Gekomen door water en bloed
In de eerste zendbrief van Johannes lezen we dat Jezus gekomen is ‘door water en bloed’. Wat is daarvan de betekenis?
Doop en dood
Het is niet eenvoudig om de juiste verklaring te geven van de woorden uit 1 Johannes 5 vers 6a: ‘Deze is het Die gekomen is door water en bloed, namelijk Jezus, de Christus; niet door het water alleen, maar door het water en het bloed’.
Er is veel over gedacht en geschreven. De meest concrete uitleg zou zijn dat we moeten denken aan Jezus’ komst. Daarbij is Hij de weg door het water gegaan, gedoopt en ondergegaan in het water van de Jordaan. Hij is ook de weg van het kruis gegaan. Daar heeft de Borg Zijn bloed gestort.
Andere uitleggers menen dat de oude apostel deze woorden schreef om de twee elementen van een echt menselijk lichaam aan te duiden: water en bloed. Johannes moest in zijn dagen nadrukkelijk stellen dat de Middelaar de menselijke natuur heeft aangenomen en dus een echt lichaam van vlees en bloed kende. In het verlengde hiervan ligt de argumentatie dat ‘water en bloed’ wijzen op de uitdrukkelijke verklaring dat Jezus Christus als Kind geboren is.
Als laatste noemen we hier de gedachte dat we een lijn moeten trekken naar de geestelijke gemeenschap die de ware gelovigen met Christus hebben. Daarbij heeft Johannes gedacht (geïnspireerd door de Heilige Geest) aan het water van de Heilige Doop en de wijn bij het Heilig Avondmaal. Door water en bloed oefenen de Zijnen bijzonder de gemeenschap met Hem.
Reiniging en verzoening
Zoals de lezers wel vaker hebben gemerkt, volgt ondergetekende meestal graag de uitleg van de kanttekening en de regelmatig gelijkgestemde uitleg van Calvijn (1509-1564). Laatstgenoemde schrijft in zijn Bijbelcommentaar: ‘Ik acht voorzeker dat Johannes hier uitdrukt de vrucht en werking van wat hij in de evangelische geschiedenis (het evangelie naar de beschrijving van Johannes, BL) verhaalt’.
De kanttekeningen gaan datzelfde spoor. Kanttekening 11 laat ons weten: ‘De apostel ziet hier op het water en bloed dat uit de doorstoken zijde van Christus gevloeid is, waarvan Johannes alleen gewag maakt, Joh. 19:34, 35, en verhaalt datzelve wederom hier, om te tonen dat daarin een verborgenheid is, namelijk dat van Hem vloeit het water des Heiligen Geestes, waardoor wij gereinigd en wedergeboren worden, en dat door het uitstorten van Zijn bloed aan het kruis ons is verworven de verzoening met God en de vergeving onzer zonden. Daardoor is vervuld hetgeen afgebeeld was door de ceremoniën des Ouden Testaments, die meest bestonden in reinigingen met water, en bloedstorting der beesten die geofferd werden, zodat dit de zin is: dewijl Christus gekomen zijnde, al hetgeen door de ceremoniën des Ouden Testaments afgebeeld was, in de daad vervuld heeft, dat zulks dan een klaar bewijs is dat Hij de ware Messias is’.
Bij de woorden ‘Niet door het water alleen, maar door het water en het bloed’, krijgen we nog meer onderwijs in kanttekening 12: ‘Dat is, Hij is gekomen om niet alleen de weldaad der wedergeboorte of der reiniging onzer verdorven natuur, maar ook de weldaad der rechtvaardigmaking of verzoening met God tezamen teweeg te brengen, door Zijn Geest en bloed; welke twee weldaden van elkander niet worden gescheiden’.
Het is onze hartelijke wens dat alle lezers zo Christus’ komst ‘door water en bloed’ zielsbevindelijk mogen doorleven.
Heb jij/hebt u ook een vraag?
Mogelijke vragen over onderwerpen binnen de doelstelling van De Saambinder kun jij/kunt u mailen naar ds. B. Labee of hem per post toezenden (zie colofon). Er volgt -zo mogelijk- altijd een reactie. Echter alleen als de redactie het waardevol acht voor de lezers, volgt een antwoord op jouw/uw vraag in een nummer van De Saambinder. Graag wel wat geduld. Er liggen nog tientallen vragen op een reactie te wachten.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 11 april 2024
De Saambinder | 24 Pagina's
