Vrije ruimte
Zeer ernstige kritiek heeft Van der Vlies ook op de halvering van de 20 procent vrije ruimte die scholen in eerste instantie zouden krijgen om zelf te bepalen welke lessen ze zouden geven. „Die 20 procent vonden wij indertijd krap genoeg, maar nadat alle mogelijkheden bij het ministerie waren nagerekend, bleek dat net te gaan. Nu zien we het omgekeerde. Ik zeg vanuit mijn standpunt: Laat de scholen kiezen". „Dit voorstel is verbazingwekkend: want tegelijkertijd wordt door de overheid gezegd: geef de scholen meer zelfstandigheid. Met deze voorstellen gaan we precies de andere kant op. Daaraan kun je zien dat er PvdA-bewindslieden op het departement zitten. Vanuit die politieke traditie kan ik het allemaal goed begrijpen. Het eigene van de identiteit van de school komt gemakkelijk onder grote druk te staan, gewoonweg omdat er onvoldoende ruimte zou kunnen ontstaan om bepaalde vakken te geven", aldus Van der Vlies.
Maar over een en ander moet nu wel duidelijkheid komen naar het onderwijsveld toe. De SGP-onderwijsspecialist: „Het wordt nu de hoogste tijd dat er zekerheid verschaft wordt aan het onderwijs. Het is toch frusterend dat je jarenlang met die discussie bezig bent. Men is moe van alle modellen en voorstellen. Met wil zekerheid, duidelijkheid en vooral rust".
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 30 maart 1990
Reformatorisch Dagblad | 32 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 30 maart 1990
Reformatorisch Dagblad | 32 Pagina's