Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

9. Eerbaarheid

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

9. Eerbaarheid

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Deze artikelenserie gaat over ‘Het allerbeste leven’. Nu schrijven we over de Bijbelse deugd van ‘eerbaarheid’. Een woord dat we niet dagelijks gebruiken. Maar tegelijk een woord dat wél in de Bijbel staat, en in ons huwelijksformulier wordt genoemd. Het verdient dus echt onze aandacht.

Inleiding

Weet u, weet jij wat het woord eerbaarheid betekent? Het wil zeggen het vermijden van seksuele onreinheid. Moet hier aandacht aan worden besteed als je schrijft voor kerkelijke jongeren en volwassenen? Helaas is dat nodig. Schokkende onderzoeksgegevens maken dit duidelijk.

Uit een onderzoek van Jeroen van der Laan komt naar voren dat er ’tussen het mediagebruik van christelijke en niet-christelijke jongeren nauwelijks verschil zit’. Met deze conclusie sluit hij na 4,5 jaar onderzoek het practoraat mediawijsheid van het Hoornbeeck College af. In het artikel hierover in het RD 9 januari 2023 valt te lezen dat jongeren tussen de kerkdiensten Netflix series kijken en pornografische beelden versturen.

Op de vraag van de verslaggever wat hem het meest heeft verrast, antwoordt Van der Laan: ’Dat er niet zoveel verschil zit tussen het socialemediagebruik van christelijke en niet-christelijke jongeren. Ze doen zelfs vaker aan sexting (= het delen van naaktbeelden via sociale media).

Het aantal abonnementen op Netflix loopt ongeveer gelijk en de overgrote meerderheid van de jongens kijkt porno. Terwijl je zou hopen en verwachten dat het gedrag van christelijke jongeren anders is.’ Even verder lezen we: ’Het verbaast me nog steeds dat ouders uit behoudende kerken het niet zorgelijk lijken te vinden dat hun kinderen veel netflixen.’

Alarmerend

Het is verbijsterend het bovenstaande te lezen. Dit gedrag is God onterend en zielsverwoestend. Hoe kunnen we nog met aandacht naar een preek luisteren als we de zondagmiddag op de hiervoor beschreven wijze doorbrengen? Doen we ons geweten geen geweld aan als we zo leven? Hoe is het dan gesteld met de gewetensvorming? Als dit zo doorgaat, worden we aan het heidendom overgegeven.

De Heere geve door Zijn almachtige kracht naar Zijn vrijmacht dat onze jongeren uit deze vreselijke slavernij worden verlost. Voor ouders geldt ook de oproep om deze gruwelen te mijden en hun kinderen ervoor te bewaren zoveel als dat mogelijk is. We adviseren met klem om hulp te zoeken bij het KOC of een andere organisatie, die ook in dergelijke opvoedingsvraagstukken deskundige ondersteuning kunnen bieden.

Kleding

In 1 Timótheüs 2:2 en 9 komen de woorden ‘eerbaar’ en ‘eerbaarheid’ voor. Eerbaarheid geldt altijd, net als eerbied. In het bijzonder is het van toepassing in de godsdienst en komt het tot uitdrukking in de kleding.

Kleding wordt gedragen om de naaktheid van het lichaam te bedekken (Gen. 3:21). Door de zonde is naaktheid schandelijk geworden en het geeft aanleiding tot schandelijke begeerten.

In Zefánja 1:8 lezen we dat de Heere bezoeking zal doen (…) over allen die zich kleden met vreemde kleding. Kanttekening 29 zegt bij deze woorden: ’(…) Anderen verstaan de dartele en brooddronken gezellen, die van weelde niet weten hoe zij zich kleden en oppronken willen, niet tevreden zijnde met de gewoonlijke dracht der klederen in hun land gebruikelijk, maar willen het alles naar een nieuwe mode en uitlands fatsoen hebben.’

Petrus van Mastricht schrijft 1 dat we in kleding nooit gelijkvormig mogen zijn aan de gedaanten of gewoonten van deze wereld, als dit ergernis geeft. Zijn raad is om in twijfelachtige dingen gehoor te geven aan de leiding en raadgeving van meer ervaren mensen en voorgangers in de kerk. Als het twijfelachtig is, is het goed altijd de veiligste weg te volgen. Dit past ook bij christelijke nederigheid en bescheidenheid.

Als de kleding niet eerbaar is, kan de oorzaak daarvan gebrek aan godvruchtigheid zijn, waardoor een mens zich zelfs in deze uiterlijkheden niet wil schikken naar Gods wil en welbehagen. Het laat ijdelheid, hoogmoed en leegheid zien. Als er inwendig niets is, kan de noodzaak ervaren worden om eer in uiterlijke dingen te zoeken. Het is van belang altijd aandachtig te overwegen wat de voordelen van eerbaarheid zijn.

Wettisch of wettig?

Deze wijze raad van Petrus van Mastricht geldt niet alleen de kleding, maar ook andere zaken die onze leefstijl aangaan. Als de kerk hierover uitspraken doet, wordt dit echt niet altijd in dank aanvaard. Wij willen liever zelf bepalen hoe we ons kleden en hoe we leven. Dat is de zonde van Adam en Eva in het paradijs. Deze erfsmet of inklevende zonde is ons dus allemaal eigen.

Vaak wordt gezegd dat de uitspraken die de kerk op dit terrein doet, wettisch zijn. In het artikel over eerbied (‘Het beste leven 3’) schreven we er ook al over. Het woord ‘wettisch’ heeft meerdere betekenissen. In christelijke kring wordt ‘wettisch’ vaak gelijkgesteld met ‘farizees’. Daartegen moeten we waarschuwen. We hebben de farizeeër inderdaad in ons hart en Gods ontdekte volk heeft daar veel droefheid over. Zij begeren ernstig om van hun farizese bestaan te worden verlost. Als wij menen dat iets wettisch is, doen we er goed aan dit met de volgende vraag te onderzoeken: Is het misschien zo, dat ik liever bij de wereld wil horen en kerk en wereld wil combineren?

Ter afsluiting van dit artikel over eerbaarheid citeren we de laatste alinea van het artikel over eerbied: Waarin blijkt onze lust en liefde om tot Gods eer te leven? Als dat er door genade mag zijn, leven we niet wettisch, maar begeren we om wettig, dat is naar Gods Woord en Zijn heilige wet, te leven. Vraagt u zich en vraag jij je eens af wat er in uw, in jouw leven zou veranderen als u, jij net als Paulus door genade ‘een vermaak in de wet Gods naar den inwendigen mens’ (Rom. 7:22) zou krijgen? Zoek die veranderingen dan met de hulp des Heeren zonder uitstel door te voeren.

(wordt vervolgd)


Noot

1. ‘Theoretisch-praktische godgeleerdheid’ deel 6, pagina 363

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.gergeminned.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 7 november 2024

De Wachter Sions | 12 Pagina's

9. Eerbaarheid

Bekijk de hele uitgave van donderdag 7 november 2024

De Wachter Sions | 12 Pagina's