Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Snelheidscontroles

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Snelheidscontroles

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

De verkeerspolitie van het Korps Landelijke Politiediensten controleert van maandag 11 tot en met zondag 17 juni dagelijks op snelheid op de A2 (Amsterdam-Utrecht-Eindhoven), de A9 (Alkmaar-Diemen), de A10 (ringweg Amsterdam), de A12 (Driebergen-Gouda) en de A27 (knooppunt Lunetten-knooppunt Everdingen). Evenals op maandag 11 juni op de A73 (t.h.v. Venray) en de A27 (t.h.v. Almere); dinsdag 12 juni op de A58 (t.h.v. Reimerswaal) en de A1(t.h.v. Naarden); woensdag 13 juni op de A28 (t.h.v. Hoogeveen), de A44 (t.h.v. Haarlemmermeer) en de A16 (t.h.v. Hendrik-Ido-Ambacht); donderdag 14 juni op de A15 (t.h.v. Echteld) en de A59 (t.h.v. Heusden); vrijdag 15 juni op de A50 (t.h.v. Wijchen) en de A2 (t.h.v. Susteren); zaterdag 16 juni op de A12 (t.h.v. Arnhem) en de A27 (t.h.v. Eemnes); zondag 17 juni op de A12 (t.h.v. Woudenberg).

Uniformer politiewagenpark

Vrijwel alle korpsen en politiediensten van Nederland gaan per 31 december 2001 gezamenlijk hun auto's en motoren aanbesteden. Voordelen zijn: hogere kortingen, beperking van het aantal merken en typen, en imagoverbetering. De samenwerking moet onder meer tonen dat de politie verantwoord met gemeenschapsgelden omgaat. De aanbesteding zal in een viertal kavels plaatsvinden. Ten eerste is er een categorie voertuigen voor noodhulp, wijkzorg en recherche. Verder een bijzonder gebied met ME-wagens, kraanwagens en vrachtwagens. In de derde plaats een kavel motoren. En ten laatste een kavel voor speciale diensten.

Veiligere auto's

De nieuwe Honda Civic haalt als eerste personenauto bijna de maximale vier sterren voor voetgangersveiligheid. Dit blijkt uit nieuwe botsproeven van EuroNCAP, waaraan onder andere de Nederlandse Consumentenbond, de ANWB en het ministerie van Verkeer en waterstaat meegedaan hebben. Als alle autofabrikanten het voorbeeld van Honda volgen, zou dat alleen al in Europa jaarlijks duizenden verkeersslachtoffers kunnen schelen. De Consumentenbond vindt dat er Europese regelgeving moet komen om autofabrikanten te dwingen voertuigen te maken met hogere normen voor 'voetgangervriendelijkheid'. De Honda Civic is voorzien van verschillende letselbeperkende voorzieningen, zoals het hang- en sluitwerk van de motorkap en de wijze waarop de spatschermen aan de carrosserie bevestigd zijn. Deze praktische oplossingen ontzenuwen, volgens de Consumentenbond, het steeds weerkerende excuus van de auto-industrie dat voetgangervriendelijke auto's niet te ontwerpen zijn.

Route Bewaking Systeem

Zo nadrukkelijk als autowegen in het landschap aanwezig zijn, zo onwezenlijk zijn de luchtroutes: ze zijn volkomen onzichtbaar. Met behulp van navigatiemiddelen is een vlieger in staat deze routes nauwkeurig te volgen. In het luchtruim rond het vliegveld Eindhoven bevinden zich naderings- en vertrekroutes die dwingend gevlogen moeten worden. Bij het bepalen van die routes is rekening gehouden met de ligging van de woongebieden die zoveel mogelijk gemeden moeten worden, met het oog op veiligheid en hinderbeperking. Na de start volgt het vliegtuig een standaard instrument vertrekroute (SID). Via de SID komt het vliegtuig in de luchtroute terecht waarlangs het naar zijn bestemming vliegt. Binnenkomend vliegverkeer volgt een standaard naderingsroute (STAR). Om te controleren of de vluchten inderdaad via deze afspraken vliegen, heeft Eindhoven Airport een routebewakingssysteem op het luchthaventerrein gekregen. Komen er vragen of klachten van omwonenden, dan kunnen de opgeslagen gegevens uit het systeem opgevraagd worden om zo een duidelijker beeld te krijgen van wat er zich in de lucht heeft afgespeeld.

Handsfree carkit

Autoaccessoires-importeur Holland Java BV heeft een handsfree carkit op de markt gebracht. Deze is volgens de importeur zeer compleet en bovendien voor iedere niet technisch ingestelde gebruiker tamelijk eenvoudig in de auto te installeren. De ALAC Smartline handsfree carkit heeft een 12 V sigarettenplugaansluiting, een aparte microfoon, een aparte speaker en de mogelijkheid om een externe antenne aan te sluiten. De consumentenadviesprijs incl. BTW bedraagt 245,-. De ALAC Smartline handsfree carkit is verkrijgbaar voor diverse merken en types, onder andere voor de Nokia 3310, de Ericsson T28S en de Siemens C/M/S 35. Voor inlichtingen en verkoopadressen Holland Java, Alkmaar, tel. 072-5410420, info@hollandjava.nl.

Openbaar vervoer Eindhoven

Een studie moet het komend jaar uitwijzen of een nieuw systeem van openbaar vervoer tussen het NS-station en de campus van de TU Eindhoven haalbaar is. Afhankelijk van de resultaten beslissen betrokkenen volgend jaar zomer of een proef met een dergelijk experimenteel systeem doorgaat. De provincie Noord-Brabant, de gemeente Eindhoven, het Samenwerkingsverband Regio Eindhoven (SRE) en de TU hebben dat deze week in een overeenkomst vastgelegd. Het systeem werkt met kleine, automatisch bestuurde voertuigen die maximaal vier tot zes personen kunnen vervoeren. Ze rijden op speciaal daarvoor aangelegde banen. Als het plan doorgaat, wil het ministerie van Verkeer en Waterstaat 400.000 gulden bijdragen. De karretjes kunnen volgens de huidige planning over vier jaar rijden. Eindhoven krijgt over enkele jaren ook een hoogwaardige openbaarvervoerverbinding met nieuw ontwikkelde bussen tussen Eindhoven Airport en het NS-station. Bestuurder P. Smetsers van het SRE denkt dat het mogelijk is die lijn op meer plaatsen te koppelen aan het systeem dat nu onderwerp van studie is. Als voorbeeld noemde hij onder meer de in aanbouw zijnde High Tech Campus van Philips.

Dit artikel werd u aangeboden door: Reformatorisch Dagblad

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 9 juni 2001

Reformatorisch Dagblad | 44 Pagina's

Snelheidscontroles

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 9 juni 2001

Reformatorisch Dagblad | 44 Pagina's