Wie en hoe stopt men in Oostflakkee de sterk neergaande spiraal op het Fort?
Vervolg vervolg van voorpagina:
De Vereniging van Eigenaren van Chalets op het recreatiepark Fort Prins Frederik in Ooltgensplaat, bij Kamers van Koophandel ingeschreven onder de verkorte naam WE Chalets Fort Prins Frederik (en in dit artikel enkele keren als WE aangeduid), wil niets liever dan dat de conflicten op het Fort via mediation tot een oplossing worden gebracht. In gesprekken met burgemeester Heijkoop heeft secretaris Chris van Eeren dat kenbaar gemaakt. Ook is deze wens eind augustus nog eens schriftelijk aan het college van B en W van Oostflakkee bevestigd. In dit schrijven geeft de Vereniging van Eigenaren van Chalets aan dat het resultaat van serieuze besprekingen gezien zal worden als bindend advies en leidraad voor eventuele toekomstige samenwerking met Recreatiecentrum Het Fort Ooltgensplaat bv of diens opvolger Dit mede naar aanleiding van een debat in de gemeenteraad van Oostflakkee waarin burgemeester Heijkoop zich, onder meer op verzoek van SGP-er Van Gurp, bereid verklaarde om in overleg te treden met partijen op het Fort om te onderzoeken welke mogelijkheden er nog zijn om in dit private steekspel een oplossing te brengen.
Directeur Willem de Neef van Recreatiecentrum Het Fort Ooltgensplaat bv zou, naar verluidt, niets meer zien in een mediation. Volgens burgemeester Heijkoop zou de directeur hebben aangegeven dat het een zaak is van private partijen en dat een en ander onder de rechter is. Maar tegen die uitlating schetst De Neef een totaal ander verhaal. "Ik heb, nota bene in de rechtszaal bij behandeling van de faillissementsaanvraag voor de Vereniging van Eigenaren van Chalets op het Fort, de rechter verzocht de uitspraak een week op te schorten om het Verenigingsbestuur de gelegenheid te geven alsnog tot overleg te komen om de problemen op te lossen. Ik heb toen aan de rechter gezegd dat ik - ten allen tijde - bereid was om te praten. Daarop is men niet ingegaan. Voor wat mediation betreft is het goed twee zaken te duiden. Ten eerste toen mevrouw Hommes in de periode 2008 tot april 2009 onderzoek deed naar de gang van zaken op het Fort, was ik hierbij nog niet betrokken. Ik was toen nog slechts gegadigde voor het overnemen van de aandelen. Ik heb uitsluitend, op verzoek van de burgemeester en mijn curator, aan de nabespreking deelgenomen. Ten tweede is het toch niet vreemd dat, als je aangeeft open te staan voor overleg, zelfs lange tijd een onderbouwd substantieel financieel bedrag (72.000 euro) hebt geboden om een definitief eind te maken aan het gezeur en dit niet wordt geaccepteerd, dat je er dan klaar mee bent", zegt De Neef. "Inwegend nog bedreigingen die ik, zowel vanuit het park als van daar buiten krijg en laster dat ik financieel niet zou deugen omdat mijn naam genoemd is bij een aantal bedrijfsfaillissementen. Mijnheer, ik ben al tientallen jaren business consultant en dan komt dit ook op je pad".
Inzicht
Voor inzicht in de verschillende verwikkelingen die zich op het private terrein afspelen (afspeelden) is een vereiste de Kamers van Koophandel te raadplegen. In het handelsregister treffen we de volgende informatie aan (2009): Besloten vennootschap Recreatiecentrum Het Fort Ooltgensplaat bv met statutaire zetel in Schiedam. Bij onderneming staat Recreatiecentrum Het Fort Ooltgensplaat bv met correspondentieadres een postbusnummer in Hoogvliet / Rotterdam. Onder het hoofdstuk enig aandeelhouder staat: DVRG Real Estate Holding bv, te Rotterdam. Bij bestuurder is vermeld: Willem de Neef in zijn hoedanigheid van alleen/ zelfstandig bevoegd zijnde. Bij de Kamers van Koophandel is verder (2010), zoals eerder in dit artikel vermeld, een Vereniging van Eigenaren van Chalets ingeschreven (bestuursvoorzitter Jan vaii Heest en onder meer Chris van Eeren als secretaris). Dan is er nog een aantal individuele recreatieve huurders. Op het terrein wordt een horecavestiging Donjon geëxploiteerd, vallend onder verantwoordelijkheid van de parkdirectie. Gedateerd 2009 werd, althans volgens het dossier van mevrouw Hommes, het bedrijf De Vries- Robbé toen aangeduid als eigenaar van de infrastructuur. Voor het recreatiecentrum Het Fort is sinds januari 2010 een 62 punten tellend parkreglement van kracht dat geldt voor alle bezoekers van de terreinen van het recreatiecentrum Het Fort Ooltgensplaat bv en/of haar dochteronderneming bv Monument Fort Prins Frederik. Dit reglement is volgens De Neef wat inhoud betreft voor zeker 90 procent gelijk aan de bepalingen die in een voorgaand document waren opgenomen. "Ik heb de tekst niet woord voor woord bekeken. Dat, zoals nu wordt voorgelegd, er een zin in staat dat iedere bezoeker het reglement moet kennen en zich aan de regels moet 'onderwerpen', is misschien iets zwaar aangezet. De strekking is overigens duidelijk. Het bevat regels en verplichtingen, waaraan men zith op basis van fatsoen dient te houden. Dat geven de statuten van de Vereniging ook aan. Over die aspecten vraag |e geen stemming in de trant van 'Wie is voor en wie is legen?'".
Reglement
We laten de huidige partijen aan het woord. Te beginnen met bestuursleden en leden van de Vereniging van Eigenaren van Chalets op recreatiepark Fort Prins Frederik, die direct al hun mening ventileren over het reglement: "Het parkreglement is als een dictaat opgelegd. Zonder enig overleg of samenspraak met chaleteigenaren en/of huurders. Het ademt de geest van een gevangenkamp. Waar de directie in elke alinea en nagenoeg elk punt dicteert wat wel en niet mag en diverse sancties aankondigt als niet letterlijk naar de inzichten van de directie wordt gehandeld. Toegang tot het park is volgens het reglement alleen toegestaan met toestemming van de directie. Als men het park betreedt gaat men akkoord met de inhoud van het reglement, aldus de tekst. Dan is er de gewijzigde procedure rond het openen en sluiten van de slagboom bij de entree. Met een zendertje kan deze boom worden geopend. Daarvoor eiste de directie een bedrag van 110 euro en ook nog een periodieke bijdrage in de kosten voor een uiteindelijke vervanging van het zendertje. Een en ander is nu zo bepaald dat er sprake is van een éénmalige borgsom, terwijl over de bijkomende kosten nog een rechterlijke uitspraak volgt. Omdat niet iedere recreant over een zendertje beschikt, is dit een grote belemmering in bereikbaarheid. Niet alleen voor betrokken recreanten, ook voor leveranciers en hulpverleningsdiensten. Dat in een ledenvergadering het reglement niet is aanvaard heeft op de directie geen enkele indruk gemaakt".
Wrevel
Het huidige VVE-bestuur is sinds eind 2008 in functie. Zij trad als interim-bestuur aan nadat het oude bestuur was weggestemd uit ongenoegen over het gevoerde beleid. Dat spitste zich, zo vertelt men, vooral toe op het niet functioneren van een toenmalig bestuurssecretaris. "Het onderhoud bleef onder de maat. Afspraken werden niet nagekomen en er was wrevel over het niet verstrekken van inzicht in de boekhouding, Pas na een kortgeding konden de boeken worden bekeken". In het onderzoeksrapport (voorjaar 2009) van mevrouw Hommes staat hierover onder meer: "Gebleken zou zijn dat genoemde secretaris, zowel privé als voor het horecabedrijf geen nota's voor gas, licht en water betaalde. De Vereniging van Eigenaren moest hier voor opdraaien. Ook was er wrevel dat contracten met nutsbedrijven stilzwijgend waren overgezet op Dusquesne bv, waarvan de secretaris de enige eigenaar was". De WE zou daarop zijn stroomtoevoer hebben afgesloten. ,A1 deze verwikkelingen leidden ertoe dat de secretaris toen aggregaten zou hebben geplaatst en er mede over de daardoor ervaren geluidsoverlast, zich een handgemeen voordeed. In het onderzoeksrapport zegt de voormalige secretaris dat hij over deze affaire een andere uitleg heeft. Mondeling zou er een overeenkomst zijn geweest met De Vries-Robbé dat zij de onkos- - ten voor de nutsbedrijven voor hem zouden betalen als tegenhanger voor parkonderhoud en enkele horecataken van de secretaris.
Ontspoord
Toevloeiend naar de huidige stand van zaken is, opnieuw verwijzend naar het aan de gemeente Oostflakkee verstrekte onderzoeksrapport 2009, duidelijk dat de problemen destijds zijn ontslaan op het moment dat het park is verkocht aan de Ruijter bv en er aan die verkoop, nauwelijks tot geen voorwaarden zijn verbonden. Vervolgens heeft de toenmalige eigenaar percelen grond verkocht waar wel de erfdienstbaarheid van overpad in is geregeld en de verplichting om lid te worden van de WE, maar niet wat de verplichting financieel inhield. Er kwamen vele kapiteins op het schip. Er was gebrek aan communicatie en er waren geen goede afspraken. Ongenoegen, spanning, ruzies. Het escaleerde. Van het gezellige recreatiepark op het Fort bleef weinig in stand. Onder directeur Willein de Neef (vanaf tweede helft 2009) is, volgens een aantal recreanten op het Fort, de situatie verslechterd. Er zou geen draagvlak zijn voor zijn handelwijze. Van de toegezegde samenwerking en communicatie bij zijn aantreden zou niets zijn gebleken. Hij legde onder andere een tarief van 75 euro op voor parkonderhoud. Zonder enige vorm van overleg. Men is bij het grofmazig onderhoud aanvankelijk bovendien onvoorstelbaar te werk gegaan. Tot verdriet van enkele recreanten die hun aanplant zagen verdwijnen".
Oplossen "Het zit ons allemaal hoog",
"Het zit ons allemaal hoog", zeggen huidige VVEbestuursleden en recreanten met gelijke gevoelens onder enkele huurders. "Wij willen samenwerken om problemen op te lossen. Wij hebben dat schriftelijk en mondeling meegedeeld. Mediation prima. Een advies nemen wij als bindende leidraad over. Alleen directeur De Neef wilde niet, hoewel hij dat eerder in een rechtszaak wel had toegezegd. Eigenlijk hebben wij een algemene cri de coeur: 'Help ons'. De psychische druk op ons allen blijft toenemen. Wij hebben appèl aangetekend tegen het uitgesproken faillissement van de vereniging. Eind november weten we de uitslag.
Hoe het nu verder moet met al die onenigheid op het Fort? De rust moet terugkeren. Het moet weer eeri aantrekkelijke recreatieplaats worden".
'Het klopt niet'
Directeur De Neef herkent zich niet in aantijgingen en opmerkingen die hij toegeworpen krijgt. "Laat ik het zo stellen: Men geeft aan dat er geen rook is zonder vuur. Maar er is geen vuur. Er is alleen stof en mist. Als in de gemeenteraad gesproken wordt over rollebollend over straat gaan, dan wil ik graag datums en feiten weten. Kom er mee. Het klopt niet. Na mijn aantreden in juni 2009 zijn er hier geen vechtpartijen geweest. Dat iedereen met iedereen ruzie zou hebben, directie ,Vereniging, recreanten, oud-directie en noem maar op? Het zijn algemene kreten. Dat geldt ook voor intimidades. Dat er flinke spanningen zijn is iets anders. Dat ik, in verband daarmee, als directeur zelf eirkele keren in een sms-bericht burgemeester Heijkoop heb gevraagd om preventief politietoezicht, is daarop controleerbaar. Als een wethouder recent aangeeft graag actie te willen ondernemen om gezamenlijk het Fort tot een monumentale trekker voor recreatie en toerisme in de gemeente Oostflakkee te ontwikkelen, dan zeg ik: Daarvoor sta ik open. Kom maar. je brandt je handen niet. Ik heb dit in iets andere bewoording ook al verteld in de raadsvergadering met regionale en lokale VVV-directies. Het Fort is een pareltje". Afsluitend stelt De Neef: "Dat de rollen in deze private zaken op het Fort, na al deze verwikkelingen nu zijn gedraaid. is het resultaat van dit alles. Er ligt thans een vordering bij de rechter van 1,2 miljoen euro richting Vereniging van eigenaren van Chalets op het recreatiepaik Het Fort. Dat is nu iets anders dan de 72.000 euro die ik geruime tijd heb geboden om een finale streep onder alle affaires te zetten."
Reactie burgemeester Waarnemend burgemeester
Waarnemend burgemeester Heijkoop: "Ik heb naar aanleiding van de raadsvergadering zowel parkdirecteur de heer De Neef als de Vereniging van eigenaren van C;halets benaderd voor overleg. Dit is vastgelegd in een brief van 21 september 2010. In de brief stel ik mediation voor om tot oplossing van de conflicten te komen. Het bestuur van de Vereniging heeft daarop positief gereageerd. Echter, de huidige directeur gaf aan niets meer voor deze insteek te voelen. Hij stelde dat de rechter zich nu over de zaken moest buigen en bij een faillissement van de Vereniging zou de curator aangeven hoe een en ander diende te worden aangepakt. Een mediation kun je niet afdwingen en als één van de betrokken spelers afhaakt, is die weg geblokkeerd. Daarbij dient te worden opgemerkt dat nadien er een fors conflict is ontstaan tussen de huidige directie, de heer De Neef, en de voormalig beheerder, de heer Prottk. Dat heeft zelfs tot extra politietoezicht geleid. Het spanningsveld heeft zich dus uitgebreid en betreft niet alleen meer de verhoudingen tussen de Vereniging van Eigenaren van Chalets en de directie. Voeg hierbij nog conflicten met leveranciers en het geheel is uiterst ingewikkeld en gecompliceerd. Dat alles gebeurt op privaat terrein met private partijen", aldus Heijkoop.
Zorg
"Ik heb de meeste zorg over de gewone eigenaren en huurders op het Fort, die ongewild al deze narigheid moeten meemaken. Het recreatiegenot wordt hen eenvoudig ontnomen. Dat betreurt het gemeentebestuur van Oostflakkee in hoge mate. Ook de heer Baas, die in het verleden op goede wijze voor de voormalige eigenaar als parkbeheerder een bedrijfsvoering leidde en uiterst communicatief opereerde, ziet met lede ogen de teloorgang van het Fort aan". Burgemeester Heijkoop zegt verder: "Ik heb in mijn contacten scherp geformuleerd dat men niet aan de individuele eigenaren en huurders dient te komen, want dat nemen wij als gemeente hoog op. Zij mogen onder geen voorwaarde slachtoffer worden van de conflicten die boven hun hoofden worden uitgevochten. Als dat wel het geval is, met persoonlijk of fysiek geweld, zal ik als burgemeester niet schromen in te grijpen".
"Ik begrijp de oproep 'Help ons!' van de Vereniging van Eigenaren. Ik zou dat ook willen. Echter, we hebben hier te maken hebben met private partijen op een privaat terrein. Als gemeente dien je je zorgvuldig aan de wet te houden. Je kunt grenzen opzoeken maar niet overschrijden".
Machteloos
"Als burgemeester voel ik me ook wel eens machteloos ten opzichte van personen die overlast en hinder ondervinden. Ik kan me echter geen acdes permitteren die buiten mijn bevoegdheden gaan. De rechter zou mij dan terugfluiten. Bemiddehng hebben wij al twee keer voorgesteld. Als personen zich echter vervolgens niet houden aan afspraken en/of toezeggingen dan houdt het op. Een opmerking dat de gemeente Oostflakkee te weinig zou doen, moet ik toch weerleggen. Als men weet hoeveel tijd de politie in deze zaak steekt, tijd die dan niet beschikbaar is voor andere items in de gemeente, om de Fort affaire onder controle te kunnen houden, dan is dit bijna onbeschrijflijk. Het moet gebeuren omdat het preventief is, maar het gaat wel om private conflicten. De gemeente handelt zorgvuldig. Zoals bij het verlenen van een (voorlopige) vergunning voor het exploiteren van het horecadeel. Laten we duidelijk zijn. Het is niet de bedoeling dat er op het recreatiepark geen activiteiten meer ontplooid kunnen worden. Bij alles dient met de belangen van alle partijen rekening gehouden te worden gehouden, met aandacht voor het woongenot van de bewoners. Dat is in de voorlopige vergunning aangegeven met duidelijke sluidngstijden. De gemeente geeft overigens pas definitief groen licht na afhandeling van het zogenaamde Bibob-onderzoek, de Wet die bevordering integratiebeoordeling door het openbaar bestuur duidt. Een dergelijk onderzoek kan voor de aanvrager bevrijdend zijn als het gaat om aantijgingen en of beschuldigingen, anderzijds kan het ook tot een probleem leiden als er zaken worden getraceerd die niet correct zijn".
Aankoop
Kan de gemeente het Fort niet kopen? Als het aangeboden wordt dan zal het college bevorderen dat er een nieuwe koper komt. "Ofwel: aankoop door de gemeente zeker met een positief advies aan de raad zal voorleggen", stelt Heijkoop. "Wij willen graag met een schone lei beginnen. Ik ben wel pessimistisch als één of meerdere partijen, in de huidige onderlinge slechte verhoudingen, niet bereid i.s/zijn stappen te zetten om tot overeenkom,sten te komen. Dat is heel jammer voor betrokken recreanten en huvirders. Ook voor onze gemeente, die het monumentale Fort graag als een toeristisch-recreatief object op de kaart zou zien staan". Op de vraag of er, zoals op
Op de vraag of er, zoals op het Fort wordt gesteld, ook sprake is van illegale bewoning door een met name genoemd raadslid, zegt de burgemeester: "Het is juist dat een raadslid van Lijst 7, volgens de huidige regels, illegaal op het Fort woont en dat daar een juridische procedure voor loopt. Er is recent een uitspraak dat de door de gemeente opgelegde dwangsom terecht is gehanteerd. Thans wordt bekeken hoe een en ander praktisch ingevuld moet worden. Er worden gesprekken met betrokkene gevoerd op basis van een gelijke behandeling van raadsleden en andere personen".
"Tenslotte, de door bewoners ervaren vervuiling; \an net aangrenzende ^vaprinaFü Uge zwembadterrein is een ander heikel punt omdat dit gemeentelijke terrein gehuurd wordt door de heer Toth (voorheen functionerend bij De Vries-Robbé). Tegen deze vervuiling wordt opgetreden. De huur is inmiddels opgezegd", zegt Heijkoop.
Ongerustheid
Tijdens de begrotingsbehandeling van de gemeente Oostflakkee hebben fracdes in oktober hun grote ongerustheid en zorgen uitgesproken over de negatieve ontwikkelingen op het Fort. Dit moet worden gestopt om enerzijds weer recreatiegenot van chaleteigenaren en huurders te kunnen bereiken en anderzijds de verloedering van het stukje cultureel erfgoed tegen te gaan. "Zolang iedereen blijkbaar met iedereen ruzie voert en men rollebollend over straat gaat, is de juiste timing daarvoor helaas nog niet bereikt", constateerden de politici. De vraag is echter of achteroverleunen, in plaats van actieve inzet voor een oplossing, niet als te gemakkelijk zal worden beschouwd.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 5 november 2010
Eilanden-Nieuws | 12 Pagina's

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 5 november 2010
Eilanden-Nieuws | 12 Pagina's