Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

„Overname Daf Bus in twee uur rond"

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

„Overname Daf Bus in twee uur rond"

Direaeur VDL Groep heeft ook 2,5 procent aandelen moederbedrijf

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

HAPERT (ANP) - „Ik ontmoette Jan de Rooy een week voor de overneming voor het eerst. We hadden om zes uur een afspraak. Twee uur later waren we het eens over de overneming van Daf Bus. Zo vlot gaat dat, als je weet watje wilt. Zo werken nononsense-bedrljven".

Wim van der Leegte (46), directeur van de VDL Groep in Hapert, zegt het met gepaste trots. Hij mag zich sedert vorige week voor 51 procent eigenaar noemen van het in Eindhoven gevestigde chassisbedrijf, dat aanvankelijk deel uitmaakte van het noodlijdende United Bus.

Transportbedrijf De Rooy heeft 30 procent van de aandelen in handen en de Eindhovense vrachtwagenproducent DAF de rest. Eerder al nam de VDL Groep een aandeel in busfabrikant Bova in Valkenswaard, ook afkomstig'uit United Bus. En, wat Van der Leegte tot nu toe nadrukkelijk buiten de publiciteit heeft gehouden, hij bezit ook 2,5 procent van de aandelen van DAF zelf.

Zoon Wim van der Leegte deed zijn intree in 1966, als stagiair, in het bedrijf van zijn vader, dat in de jaren vijftig van de grond kwam. Na de middelbare school studeerde hij in Eindhoven aan de hts. „Ik moest gedurende mijn tweede studiejaar stage lopen. Zo kwam ik terecht bij het bedrijf van mijn vader. De ben er nooit meer weggegaan".

Stuurloos

Hij belandde niet in een gespreid bedje. Het tegendeel was eerder waar. „Door allerlei omstandigheden kampte het bedrijf met grote problemen. Het was een stuurloos schip met een negatief eigen vermogen. Mijn vader was overspannen en ik kreeg als negentienjarige meteen alle verantwoordelijkheid in handen". Grinnikend voegt hij er aan toe: „De voelde me toen wel een hele Bram. Gelukkig is het goed verlopen".

In 1978 werd de basis gelegd voor het conglomeraat van bedrijfjes waaruit de VDL Groep nu bestaat. De gereedschapmakerij werd verzelfstandigd. „Dat onderdeel vormde voor het totale bedrijf een kostenpost waarvan de efficiency nauwelijks te meten was. Ik heb er toen een apart bedrijf van gemaakt, dat zichzelf moest bewijzen. Was dat niet gelukt, dan hadden we er geen zaken meer mee gedaan".

Dat is nog steeds de harde filosofie van Van der Leegte. Elk bedrijf van de groep moet rendabel zijn. Steeds meer bedrijven werden in de loop van de tijd overgenomen. Vorig jaar omvatte de groep een twintigtal ondernemingen, vooral actief in de metaalbewerking, het assemblagewerk en de kunststofverwerking. Bij een omzet van ƒ233 miljoen werd een nettoresultaat behaald van ƒ 11,5 miljoen. De groep heeft vestigingen in Nederland, Engeland en België. Er werken ruim 1300 mensen.

Logisch

Aanvankelijk werden bedrijven volledig overgenomen. Vorig jaar kwam daarin verandering. VDL nam 60 procent van de aandelen over van Philips Machinefabrieken in Hilversum. De rest van de aandelen bleef in handen van Philips. Ook in de voormalige onderdelen van United Bus trekt VDL op met andere partners. Een logische ontwikkeling, zegt Wim van der Leegte. „De binding met Philips is, sedert we in Hilversum samenwerken, aanzienlijk verbeterd. En dat levert nieuwe opdrachten op. De partners die samen met ons Daf Bus hebben overgenomen, liggen ook voor de hand. DAF levert dat bedrijf motoren en assen. De Rooy Transport is net als wij een toeleverend bedrijf, met een no-nonsense-filosofie".

Van der Leegte stapte begin vorig jaar de zogenaamde automotive markt binnen. „Toen DAF op de rand van de afgrond stond, was ik een van de eersten, ik denk zelfs de allereerste, die op zoek is gegaan naar nieuwe aandeelhouders. Ik heb er een aantal gevonden. Het was uiteraard voor de hand liggend, dat ik er zelf ook in ging deelnemen".

Voor VDL was dat een ultieme poging om een belangrijke afnemer te behouden. „DAF was een van mijn grootste klanten, goed voor een omzet van vijftien miljoen gulden. Dat betekent werk voor vijfenzeventig man. Daarom was ik er zo bij betrokken. Ik kijk natuuriijk allereerst naar de werkgelegenheid binnen mijn eigen toko".

Supergezond

Van der Leegte ziet goede kansen voor zowel Bova als Daf Bus. „Bova is altijd een supergezond bedrijf geweest. Het is in de problemen geraakt door een pure fout van het management. De voorraad liep veel te hoog op. Als daar vrat aan gedaan wordt, redt dat bedrijf het wel".

„Ook Daf Bus heeft toekomstperspectief. Er wordt een schitterend produkt gemaakt. Een complete bus van vier ton verkopen in het Midden-Oosten, Noord-Afrika of Azië lukt niet. In die landen liggen wel geweldige kansen om er chassis te verkopen waarop ze vervolgens zelf de carrosserie kunnen bouwen". Van der Leegte ziet de toekomst met vertrouwen tegemoet. Door de problemen bij Daf en enkele andere grote klanten van VDL heeft de omzet in de eerste drie kwartalen een flinke deuk opgelopen. Zoals het zich laat aanzien, maken het vierde kwartaal en de nieuw verworven bedrijven veel Foto ANP goed. „Ik verwacht dat we alles bij elkaar dezelfde omzet zullen halen als vorig jaar. De winst zal vermoedelijk 25 procent lager uitkomen, maar daar ben ik heel tevreden mee. En volgend jaar gaat het weer een stuk beter. Daar ben ik van overtuigd".

Dit artikel werd u aangeboden door: Reformatorisch Dagblad

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 23 november 1993

Reformatorisch Dagblad | 18 Pagina's

„Overname Daf Bus in twee uur rond"

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 23 november 1993

Reformatorisch Dagblad | 18 Pagina's