Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

„Situatie Duitse kerk uiterst somber”

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

„Situatie Duitse kerk uiterst somber”

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

DORDRECHT. De geestelijke situatie van het protestantisme in Duitsland is uiterst somber, meent dr. Sebastian Merk.

De rechter uit Keulen, die tevens verbonden is aan het Reformations Gesellschaft Heidelberg (RGH), sprak zaterdag tijdens een minisymposium van de Stichting Vrienden van Heidelberg en Dordrecht. Tijdens de bijeenkomst in Dordrecht, die ruim vijftig bezoekers trok, werd het boek ”Van Heidelberg naar Dordrecht en terug. Het belang van de Heidelbergse Catechismus toen en nu” gepresenteerd (zie kader).

Merk gaf een schets van de huidige kerkelijke situatie van het protestantisme in Duitsland. Die is volgens hem zeer donker, zowel in de volkskerk –de Evangelische Kerk in Duitsland (EKD)– als in de vrije kerken. De heersende stroming in de EKD is liberaal. Ook het Bijbelgetrouwe deel van de volkskerk, dat is georganiseerd in het Gnadauer Verband, is in ontwikkeling, onder meer wat betreft de vrouw in het ambt en de seksuele ethiek. „Het Bijbelgetrouwe deel in het piëtisme verplaatst zich vanuit de volkskerk naar de vrije kerken”, aldus Merk.

De belijdenisbeweging ”Geen ander Evangelie” is volgens Merk nog maar een schaduw van zichzelf, ook al brengt de organisatie nog steeds een tijdschrift uit met een oplage van 19.000 exemplaren. De beweging heeft door het overlijden van leiders als Georg Huntemann aan kracht verloren en is uit elkaar gevallen door interne ruzies. Bovendien is een van haar eerdere voorvechters van mening veranderd. „Peter Beyerhaus, ooit de reus van de conservatieve protestanten, is de stichter van een evangelisch-katholieke orde en hij is lid van een kring van leerlingen rond de voormalige paus Benedictus XVI”, zo illustreerde Merk.

Het netwerk ”Bijbel en belijdenis”, dat vorig jaar werd opgericht, beschouwt Merk als „de laatste opleving van conservatieve krachten die vrezen dat de piëtistische beweging het liberalisme compleet zal toevallen.” De Bijbelgetrouwe gemeenten in de EKD zijn naar zijn mening op de vingers van een paar handen te tellen.

Nog meer afval

Bij de vrije kerken zijn meer Bijbelgetrouwe gemeenten te vinden, maar ook hier zijn moderniseringstendensen zichtbaar, aldus Merk. „Een groot probleem van de evangelische vrije gemeenten is het verlangen naar grootte en naar acceptatie in de maatschappij. Moderne opwekkingsmuziek is bijna standaard een onderdeel van de eredienst. Charismatische invloeden zijn sterk vertegenwoordigd. De theologische leer is bijzaak. De weinige Bijbelgetrouwe gemeenten die nog overgebleven zijn, bloeden leeg. Daar staan enkele gemeentestichtingen tegenover.” De Duitser hoopt op missionaire hulp van buiten, „goed opgeleide, door God geroepen predikanten die gemeenten helpen bouwen.” Ook hoopt hij dat de Heidelbergse Catechismus een „helpend werktuig” zal zijn voor bezinning op de Bijbelse leer in Duitsland, al ziet het daar nu nog niet naar uit. Het RGH stelt in dit reformatiejaar twee werken van Luther in vereenvoudigde taal ter beschikking aan leerlingen van christelijke vrije scholen.

Ds. C. Sonnevelt, voorzitter van de Stichting Vrienden van Heidelberg en Dordrecht en predikant van de gereformeerde gemeente in Krabbendijke, noemde in zijn toespraak de drie g’s: guilt, grace en gratitude (schuld, genade en dankbaarheid) als kenmerkend voor de Bijbelse leer. Die leer wordt in de Heidelbergse Catechismus verwoord. „God vertroost de treurigen van Sion. Van die troost wisten Olevianus, Ursinus, Luther, Calvijn en de vaderen van de Dordtse Synode.”


Boekje over HC gepresenteerd

Ds. C. Sonnevelt, voorzitter van de Stichting Vrienden van Heidelberg en Dordrecht, overhandigde zaterdag het eerste exemplaar van ”Van Heidelberg naar Dordrecht en terug” aan ds. G. Clements, oud-voorzitter van de stichting. De predikant van de gereformeerde gemeente in Gouda zei in een reactie dat „oprecht berouw” een belangrijk middelpunt is van de 95 stellingen van Luther in 1517. „Het zou een zegen zijn als er weer sprake zou zijn van berouw, uit liefde tot God, in de protestantse kerken in Duitsland.”

Het boekje wordt aan alle donateurs van de stichting toegestuurd. De uitgave trekt lijnen naar het gebruik van de catechismus in deze tijd. Auteurs zijn onder anderen ds. Clements, prof. dr. A. de Reuver, prof. dr. W. van Vlastuin, ds. J. M. J. Kieviet, ds. J. A. Weststrate en mr. C. G. van der Staaij. Opvallend is de bijdrage van D. T. Kaan-Potes, oorspronkelijk afkomstig uit Ecuador en rooms-katholiek opgevoed.

Dit artikel werd u aangeboden door: Reformatorisch Dagblad

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 30 januari 2017

Reformatorisch Dagblad | 16 Pagina's

„Situatie Duitse kerk uiterst somber”

Bekijk de hele uitgave van maandag 30 januari 2017

Reformatorisch Dagblad | 16 Pagina's