Kwijtgescholden
Stem Uit Het Verleden
En als zij niet hadden om te betalen, schold hij het hun beiden kwijt. Lukas 7:42a
Beiden hadden schuld, beiden konden niet betalen en aan beiden wordt de schuld kwijtgescholden. De Heere Christus wijst ons in de gelijkenis op de vergeving van de zonden.
Voor de vergevende liefde en genade van God is plaats wanneer de zelfvoldaanheid ophoudt, als wij niets, maar dan ook niets meer hebben aan te bieden. En daar willen wij nu maar niet aan. Een mens beweent zijn staat voor God, als hij waarlijk ontdekt bankroet te zijn, doorbrenger van het geleende goed en verkwister van Gods gaven.
Het is bovendien ook zo dat bij dit geestelijk bankroet een eerlijke belijdenis van schuld wordt vernomen, de betalingsplicht wordt erkend en de doorbrenging van het geleende goed met diepe smart vervult. De schuldeiser wordt niet meer ontlopen maar opgezocht en Hem wordt de zondeschuld beleden. Het heeft geen zin meer te zeggen: ‘Ik zal betalen’, want er is niets aanwezig dat ook maar in enig opzicht als betaalmiddel zou kunnen dienen. ‘Heere, ik ben schuldig, diep in nood, ik heb verdiend dat U een einde met mij maakt, maar…, ontferm U over mij’. Ja, Christus is dierbaar als de zonde ons zeer bitter is geworden en ons doodziek maakt als het ware, zodat wij geen raad weten. Nu zien wij de werkelijkheid van gericht en genade, er zit niets meer tussen, zodat de genade in het gericht tevoorschijn komt en het gericht achter de genade verdwijnt, ja, in de genade wordt opgeheven. De hitte van Gods gramschap is geblust. Wij kennen nu een genadig God in Zijn lieve Zoon. Daarom is Jezus zo uitermate dierbaar en beminnelijk. We begrijpen toch wel dat dit slechts een heenwijzing is naar de schuldvergeving?
Lezer, kent u de toegepaste schuldvergeving en de toegerekende gerechtigheid? Bij deze schuldvergeving worden wij getroffen door de oneindige goedheid en genade van God in Christus. De dood verdiend en nu het leven ontvangen. Wie had ooit die weg kunnen uitdenken om tot zulk een rechtvaardige schulddelging te komen waarin beide recht en genade erkenning vinden en beide worden verheerlijkt?
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 11 juli 2024
De Saambinder | 20 Pagina's
