Station Zwolle moet beter toegankelijk
Demonstratie werpt schaduw op opening
ZWOLLE - Een demonstratie van ongeveer 20 gehandicapte rolstoelgebruikers heeft gisteren enigszins een schaduw geworpen op de officiële opening van de verlengde perrontunnel en een parkeerterrein aan de achterzijde van het NS-station in Zwolle.
Het parkeerterrein, dat plaats biedt aan 250 auto's, geeft Zwolle de status van Parkeer- en Reisstation. De voetgangerstunnel, die 5 miljoen gulden heeft gekost, verbindt het parkeerterrein met de sporen. Voor treinreizigers uit Zwolle-Zuid -een nieuwbouwwijk waar een derde deel van de Zwolse bevolking woont- is het station nu makkelijker toegankelijk. De nieuwe parkeerplaats aan de zuidzijde moet tevens een einde maken aan de parkeerproblemen aan de voorkant van het NS-station.
De gehandicapten protesteerden tegen het uitblijven van voorzieningen voor rolstoelers bij de zuidingang van de tunnel. De NS hebben geen hellingbaan aangelegd omdat werd gevreesd voor overlast van (brom)fietsende scholieren, die de tunnel als een sluiproute zouden gebruiken. Op circa anderhalve kilometer van de nieuwe ingang ligt namelijk een groot scholencomplex.
Rayonchef van de NS in Zwolle, Smeets, verzekerde gisteren dat binnen 5 jaar aan de zuidzijde een gehandicaptenlift zal worden geplaatst. Deze lift komt in een nieuw te bouwen NS-kantoor met verkooploketten voor plaatskaarten.
Verrot
De opening van de tunnel ?n de parkeerplaats vormt het begin van een lange reeks verbeteringen op en rond het Zwolse station. Volgens rayonchef Smeets begint de NS binnen afzienbare tijd met de vervanging van de stationskap. Er is gebleken dat deze monumentale overkapping totaal verrot is. Vanwege het beeldbepalende element zal de nieuwe stationskap dezelfde vorm krijgen, aldus Smeets.
Het voorplein krijgt in samenwerking met de gemeente Zwolle een geheel nieuw gezicht. De plannen voor de herinrichting vlotten echter nog niet. Burgemeester G. Loopstra van Zwolle betreurt dat allerminst. „Er heerst op dit moment voor het statio.i een gezellige chaos", vindt Loopstra. Hij verrichtte gisteren de beide openingshandelingen.
De opstapplaatsen voor de streekbussen van de autobusdienst VAD worden eveneens grondig vernieuwd. Als gevolg daarvan verdwijnt ook de busrestauratie. Voor het eind van dit jaar start de bouw van een nieuwe bewaakte rijwielstalling. Daar bovenop komen drie verdiepingen met kantoorruimten voor NS-personeel.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 14 april 1989
Reformatorisch Dagblad | 28 Pagina's

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 14 april 1989
Reformatorisch Dagblad | 28 Pagina's