Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Alsdan…

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Alsdan…

Ds. Labee over:

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Wat is de betekenis van 1 Korinthe 13 vers 12?

Onvolmaakt kennen

De apostel Paulus spreekt in 1 Korinthe 13 over de voornaamste gave waarnaar christenen moeten staan: de liefde! Daar- mee is precies gezegd wat Jezus leerde aan de wetgeleerde met zijn strikvraag: ‘Gij zult liefhebben den Heere uw God met geheel uw hart en met geheel uw ziel en met geheel uw verstand. Dit is het eerste en het grote gebod. En het tweede, aan dit gelijk, is: Gij zult uw naaste liefhebben als uzelven. Aan deze twee geboden hangt de ganse Wet en de Profeten’ (Matth. 22:37b- 40).

Eerst kunnen we lezen hoe in 1 Korinthe 13 de liefde wordt gesteld tegenover andere gaven. De gaven van profetie, wetenschap, het doen van wonderen, het uitdelen van alle bezittingen of zelfs om Christus’ Naam de marteldood sterven, het is niets, als de liefde ontbreekt. De geestelijke liefde wordt in vers 11 als onvergankelijke gave geroemd en vergeleken met het volwas- sen worden van een kind. In dat verband volgen dan die bekende woorden uit vers 12: ‘Want wij zien nu door een spiegel in een duistere rede, maar alsdan zullen wij zien aangezicht tot aangezicht; nu ken ik ten dele, maar alsdan zal ik kennen gelijk ook ik gekend ben’.

De kern die hier aangewezen wordt, is dat de liefde zich geheel zal ontplooien als de kennis volmaakt is. Nu ziet een mensje van beneden ‘door een spiegel in een duistere rede’. Het is als het zien door een beslagen raam. In het Grieks staat er eigenlijk ‘in een raad- sel’. Dan moeten we denken aan het onderscheid tussen het opgeven van een ‘raadsel’ en het geven van een verklaring in ‘ronde’ woorden. Paulus spreekt hier niet over de onherboren mens in de natuurstaat maar over het Sion Gods! Wonderlijk als we bedenken dat hij zichzelf daarbij rekent. In de tweede brief aan de gemeente van Korinthe (hoofdstuk 12) mag hij verhalen ‘opgetrokken’ te zijn in het paradijs... En dan toch: onvolmaakt kennen!

Vele hoogmoedige Schriftgeleerden - vroeger en vandaag - menen de waarheid in pacht te hebben en alles te weten. Maar de bruidskerk van Christus moet bij aanvang en voortgang belijden te zien ‘als door een beslagen raam’. Om mis- verstand te voorkomen, citeren we over deze kennis de grote reformator J. Calvijn (1509-1564) die in zijn Bijbelcommen- taar schrijft: ‘Zo moet men het dan zo verstaan, dat de kennis Gods, die wij uit Gods Woord hebben, wel zeker en waarach- tig is, dat geen verwarring of duisterheid daarin bestaat; maar dat zij vergelijkenderwijs duisternis genoemd wordt, omdat zij verre is van die klare openbaring die wij verwach- ten: want wij zullen dan zien van aangezicht tot aangezicht’.

Volmaakt kennen

Alsdan, dat is in het toekomende leven, zal de bruid van het Lam kennen, zoals ze gekend zijn! De kanttekening (55) probeert dat ‘volmaakt kennen’ te omschrijven: ‘namelijk van God, Die mij volkomenlijk kent, mij liefheeft, voor de Zijne erkent, en door deze Zijn liefde dezelve kennis mij zal geven’. Dan zal de kennis tot volle ontplooiing komen. Die zal Sion weer volkomen beheersen en ze zullen volkomen kunnen beantwoorden aan het doel van de schepping en herschepping: de eer van de drie-enige God. Om in volkomen harmonie - met heel de verkoren bruidskerk - de eeuwige God te lieven en te loven. Lezer(es), hebt u, heb jij ooit het heimwee geproefd achter dat verlangen om God te kennen ‘aangezicht tot aangezicht’? En mag u zielsbevindelijk we- ten van dat beloftewoord uit Jeremia 31 vers 3: ‘Ja, Ik heb u liefgehad met een eeuwige liefde; daarom heb Ik u getrok- ken met goedertierenheid’?


VRAAG?

Heb jij/hebt u ook een vraag? Mogelijke vragen over onderwerpen binnen de doelstelling van De Saambinder kun jij/kunt u mailen naar ds. B. Labee of hem per post toezenden (zie colofon). Er volgt -zo mogelijk- altijd een reactie.

Echter alleen als de redactie het waardevol acht voor de lezers, volgt een antwoord op jouw/uw vraag in een nummer van De Saambinder.

Graag wel wat geduld. Er liggen nog tientallen vragen op een reactie te wachten.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Saambinder

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 28 januari 2021

De Saambinder | 20 Pagina's

Alsdan…

Bekijk de hele uitgave van donderdag 28 januari 2021

De Saambinder | 20 Pagina's