Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

l^^gogiigiignBBBIS

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

l^^gogiigiignBBBIS

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Redactie Geertje Otten

Gateway

Vroom & Dreesmann heeft grote plannen. De warenhuisketen broedt op een totaal nieuwe aanpak voor de eifdeling met muziek, films, boeken en spelen. Wat V & D voor ogen staat, is volgens de winkelketen nergens ter wereld vertoond. Binnenkort begint een ingrijpende verbouwing van de tweede etage van het warenhuis in het Utrechtse winkelcentrum Hoog Catherijne. Het is de bedoeling dat het publiek, liefst in groten getale, begin oktober met deze zogenaamde Gateway kennis kan maken.

V & D richt zich met deze nieuwe formule op alle vormen van "thuisvermaak", zoals we de Engelse term "home-entertainment" wel kunnen vertalen. De warenhuisketen wil straks het grootste assortiment cd's van Nederland in huis hebben. Op dit moment zijn er ongeveer 10.000 titels in voorraad, dat moeten er 30.000 worden. Bovendien kunnen klanten de rest van de leverbare cd's via V & D bestellen. Ook van de nog altijd betrekkelijk onbekende cd-i- en cd-rom-schijfjes wil de warenhuisketen straks alles wat er te krijgen valt in huis hebben. V & D denkt dat we wat deze nieuwe toepassingen betreft aan de vooravond van een doorbraak staan. „De fabrikanten van de apparatuur, de hardware, hebben ons nodig om hun klanten duidelijk te maken wat je er allemaal mee kunt doen. Advertenties blijken daarin te kort te schieten", zei directievoorzitter E. Hamming deze week bij de presentatie van Gateway.

Omdat de plannen nog in een vrij pril stadium zijn, is niet precies te zeggen op welke zichtbare manier de nieuwe afdeling voor muziek en dergelijke zich v£in de traditionele onderscheidt. In ieder geval zullen hard- en software zoveel mogelijk bij elkaar in de buurt staan. De cd's krijgen dus een plaatsje bij de cdspelers. Bovendien zullen produkten die wat hun aard betreft overeenkomen, bij elkaar worden ondergebracht. Boeken over klassieke muziek zullen in een kast vlakbij de rekken met klassieke cd's staan. Een "belevingswereld" wordt dat, in de termen van V & D.

In totaal zullen er zes verschillende "werelden" worden ingericht: luisteren, spelen, leren, kijken, doen en lezen. Sommige oude elementen blijven. Voor Lego is een plaats ingeruimd, omdat een kind er wat mee kan doen. Ballen, potloden en plastic poppen verdwijnen echter uit het assortiment.

Bij de presentatie maakte Gateway nogal een spektakelachtige indruk, met veel futuristische lichteffecten en geluiden. Het is echter volgens de directie van V & D zeker niet de bedoeling om uitsluitend jongeren te trekken. Gateway moet voor jong en oud, rnodem en traditioneel, aantrekkelijk worden. Wie straks de roltrap naar de tweede etage neemt, hoeft dus niet bang t^ zijn om in een disco-achtige herrie te belanden. Wellicht wordt het er voor klassiek-liefhebbers zelfs beter op. Er worden namelijk voor populaire en oudere muziek verschillende luisterhoeken ingericht. Dat voorkomt hinderlijke bijgeluiden.

V & D hoopt met de nieuwe aanpak niet alleen een groter stuk van de cdmarkt te bestrijken, maar gaat er ook vanuit dat de 'taart' door Gateway zal groeien. In gewoon Nederlands: door de extra informatie die de consument straks haast spelenderwijs tot zich zal nemen, zal de gemiddelde Nederlander per jaar méér geld aan cd's en dergelijke uit geven.

V&D heeft grote verwachtingen van Gateway. „We denken er internationaal de belangstelling mee te trekken. Net zoals dat indertijd het geval was toen Hoog Catherijne net bestond", zegt Hamming. Het Utrechtse warenhuis trekt jaarlijks acht miljoen mensen. Het is uiteraard de bedoeling dat een aanzienlijk deel van hen een bezoek aan de nieuwe tweede etage zal brengen. En nu maar afwachten of kijkers ook kopers worden...

Dit artikel werd u aangeboden door: Reformatorisch Dagblad

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 2 juli 1994

Reformatorisch Dagblad | 28 Pagina's

l^^gogiigiignBBBIS

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 2 juli 1994

Reformatorisch Dagblad | 28 Pagina's