren en getogen is en hier begon ze in januari begon aan de Managementopleiding. "Want ik had toch constant het gevoel, dat ik ook op beleidsniveau mee wilde denken binnen een organisatie, ofschoon ik het uitvoerende werk wel met plezier heb gedaan", zo verduidelijkt ze haar keuze. Toen ze pas verhuisd was naar Stad, bleek toch dat de reisafstand Stad ­ Roosendaal te ver was. Bij het zien van een advertentie waarin een zorgmanager werd gevraagd bij de Thuiszorg in Middelharnis, was mede daardoor de keuze vlug gemaakt. Ofschoon ze nog studeert voor Zorgmanager, werd ze toch in die functie aangesteld. Ze heeft nog geen moment spijt gehad van de beslissing om op Goeree­Overflakkee te gaan wonen. In Roosendaal woonde ze midden in de stad en daarom waardeert ze de rust van het Flakkeese platteland des temeer. Ook Bianca benadrukt dat de zorg tegenwoordig meer tegemoet komt aan de wensen van de klant. "De klant bepaalt nu zelf, wanneer de zorg voor haar of hem het beste uitkomt". De verzorgenden zijn er veelal maar kortere tijdstippen, zo wordt er geassisteerd met de douchebeurten en bijvoorbeeld het aantrekken steunkousen. Volgens Van Burg hebben deze medische handelingen ook te maken met het feit dat verpleegkundigen tegenwoordig te duur zijn geworden. "Je kunt de verpleegkundigen dan beter inzetten op verpleegtechnische handelingen, want daar zijn ze voor opgeleid. Er moet dus goed gekeken worden naar wat de bevoegdheden van de verzorgenden zijn, ze kunnen dan vervolgens ingezet worden, waar het best van die bevoegdheden gebruik kan worden gemaakt". Want er zijn verschillende soorten van verzorgden, zo zijn er de Verzorgenden A, die alleen maar huishoudelijke werkzaamheden mogen verrichten en de Verzorgenden B, die naast de huishoudelijke werkzaamheden ook lichamelijke verzorging kunnen verrichten. De Verzorgenden C, waarvan er in Middelharnis maar weinig zijn, verrichten vrijwel uitsluitend lichamelijke verzorging.

g a Meestal bejaarden

Een overgroot deel ­ ongeveer 75% ­ van de zorg wordt verleend aan de ouderen. De zorgvraag voor bejaarden is dan ook meestal langdurig van aard. De zorg die aan jonge gezinnen wordt verleend is meestal maar tijdelijk omdat die veelal wordt gebruikt om een bepaalde periode ­ bijvoorbeeld ziekte van de moeder ­ te overbruggen. Oorzaken voor de intensievere zorg voor

Oorzaken voor de intensievere zorg voor bejaarden zijn de vergrijzing en de vele dagbehandelingen die er in de verzorgingstehuizen plaatsvinden, de bejaarden komen dan alleen maar thuis om te slapen en hier moet ook de hulp van de Thuiszorg op worden aangepast. Ook de langere wachtlijsten bij de instellingen voor bejaarden leveren meer werk op voor de verzorgenden. Mevrouw Van Oosterom noemt in dit verband een voorbeeld: "De hoorde laatst van iemand die zei: toen ik vijfenzestig was kwamen ze vragen of er ik niets voor voelde om naar een bejaardenhuis te gaan, want ze hadden nog kamertjes over. Nu ben ik negentig en ben ik nog te gezond voor een bejaardenhuis". Doordat de zorg zoveel mogelijk op maat

Doordat de zorg zoveel mogelijk op maat geleverd wordt bestaan de werknemers bij de Thuiszorg voornamelijk uit parttimers. Bianca legt uit dat er bij de Thuiszorg heel flexibel gewerkt wordt. "Het is bijvoorbeeld mogelijk dat een moeder pas komt werken als de kinderen naar school zijn. Maar daar tegenover staat dat ze dan m het weekend en in de avond beschikbaar zijn". Uit reacties van de cUënten blijkt dat deze flexibele zorgverlening zeker op prijs wordt gesteld.

Spreekuur

Om het contact met de cliënten te onderhouden is er iedere ochtend van half negen tot half tien telefonisch spreekuur. De mensen kunnen dan met al hun vragen terecht over de hulp die zij ontvangen. Ook zijn er regelmatig vergadering met het Hometeam. Hierin zitten naast de Zorgmanagers ook de Thuiszorgers en de huisartsen in. Bianca verklaart dat deze bijeenkomsten heel nuttig zijn. "Want in verband met de wet op de privacy mogen wij met rechtstreeks met de huisarts contact opnemen als er problemen zijn. Wij kunnen dan in het Hometeam wel overleggen met de huisarts over de toestand van bepaalde cliënten".

Veel veranderingen hebben er dus in de afgelopen vijfentwintig jaar plaatsgevonden binnen de thuiszorg, en volgens Bianca van Burg zullen de veranderingen nog wel even doorgaan. Toch vinden de beide zorgmanagers het een uitdaging om iedere keer weer zoveel te 'schipperen' dat iedere zorgvraag zo goed mogelijk kan worden beantwoord.

Dit artikel werd u aangeboden door: Eilanden-Nieuws

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 11 juli 2003

Eilanden-Nieuws | 10 Pagina's

Wisseling van de wacht bij Gezinszorgwijk Middelharnis/Stad aan 't Haringvliet

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 11 juli 2003

Eilanden-Nieuws | 10 Pagina's