Fokker 100 stort bij Skopje neer
Nederlandse piloot bij ongeluk om het leven gekomen
AMSTERDAM/SKOPJE (ANP/RTR/DPA/AFP) - Er bestaat grote onduidelijkheid over het aantal slachtoffers van het vliegtuigongeluk met de Fokker 100 dat gisterenmiddag plaatsvond in het Macedonische Skopje. Radio Skopje meldde dat 81 mensen om het leven waren gekomen en 16 gedeeltelijk zwaargewond waren geraakt. Andere berichten spreken van 74 doden en 22 gewonden. Bij het ongeluk met de Fokker 100 van Palair is de gezagvoerder, de 49-jarige Peter Bierdrager uit Hilversum, omgekomen.
Het passagiersvliegtuig, een Fokker 100 met 97 inzittenden aan boord, verongelukte gisteren omstreeks 12.15 uur. Het toestel was op weg naar Zurich. Het vliegtuig, gehuurd door dé luchtvaartmaatschappij Palair, stortte twee kilometer na de start door nog onbekende reden neer bij de Macedonische hoofdstad. Het toestel was op weg naar Zurich. Volgens ooggetuigen „viel het vliegtuig uit de lucht".
Volgens de Macedonische autoriteiten zijn de meeste slachtoffers Albanezen uit de Servische provincie Kosovo. Onder de doden zouden zich ook enkele Nederlanders en Zwitsers bevinden, maar hoeveel is niet bekend. Het enige geïdentificeerde Nederlandse slachtoffer is de 49-jarige P. Bierdrager uit Hilversum, gezagvoerder van het verongelukte vliegtuig en werknemer van Fokker.
Verslagenheid
Bierdrager, die in dienst is bij Fokker, was uitgeleend aan de Macedonische luchtvaartmaatschappij. De vlieger had voor Palair de procedures ontwikkeld om van het vliegveld van Skopje op te stijgen. Zelfs met één motor zou hij, volgens een woordvoerder van Fokker, als hij het punt van 'no return' was gepasseerd, veilig hebben kunnen wegkomen. Op het moment van het ongeluk sneeuwde het in Skopje.
De verslagenheid bij Fokker over het verlies van haar beste vlieger was gisteren groot. Bij het ongeluk kwam ook een boordwerktuigkundige van Swissair om het leven. Swissair had de Fokker 100 in onderhoud.
Het ongeluk bij Skopje is het ergste ongeluk met een van haar vliegtuigen uit de geschiedenis van Fokker. De vliegtuigfabrikant heeft gisteravond een onderzoeksteam naar Skopje gestuurd. In het team zitten ook leden van de Rijksluchtvaartdienst (RLD).
Oorzaak
Een woordvoerder van Fokker sloot gisteravond een technisch mankement als oorzaak van de ramp uit. De woordvoerder ontkende ten stelligste dat een van de motoren zou zijn geëxplodeerd. Eerder verklaarde een woordvoerder van Fokker dat getuigen zouden hebben gezien dat zich in de lucht, een kilometer na het opstijgen, in het vliegtuig een explosie voordeed. „Maar het is in dit stadium nog niet goed uit te maken hoe betrouwbaar die verklaringen zijn", aldus de woordvoerder gistermiddag.
De Macedonische vice-minister, Trajanovski, sloot sabotage als oorzaak van de ramp uit, en meende dat het ongeval werd veroorzaakt door technische mankementen. Hij maakte bekend dat de zogeheten zwarte doos van het vliegtuig tussen het puin van het neergestorte toestel is gevonden. Twee apparaten, een voice-recorder uit de cockpit en een toestel dat de vluchtgegevens registreert, geven uitsluitsel over de gesprekken die in de cockpit werden gevoerd en over technische details enkele minuten voor het neerstorten van het vliegtuig.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 6 maart 1993
Reformatorisch Dagblad | 28 Pagina's

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 6 maart 1993
Reformatorisch Dagblad | 28 Pagina's