Vers aan de deur
Het gemak van de thuisbezorgde maaltijdbox met verse ingrediënten en bijbehorende recepten slaat aan. Zo, dat zelfs supermarkten de succesformule van Hello Fresh en andere aanbieders kopiëren.
Afgelopen weekend was het weer zover. Op de hoek bij het marktplein sprak een jongeman me aan. „Weet u al wat u vanavond gaat eten, mevrouw?” Ik glimlachte. Ik begreep heus wel dat de meneer met zijn beige Hello Freshschort niet wilde horen dat ik aardappeltjes uit de oven op het menu had staan. De marketingjongeman probeerde me warm te krijgen voor een abonnement op de Hello Freshbox: een kartonnen doos vol ingrediënten voor complete maaltijden – vers en aan huis bezorgd.
Hello Fresh, in 2011 gestart als klein internetbedrijf, timmert flink aan de weg. Niet alleen met deze vorm van straatverkoop, het snelgroeiende bedrijf zendt via de publieke omroep zelfs spotjes uit op momenten die garant staan voor hoge kijkcijfers (lees: rond het journaal). Bovendien heeft het bedrijf plannen om naar de beurs te gaan.
Maar Hello Fresh is, hoewel marktleider, niet de enige speler op de markt. Maaltijdboxen zijn sowieso booming business. Om een idee te krijgen: vorig jaar werden er wekelijks ruim 30.000 maaltijdboxen afgeleverd bij huishoudens in heel Nederland. Het lijkt een soort hype, een beleving die je op z’n minst eens geprobeerd moet hebben.
Nu vorige week de eerste boxen van Albert Heijn, de zogenaamde Allerhande Boxen, naar de consument gingen, zal de strijd om de versbox pas echt goed losbarsten. Ook supermarktketen Jumbo heeft inmiddels bevestigd dat hij werkt aan een maaltijdbox. Samen met de al bestaande boxen, onder meer Marley Spoon (die zich graag als „de betere box”) presenteert, Beebox (100 procent biologisch), Streekbox (ooit gelinkt geweest aan Jamie Magazine) en Mathijs Maaltijdbox (van tv-kok Mathijs Vrieze), wordt het dus dringen op de markt.
Het heeft ook wel wat, zo’n grote doos vol etenswaar die gekoeld en wel bij je aan de deur wordt gebracht. Hup, op tafel die doos en het uitpakken kan beginnen. Het hele gezin eromheen – alsof het jaarlijkse kerstpakket binnen is. Maar alles went, en eerlijk, bij maaltijdbox nummer vier blijven de kinderen gewoon doorspelen.
Belachelijke prijs
Goedkoop zijn de maaltijdboxen trouwens niet. Voor een pakket met drie avondmaaltijden voor twee personen moet de consument een kleine 40 euro neertellen. Voor vier personen variëren de prijzen van 49 euro (Streekbox en Allerhande Box) tot 59,40 (Marley Spoon). Uit recent onderzoek van ad.nl onder 4000 mensen blijkt dat bijna driekwart van de ondervraagden die prijs „belachelijk” noemt.
Desondanks vinden maaltijdboxen gretig aftrek. „Een snufje geduld alsjeblieft”, meldde ah.nl begin deze week. En: „Sorry! Door het overweldigende enthousiasme is de Allerhande Box deze week uitverkocht.” En dat terwijl de prijs van die box (tweepersoons: 35 euro) toch maar enkele euro’s lager uitkomt dan die van andere boxen. (Overigens: mijn Allerhande Box liep ook vertraging op en arriveerde helaas pas nadat de deadline voor dit artikel was verstreken.)
Kookinspiratie
Ach, natuurlijk heeft gemak een prijs. En het is best ontspannen om een poosje niet te hoeven nadenken over wat er nu toch weer op tafel moet komen. Bovendien, hoor ik van mensen in mijn omgeving, helpt een maaltijdbox om een vastgeroest eetpatroon te doorbreken. De ‘plicht’ om eens wat anders te koken dan de gebruikelijke gerechten geeft nieuwe kookinspiratie, ook op dagen dat de box er niet is. Zelf was ik er na een paar maaltijdboxen wel weer aan toe om helemaal zelf te mogen kiezen wat we zouden gaan eten. Sterker: één keer heb ik ingrediënten een andere bestemming gegeven omdat ik het recept (vegetarische pasta met snijbiet à la crème) niet zo aantrekkelijk vond. De box van Marley Spoon heeft trouwens –voor mensen als ik– een mooi voordeel: je mag zelf drie gerechten kiezen uit een lijst van zeven.
Waarmee je het jezelf weer moeilijk maakt, want: keuzestress. De winst van een kant-en-klare box ligt misschien toch juist in het niet hoeven nadenken over wat er op tafel komt. Maar als je dan voor gemak kiest, dan zou ik in zo’n versboxperiode graag ook de rest van mijn boodschappen aan huis bezorgd willen hebben. Bij de Allerhande Box kan dat. Het meebestellen en laten thuisbezorgen van boodschappen zijn gratis. Daarmee zou het jongste kind in de maaltijdboxenfamilie weleens groot kunnen worden. Om zich te blijven handhaven, doen andere boxen er goed aan zich stevig te onderscheiden.
Bekend
Hello Fresh is tot op heden de bekendste maaltijdbox, die zich richt op een breed publiek. Handig: in de bijgeleverde folder wordt geadviseerd in welke volgorde de recepten het beste geconsumeerd kunnen worden, gezien de houdbaarheid. Dus eerst de scholfilet met sperziebonensalade, dan het platbrood met (lekkere!) kalkoengyros, en tot slot de vegetarische pasta (waarvoor helaas, in plaats van de beloofde verse knoflook, een gedroogde knoflookbol werd geleverd). Het is een tikje lastig om in de receptschema’s de benodigde hoeveelheden voor het gewenste aantal personen op te zoeken.
Opvallend: 1) Hello Fresh verwacht van zijn afnemers een uitgebreide voorraad basisingrediënten. Compleet met witte wijnazijn én witte balsamicoazijn. 2) Op het menu staan niet de meest exotische maaltijden, maar Hello Fresh probeert wel minder bekende groenten onder de aandacht te brengen. In dit geval: rettich en venkel (waarbij één venkelknol na drie dragen helaas vanbinnen verrot bleek).
Chic Gemakkelijk Royaal Biologisch
Marley Spoon gaat voor een tikkeltje chique maaltijden (waarvan de bereiding zeker 45 minuten kost), met bijgerechten als kikkererwtenpolenta en kokoschutney met koriander. Maar ook een hamburger past bij Marley. Wel een van goed rundvlees (leverancier Lindenhoff in Baambrugge) en met verrassende nectarinesalsa (waarvoor een nectarine te weinig was geleverd). De porties zijn royaal, maar het aandeel groente is te klein. Alles wordt geleverd in een stijlvolle kartonnen doos, zorgvuldig en mooi verpakt, tot aan een paar gram ”jaipur currypoeder” toe. Overigens krijgt de box in oktober een zusje: een familiebox met snellere gezinsmaaltijden.
Opvallend: 1) Marley Spoon is de enige maaltijdbox waarbij de afnemer zelf inspraak heeft: hij kan vooraf drie maaltijden kiezen uit een aanbod van zeven. 2) De ingrediënten zijn per maaltijd keurig verpakt in een fraaie bruinpapieren zak. Kan dus zo de koelkast in. Nadeel voor mensen met een kleine koelkast: ook houdbare producten nemen ruimte in.
Gemakkelijk
Mathijs Maaltijdbox speelt, meer dan andere boxen, in op gemak. De beloofde maximale bereidingstijd van twintig minuten klopt heel behoorlijk. De box is erg compleet, om de recepten te maken zijn alleen zout, peper, suiker, boter en olijfolie nodig. Nadeel: vaak is niet duidelijk waar de producten vandaan komen.
Opvallend: 1) Mathijs staat garant voor snelle maaltijden, maar levert niet in op smaak. Voor de spaghetti met gehakt en courgette wordt een fijne basistomatensaus meegeleverd, waardoor een eenvoudig gerecht met maar zes ingrediënten veel smaak krijgt. Dezelfde basissaus verandert een dag later in mango-tomatensaus voor bij een omelet. 2) De onlangs gelanceerde Mathijs Familiebox richt zich op gezinnen. Bij de recepten staan tips om de maaltijd voor kinderen aantrekkelijker te maken. Bijvoorbeeld door de fijngehakte bieslook niet door de yoghurtdip te mengen, maar apart te serveren.
Royaal
Bij de Streekbox is de hoeveelheid aan de ruime kant. Per persoon bijvoorbeeld een kipfilet (die ook nog gevuld wordt met pesto en tomaat en omwikkeld wordt met rauwe ham). De vegetarische maaltijd, gekruide aardappeltjes en gewokte groenten, is een tikje saai. De naam Streekbox doet vermoeden dat het hier om regionale producten gaat. De inhoud is echter door het hele land hetzelfde.
Opvallend: 1) De bijgevoegde folder vermeldt waar de producten vandaan komen. Bij de scholfilet had de aanduiding preciezer gekund: de aanduiding Noordzee is weinigzeggend, vanuit het oogpunt van duurzaamheid is vooral de vangstmethode belangrijk. 2) Net als bij Hello Fresh verwachten ook de mensen achter de Streekbox een tamelijk complete keukenvoorraad, met chilipoeder en Italiaanse kruiden. Bij de luxere Specialbox moet de consument zelfs verse lente-ui toevoegen.
Biologisch
De Beebox is een stoere oranje kunststof krat, rijk gevuld met –veel– verse groenten en andere benodigdheden. De recepten worden niet op papier meegeleverd, ze zijn wekelijks te vinden op de site. Handig: met een simpele muisklik past het recept zich aan de box- en gezinsgrootte aan. De ingrediënten zijn verrassend, altijd van Hollandse bodem en op de site is hun herkomst te vinden: snijbiet en –overigens niet in mijn testweek– ganzensaté. Sinds een paar maanden voert de coöperatie het EKO-keurmerk voor biologische producten.
Opvallend: 1) Persoonlijke aanpak. Zo is de bezorger zelf betrokken bij Beebox. Ook zijn de lijnen tussen boer en consument kort, omdat Beebox een coöperatie is waarin ook boeren participeren. 2) Beebox gaat voor zo min mogelijk verpakkingsmateriaal. De tuinbonen liggen los in het krat en het krat gaat mee terug met de bezorger.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 5 september 2015
Reformatorisch Dagblad | 16 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 5 september 2015
Reformatorisch Dagblad | 16 Pagina's