Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Vuurtoren Ouddorp geen nautische verkeerspost meer

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Vuurtoren Ouddorp geen nautische verkeerspost meer

Minister blijft bij standpunt

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

OUDDORP – Demissionair minister Mark Harbers van Infrastructuur en Waterstaat is niet van plan om de beslissing van Rijkswaterstaat over het sluiten van de Ouddorpse vuurtoren als nautische verkeerspost terug te draaien. Dat blijkt uit de beantwoording van vragen die CDA, SGP en ChristenUnie hierover hadden gesteld.

Als reden voor de sluiting geeft Harbers dezelfde uitleg die eerder al in de brief van Rijkswaterstaat te lezen was. Het aanloopgebied naar de Goereese Sluis (Slijkgat richting Haringvliet) en een deel van de binnenwateren (Haringvliet) is geen ‘Vessel Traffic Service-gebied' (VTS-gebied). Een VTS-gebied wordt volgens de minister onder meer bepaald door criteria als vaargeuldynamiek, aanwezigheid van goederenvervoer, hoeveelheid aan scheepspassages en kruisend scheepsverkeer. Het echte probleem is evenwel geld. "Op korte termijn zou een kostbare vervanging van de systemen voor het continueren van de dienstverlening vanaf vuurtoren Ouddorp noodzakelijk zijn", aldus de minister. "Aangezien het hier geen VTS-gebied betreft (en volgens de minister dus geen kerntaak is van Rijkswaterstaat, red.), is de keuze gemaakt hier niet in te investeren, waardoor het verstrekken van verkeersinformatie vanaf de vuurtoren beëindigd moest worden."

De veronderstelling dat door het uitschakelen van de vuurtoren ter hoogte van het Slijkgat een 'gat' ontstaat in de Schelde Radarketen, weerspreekt Harbers. "Het beheergebied dat binnen Vuurtoren Ouddorp valt, is geen onderdeel van de Schelde Radarketen."

"Hoge kosten"

Harbers is niet bereid om het radarsysteem op de vuurtoren mee te nemen in de vernieuwing van het systeem. Dat zou volgens hem een investering betekenen van 2 à 3 miljoen euro die eens per tien jaar gedaan moet worden. Daarnaast zijn er jaarlijkse kosten voor bijvoorbeeld onderhoud, licenties, keuringen en personeelskosten, in totaal 5 tot 7 ton per jaar. "Gezien de kosten, het feit dat het gebied geen VTS gebied is en de gevalideerde informatie ook op andere manieren beschikbaar is voor de scheepvaart, zal het radarsysteem niet vervangen worden", aldus de minister.

Hoewel verkeersbegeleiding volgens de minister bijdraagt aan scheepvaartveiligheid en de aanwezigheid ervan op een vaarweg mogelijk kan leiden tot het signaleren van verdachte situaties, ziet Harbers er geen heil in om de vuurtoren om die reden 'aan' te laten staan. "Verkeersbegeleiding vanaf een verkeerspost is een kostbare maatregel die alleen in een VTS-gebied wordt ingezet. Op andere vaarwegen worden andere middelen ingezet zoals patrouilles met vaartuigen." Bovendien is het volgens de minister echt de eigen verantwoordelijkheid van de schipper. "Het vooraf inwinnen van benodigde informatie maakt onderdeel uit van de reisvoorbereidingen van de vaarweggebruiker. De veiligheid van de vaarweg is daarnaast geborgd via markering van de vaarweg met behulp van betonning."

Afgeraden

Het Slijkgat vormt al jarenlang een lastig punt omdat de doorgang snel dichtslibt. Het feit dat begin dit jaar twee kotters vastliepen, hadden volgens de minister echter niets te maken met de vuurtoren als ontbrekende nautische verkeerspost. "De twee kotters zijn vastgelopen in een periode waarin er niet gebaggerd en gemeten kon worden vanwege de arbeidsveiligheid (20 december – 4 januari). Extreme weersomstandigheden veroorzaakten een onacceptabele situatie voor het uitvoeren van deze baggerwerkzaamheden. Binnen deze periode is vanuit Rijkswaterstaat en de Kustwacht meervoudig en via diverse kanalen een waarschuwing aan de scheepsvaart uitgegaan met betrekking tot het bevaren van het Slijkgat. Hierin werd het bevaren van het Slijkgat sterk afgeraden. De vuurtoren van Ouddorp had geen extra gevalideerde informatie voor de scheepvaart over het Slijkgat dan werd verstrekt in de publieke berichtgeving." Rijkswaterstaat is zich er overigens wel van bewust dat met het sluiten van de verkeerspost Ouddorp, een belangrijke bron van informatie wegvalt als het gaat over de bevaarbaarheid van het Slijkgat. "Het gaat hierbij om niet-gevalideerde informatie van vaarweggebruikers die via de vuurtoren met andere gebruikers werd gedeeld. Er wordt verder overlegd met partijen over de informatiebehoefte van de gebruikers en hoe daar nog beter in kan worden voorzien", aldus de minister.

Een ander heikel punt dat in de vragen van CDA, SGP en ChristenUnie naar voren kwam en onder meer tijdens bezoeken van ChristenUnie en CDA ook werd benoemd, is het feit dat onder andere de gemeente niet geïnformeerd is over het besluit om de vuurtoren te schrappen als nautische verkeerspost. Volgens minister Harbers waren de zorgen van regionale partijen zoals de gemeente in dit proces al bekend "en zijn deze meegenomen in de besluitvorming".

De vraag over het al dan niet continueren van de bemensing op vuurtoren Ouddorp speelt volgens Harbers al langer: "In 2015 is reeds afgeschaald van 24/7 bemensing naar gedeeltelijke bezetting." De functionaliteit van het vuurtorenlicht en de instandhouding van het gebouw als Rijksmonument staan met het besluit volgens hem overigens niet ter discussie.

Dit artikel werd u aangeboden door: Eilanden-Nieuws

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 26 januari 2024

Eilanden-Nieuws | 20 Pagina's

Vuurtoren Ouddorp geen nautische verkeerspost meer

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 26 januari 2024

Eilanden-Nieuws | 20 Pagina's