Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

"Tegenwoordig houd ik bier over"

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

"Tegenwoordig houd ik bier over"

Politie controleert op drankgebruik bij watersporters

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

RILLAND - "We lusten best graag een pilsje, maar niet meer als we het water opgaan", klinkt het in sappig Brabants. Het wat rode, opgeblazen gezicht van het gezinshoofd doet vermoeden dat die eerste stelling in ieder geval juist is. Het gezin uit Lepelstraat, West-Brabant, is goed op de hoogte van het laatste nieuws. Want lang niet iedereen weet dat de politie nu ook op het water alcoholcontroles houdt.

Het is een nieuw fenomeen, blazen op het water. Tot juni kon dat niet, vertelt hoofdagent Marco Bloem van de politie te water in Rilland. "Tenminste, de mensen waren niet verplicht om eraan mee te werken. Daarom gebeurde het eigenlijk ook nooit. Alleen als er duidelijk signalen waren dat een schipper of bestuurder van een motorboot een glaasje te veel op had, mocht je hem laten blazen. Volgens de wet kunnen we nu iedereen die een vaartuig bestuurt op elk moment van de dag een alcoholtest afnemen".

In de praktijk valt dat overigens nogal mee. Op de P84 van de Rillandse waterpolitie is het fonkelnieuwe apparaat tot nog toe pas eenmaal gebruikt. "Dat was bij een schipper die steeds met zijn boot tegen de basaltblokken probeerde te varen. Achteraf bleek dat de man de ingang van een plas zocht".

Een heksenjacht zit er niet aan te komen, benadrukt Bloem. En dat heeft ook een praktische oorzaak. Indien de blaastest uitwijst dat er te veel gedronken is, moet de verdachte mee naar het bureau voor een contra-expertise. En iedere keer heen-en-weer varen kost te veel tijd. Vooral bij de topdrukte op warme dagen blijft er dan nauwelijks tijd over voor andere controlewerkzaamheden.

Grens

De alcoholcontroles zijn vergelijkbaar met die op de weg. Ook de apparatuur, een elektronische Alco Sensor, is vrijwel dezelfde. Het apparaat signaleert een overtreding echter pas bij 0,8 promille. Op de weg is 0,5 promille de maximaal toelaatbare grens.

Dat verschil heeft te maken met internationaal geldende regels, vertelt de hoofdagent. "De Rijnoeverstaten hebben dit promillage in de Akte van Mannheim vastgelegd. En die kan eenzijdig niet gewijzigd worden". Dat de grens op het water bij 0,8 promille ligt, heeft vooral te maken met de beschikbare reactietijd. Op het water is die over het algemeen groter. Er is meer ruimte en boten varen minder snel dan auto's rijden.

Concreet betekent dat voor de dorstige watersporter dat hij ook wat meer alcohol mag nuttigen dan zijn collega in de auto. Wie zes pilsjes drinkt, regelmatig verdeeld over acht uur, blijft hoogstwaarschijnlijk onder de kritische grens. Maar wie net een biertje op heeft en vervolgens moet blazen, kan in ieder geval mee naar het bureau voor een tweede test. Het eerste apparaat signaleert dan namelijk de "A" van alcohol. Tussen de eerste en de twee blaastest moet vervolgens minimaal 20 minuten zitten. Gaat het om slechts een enkel glas, dat blijkt dat wel na die tijdslimiet op de grote machine aan de wal. De wijzer blijft dan ruim onder de kritische grens hangen.

Gaat het echter om een flinke hoeveelheid vrolijk vocht, dan is twintig minuten sowieso te kort om de alcohol in het lichaam af te breken. Juridisch heeft de dronkelap dan geen been meer om op te staan.

Smoezen

De smoezen om onder de blaastest uit te komen heeft Bloem inmiddels wel gehoord. "Ze hebben zogenaamd bronchitis of ze zijn bang voor aids. Voor dat laatste hebben we een oplossing. Iedereen krijgt een schoon pijpje, rechtstreeks uit de plastic verpakking". Blazen mogen de watersporters zelf, het apparaat vasthouden niet. "Anders laten ze het ding bij een positief resultaat gerust in het water vallen, zodat je niet kunt zien wat de uitslag is".

Wie weigert mee te werken, kan rekenen op een maximale straf van drie maanden cel of een geldboete van 10.000 gulden. "Dan is er namelijk sprake van een misdrijf. Met te veel drank op achter het stuur, blijft een overtreding". Het vaarbewijs mag door de politie te water nooit ingevorderd worden, ook al is de schipper zwaar in de fout. Op de weg is dat anders. Daar heeft de politie wel de bevoegdheid om in bijzondere gevallen het rijbewijs direct in te nemen.

Dat de politie te water nu meer wettelijke mogelijkheden heeft om op alcohol te controleren, is volgens Bloem een goede zaak. "Er wordt best wel eens een borreltje gedronken".

De watersporter uit Lepelstraat bevestigt dat. "Vroeger ging ik gerust na een paar pilsjes nog een rondje varen. Nu doe ik dat niet meer". Zijn vrouw: "Dat is waar. Tegenwoordig houd ik bier over".

Dit artikel werd u aangeboden door: Reformatorisch Dagblad

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 14 augustus 1998

Reformatorisch Dagblad | 24 Pagina's

"Tegenwoordig houd ik bier over"

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 14 augustus 1998

Reformatorisch Dagblad | 24 Pagina's