Het begin
Een opvallend begin van het Evangelie naar de beschrijving van Markus. Het is toch vanzelfsprekend dat het Evangelie naar de beschrijving van Markus begint bij Markus 1:1?
Nog opvallender is waar Markus zijn Evangeliebeschrijving begint. We zou den verwachten bij de geboorte van de Heere Jezus Christus.
Het begin van de tijd
De woorden ‘het begin’ zijn een tijdsaanduiding. Een nieuwe tijd breekt aan. Deze woorden brengen ons terug naar het begin van de tijd. We lezen in Genesis 1:1: ‘In den beginne schiep God den hemel en de aarde’. De tijd werd te midden van de eeuwigheid geschapen door onze eeuwige Schepper. Het begin van de tijd was volmaakt. Alles wat onze Schepper schiep, was volmaakt. De mens was volkomen geschapen naar het beeld en de gelijkenis van God. De mens leefde in volkomen gemeenschap met God, in ware kennis, gerechtigheid en heiligheid. Dat was ‘het begin’!
Hoe anders is het geworden in de tijd die daarop volgde. De zondeval vond plaats. De mens koos voor de vorst der duisternis en wilde zonder God verder leven. Maar direct na de zondeval heeft de HEERE Zijn genadeverbond geopenbaard en werd de Messias beloofd. De woorden ‘het begin’ duiden aan dat er nu een nieuwe tijd aanbreekt. De tijd van de vervulling. De Messias is gekomen!
Het begin van het Evangelie
De woorden ‘het begin des Evangelies’ brengen ons nog verder terug. Het Evangelie is de blijde boodschap van God aan verloren zondaren. De oorsprong van die blijde boodschap ligt in het eeuwig welbehagen van God. Vanwege Gods verkiezende liefde heeft de HEERE een weg uitgedacht om Zijn uitverkorenen zalig te maken. In het eeuwige onwankelbare genadeverbond hebben een drie-enig God en Christus als het Hoofd van alle uitverkorenen de zaligheid van de Kerk vastgelegd. Daar in de eeuwigheid heeft de Middelaar van het genadeverbond het gewillig op Zich genomen om aan de voorwaarden te voldoen. Vanuit dat eeuwige genadeverbond ontspringt het Evangelie. Dat geeft het Evangelie een eeuwige waarde. Dat geeft het Evangelie Goddelijke kracht. Daarom zal door middel van de prediking van het Evangelie de uitverkoren Kerk worden toegebracht. Daar zal Christus Zelf voor zorgen door Zijn Heilige Geest. In Zijn hand zal Gods welbehagen gelukkiglijk voortgaan. Wat een rijke troost ligt er dan in de prediking van het Evangelie. Het is nog genadetijd. De grootste zondaar kan nog zalig worden.
Het begin van het Evangelie van Jezus Christus De woorden ‘het begin’ duiden ook
De woorden ‘het begin’ duiden ook op een voorbereiding op hetgeen zal volgen. In vers 2 lezen we: ‘Gelijk geschreven is in de Profeten: Zie, Ik zend Mijn engel voor Uw aangezicht, die Uw weg voor U heen bereiden zal’. Onze kanttekenaren zeggen zo mooi: ‘De predikatie van het Evangelie begint met den dienst van Johannes’. Johannes de Doper, die zo scherp de zonde aanwees, de noodzaak van bekering benadrukte, het oordeel predikte en uiteindelijk het Lam mocht aanwijzen. De prediking van het Evangelie moet beginnen bij ‘het begin’. Zodat verloren zondaren door de Heilige Geest gebracht worden bij het begin! Heeft God uit genade door het onwederstandelijke werk van Zijn Heilige Geest, door middel van de prediking van het Evangelie, ons al eens gebracht bij het begin? Dan blijft er alleen schuld over en wordt het onmogelijk om zalig te worden. De Heilige Geest maakt plaats voor de komst van Christus in het hart. De Heilige Geest gebruikt een afsnijdende prediking om een hoogmoedige zondaar te brengen op de plaats waar Christus wordt gevonden. Het is pijnlijk voor ons hoogmoedig hart om al onze godsdienst in te moeten leveren. Maar wat is het een zoete plaats om niets te zijn in eigen oog voor God, want daar wordt de vernederde zondaar gewezen op het Lam. Daar wordt de Zaligmaker gezien en omhelsd door het ware geloof. Op die plaats krijgt een drie-enig God alleen al de eer.
Het Evangelie van Jezus Christus, de Zone Gods
Het Evangelie is de blijde boodschap van God. De blijde boodschap van genade, zaligheid en vrede in Christus voor een doemwaardige zondaar. De blijde boodschap van IMMANUËL, de Zoon van God, Die verloren zondaren met God verzoent. Jezus is de inhoud, het middelpunt en het fundament van het Evangelie. De Heere Jezus is de Rechtvaardigheid Gods, waardoor zondaren voor Gods gericht kunnen bestaan. Hij is de Middelaar, Die door Zijn plaatsbekleding IMMA- NUËL werkelijkheid doet zijn.
Deze Jezus bevrijdt Zijn volk uit de klauwen van de duivel en verlost van de zonde. Hoe? Door de wet te vervullen. Gods wet draagt Hij in Zijn hart. Zijn grootste verlangen is om de deugden van Zijn Vader te verheerlijken door Gods wet volkomen te gehoorzamen. Om de wet te vervullen, was het ook nodig om aan de strafeis te voldoen. Om zo de vloek en het oordeel van Zijn Kerk weg te nemen.
Zo dringen we nog dieper door tot de kern van het Evangelie. In het binnenste van Christus zien we het kloppende liefdeshart van de Borg, Wiens grootste verlangen het was om de wet van God te vervullen (Ps. 40:9). In het binnenste van Christus zien we hoe de vervulde wet de deugden van God verheerlijkt. Wat krijgt Gods belofte voor Zijn kinderen dan een onpeilbaar diepe inhoud wanneer Hij door de mond van Jeremia zegt (Jer. 31:33): ‘Ik zal Mijn wet in hun binnenste geven, en zal die in hun hart schrijven; en Ik zal hun tot een God zijn en zij zullen Mij tot een volk zijn’. Het kloppende hart van het Evangelie is Gods vervulde wet in Christus.
Wat een troostvolle boodschap voor iemand die door de wet wordt vervloekt en veroordeeld. Laten we dat kloppende hart er maar nooit uithalen, want dan leeft het Evangelie niet meer en is de troost eruit voor wetsovertreders. Zijn wij Christus al gelijkvormig geworden in Zijn liefde tot Gods wet? Heeft God Zijn vervulde wet al in ons binnenste gegeven? Dan blijft er verwondering en aanbidding over.
Het begin des Evangelies van Jezus Christus, den Zone Gods.
Markus 1:1
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 12 januari 2023
De Saambinder | 20 Pagina's

Bekijk de hele uitgave van donderdag 12 januari 2023
De Saambinder | 20 Pagina's