Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

"Homoseksualiteit is keuze, niet aangeboren"

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

"Homoseksualiteit is keuze, niet aangeboren"

Loslaten Gods Woord leidt volgens dr. Botha tot ontwrichte verhouding

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

WAARDENBURG - "Homoseksualiteit is geen aangeboren neiging, maar een keuze." Voor de Zuid-Afrikaan dr. Peet Botha is de toenemende acceptatie van homoseksualiteit binnen de kerken het gevolg van het loslaten van Gods Woord. Hij is ervan overtuigd dat heling van homoseksualiteit mogelijk is. "Wat aangeleerd kan worden, kan ook worden afgeleerd."

Op uitnodiging van Christenen voor de Waarheid houdt dr. Botha diverse lezingen in Nederland. Vandaag sprak hij op een studiedag voor pastoraal werkenden, voorgangers en hulpverleners in Hardinxveld-Giessendam. Verder verzorgt hij dezer dagen gastlessen op de Christelijke Hogeschool Ede en de Gereformeerde Hogeschool in Zwolle. Hij geldt als een expert op het gebied van huwelijk en (homo)seksualiteit.

Na een maatschappelijke carrière van meer dan tien jaar begon Botha in 1986 met een theologische opleiding tot predikant, eerst aan de universiteit van Pretoria en later aan universiteit van Stellenbosch. Hij vervolgde zijn studie aan de universiteit van Potchefstroom (nu North West University). In 2004 verkreeg hij zijn doctorsgraad aan de universiteit van Potchefstroom. Zijn proefschrift had als titel: "The apostle Paul and homosexuality: A sociohistorical study".

In het dagelijks leven is dr. Botha een van de directeuren van de christelijke pabo Cedar College of Education, een opleidingsinstituut in de provincie KwaZulu Natal dat nauw verbonden is met de universiteit in Potchefstroom. Hij is predikant binnen de Nederduitse Gereformeerde Kerk.

Langdurige relatie

Dr. Botha is van mening dat Paulus in aanraking kwam met homoseksualiteit in een vorm zoals die ook vandaag aanwezig is. "Er is vaak beweerd dat Paulus niet zou hebben geweten van homoseksualiteit als een langdurige liefdevolle relatie tussen twee mensen. Paulus zou alleen het verschijnsel van pederastie (pedofilie) en tempelprostitutie op het oog hebben gehad. Uit schriftelijke bronnen uit de Griekse en de Romeinse oudheid en uit afbeeldingen op kleitabletten blijkt hoe homoseksuelen met elkaar omgingen. Ook langdurige verbintenissen tussen twee mannen, bijvoorbeeld in het geval van Alexander de Grote, waren gebruikelijk."

Er is dus niets nieuws onder de zon, zegt Botha. Hij wijst erop dat wel elf van de laatste twaalf Romeinse keizers homoseksueel of biseksueel waren, onder wie Nero. Hij is met een jongeman, Sporus, in een officiële huwelijksceremonie getrouwd. Het was onder Nero's heerschappij dat Paulus de marteldood stierf.

Dr. Botha: "Paulus wist dus waarover hij schreef in Romeinen 1. Hij erkende wel dat de homoseksuele geaardheid bestond, maar stelde heel duidelijk dat God de homoseksuele daad verbood. Paulus stelt zich op het standpunt van Genesis 1, waar de seksualiteit een plaats heeft binnen de verhouding tussen man en vrouw. Mannen en vrouwen hebben het natuurlijk gebruik veranderd in een tegennatuurlijk gebruik."

De biologische wetenschap bevestigt volgens dr. Botha het basisgegeven dat mannen en vrouwen niet geschapen zijn om seksuele gemeenschap met leden van hetzelfde geslacht hebben. "De man is niet geschapen om de man te ontvangen, noch de vrouw de vrouw, maar ze zijn beiden als complementair op elkaar aangewezen. Wie dat raamwerk van de Schrift loslaat, geeft ruimte voor allerlei andere soorten van seksualiteit, zoals pedofilie, waarvoor een nieuwe partij in Nederland zich sterk maakt."

Keuze

Volgens dr. Botha is homoseksualiteit geen geaardheid waarmee je geboren wordt. "Het is een keuze. Als je zegt dat het een aangeboren geaardheid is, zeg je dat je die niet kunt veranderen. Maar dat kun je juist wel. Er zijn honderden gevallen bekend van homoseksuelen die veranderd zijn, al zijn er binnen deze groep ook gradaties van gehele of gedeeltelijke verandering."

Het probleem is dat veel kerken homoseksualiteit niet als een zonde zien. "Binnen de vrijzinnige theologie heeft men afscheid genomen van de Bijbel als Woord van God en is de Bijbel hoogstens een boek óver God. Gecombineerd met wat de seculiere cultuur zegt over de rechten van homoseksuelen, maakt dat homoseksualiteit al snel een geaccepteerd verschijnsel.

Er wordt wel eens aangevoerd dat Jezus niets gezegd heeft over homoseksualiteit, maar Hij was als jood in Zijn tijd aangewezen op het Oude Testament. En daarmee op wat in Genesis en Leviticus gezegd wordt over seksualiteit en homoseksualiteit. Ook inzake echtscheiding beroept Hij zich op de schepping van de mens zoals die aan het begin van het Oude Testament is opgetekend."

Een bekend onderscheid is dat tussen homofilie en homoseksualiteit. Er zijn er die de aanleg hebben, maar in onthouding willen leven.

"Tegen hen zou ik willen zeggen dat ik deze aanleg in ieder geval niet om biologische redenen kan voorstellen. Tussen Jakob en Ezau was er verschil in mannelijkheid. Jacob was de zachtere man, Ezau de meer harde man die vooral buitenshuis leefde. Toch was Jakob even mannelijk als zijn broer.

Een homoseksueel wordt niet geboren, maar gemaakt door tal van factoren zoals opvoeding, ervaring met ouders, mediacultuur. En vergeet vooral ook niet de homoseksuele cultuur, die een dwingende cultuur is. Je leert homoseksualiteit aan. Maar wat je aanleert, kun je ook afleren."

Blijft een feit dat er homofielen zijn die worstelen met wat zij noemen hun geaardheid. Wat zou u hun willen adviseren?

"Ik zou hen willen wijzen op de weg van therapie, en dan in brede zin: psychologisch, maar ook pastoraal. In een pastoraal gesprek kan erop worden gewezen hoe belangrijk gebed en geloof zijn. Christus kan mensen van homoseksualiteit helen, net zoals van andere zonden als jaloezie, dronkenschap, woede, immoraliteit en ontucht.

Ook belangrijk is dat mensen om homofielen heen staan en hun geloofsondersteuning geven. Ik wil vooral benadrukken dat je niet altijd homoseksueel hoeft te blijven. Mensen die veranderd zijn en in veel gevallen ook getrouwd, zeggen dat ze een veel rijker leven hebben ontvangen, voller en vreedzamer."

Dit artikel werd u aangeboden door: Reformatorisch Dagblad

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 4 oktober 2006

Reformatorisch Dagblad | 22 Pagina's

"Homoseksualiteit is keuze, niet aangeboren"

Bekijk de hele uitgave van woensdag 4 oktober 2006

Reformatorisch Dagblad | 22 Pagina's