Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De kracht van het Evangelie

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De kracht van het Evangelie

Want ons Evangelie is onder u niet alleen in woorden geweest, maar ook in kracht...

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

1 Thessalonicenzen 1:5A

Onder de Thessalonicenzen Is Paulus' Evangelie niet alleen in woorden geweest, maar ook in kracht. Paulus bezocht de belangrijke havenstad Thessalonica op zijn tweede zendingsreis. We lezen daarvan in Handelingen 17. Hij handelde drie sabbatten lang met de Joden uit de Schriften. (H.17:2) Dag en nacht werkend heeft hij onder hen het Evangelie Gods gepredikt. (1 Thess. 2:9) De Heere heeft door Zijn Goddelijke kracht deze arbeid willen zegenen. Sommigen uit de Joden geloofden en van de Godsdienstige Grieken een grote menigte en van de voornaamste vrouwen niet weinigen. (H. 17:4) Ons Evangelie is onder u niet alleen in woorden geweest, maar ook in kracht.

Dit spreekt ons van een Goddelijk wonder. In die grote stad van meer dan 100.000 inwoners is het Evangelie verkondigd. Ook onder ons is dit geschied. Op rijke wijze is op bepaalde ogenblikken van onze geschiedenis het Evangelie verkondigd. Het mag nog steeds gebeuren. De Heere heeft ons nog de verkondiging van Zijn Woord gelaten. Hoe lang nog? Ons Evangelie is onder u in woorden geweest. Verstaat u hiervan het wonder? Een wonder, zegt u? Ach voor velen is het een zo vanzelfsprekende zaak, of zelfs een aflopende zaak. Toch een wonder. Want het Evangelie klinkt onder en tot Adamskinderen, totaal verloren en bedorven zonen en dochteren van Adam, die meer liefhebbers der wellusten zijn dan liefhebbers Gods. De gehele wereld is verdoemelijk voor God. Hiervan is niemand uitgesloten. En tot zulke mensen laat de Heere nog het Evangelie verkondigen tot wie Hij wil en wanneer Hij wil. (Dordtse Leerr. 1,3) Verstaat u iets van dit Goddelijke wonder? Dat God nog bemoeienissen wil hebben met verloren zondaren, met vijanden van God en van vrije genade?

Ons Evangelie, zo spreekt Paulus. Velen brengen een eigen Evangelie, een ander Evangelie, een Evangelie naar de mens. Een woord, waarbij de mens in leven blijft. Paulus bracht niet een eigen Evangelie, maar het Evangelie van Christus, het Evangelie Gods. Een Evangelie dat spreekt van vrije, soevereine genade Gods geopenbaard in Jezus Christus voor ellendige zondaren. Dit Goddelijke Evangelie ligt nu verklaard in Gods eeuwige Vrederaad en spreekt van de eeuwige genade en barmhartigheid Gods. Zodra de zonde in de wereld ingekomen is, openbaarde de Heere dit Evangelie al te midden van de grote duisternis door de val over de menshfeid gekomen. Het klonk door de mond van de profeten en was uitgebeeld in de vele schaduwen onder Israƫl. Bijzonder schijnt het in de Persoon en het werk van de vernederde en verhoogde Heere Jezus. Het is verkondigd door de apostelen en zal blijven schijnen tot het einde der wereld toe, totdat de laatste der uitverkorenen zal zijn toegebracht. Nog steeds zendt de Heere Zijn dienstknechten uit om het Evangelie door Zijn genade te prediken naar de mening des Geestes om onder de toepassende werking van de Heilige Geest te zijn een kracht Gods tot zaligheid, een ieder die gelooft.

Niet alleen in woorden. Bij velen blijft het ontvangen van het Evangelie steken in woorden en gaat het niet gepaard met de zaligmakende kracht Gods. Men ontvangt het Evangelie, gelooft dat het waar is, maar zonder de kracht ervan te ervaren. Hoe velen geloofden er niet in Christus tijdens zijn rondwandeling op aarde die nooit in Hem geloofden tot zaligheid. Het Evangelie kan ons bekoren door Zijn schoonheid. We kunnen aangedaan zijn door de algemene overtuigingen des Geestes. Ja, zelfs het Woord ontvangen met blijdschap, terwijl dit alles niet gepaard gaat met Gods zaligmakende, wederbarende kracht.

Wanneer de Heilige Geest in het hart van een zondaar gaat werken paart Hij aan het Woord een bijzondere onwederstandelijke kracht. Men hoort de Heere spreken in Zijn Woord. Hij Zelf komt erin mee om het verstand te verlichten, de oren te doorboren en het hart te ontsluiten en brengt Zijn Woord met Goddelijke kracht in het hart. Als God werkt is dit krachtdadig, hartgrondig, zielsontdekkend en zielszaligend. Door het werk des Geestes komen er geestelijke overtuigingen van zonden, een smart over de zonden, een droefheid tot God, een beleving van de doodslaat van de mens. Welk een Goddelijk wonder en zielszaligend als dan het Evangelie niet alleen in woorden is maar ook in kracht. De Heere doet dan de kracht van het Evangelie ervaren en deze is als troost in het hart. Als Christus zijn woord als de dauw of de regen op het hart doet neerdalen, als Hij gaat spreken tot de ziel, zich aan de ziel ontdekt, Hij in geloof en waarheid gekend en omhelsd mag worden. Dat is de Goddelijke kracht ervaren van het Evangelie.

Dit is niet een zo vanzelfsprekende zaak. Christus is in de wereld gekomen om zondaren zalig te maken. Dat is het Evangelie van Paulus. Maar wie is de mens? Hij is zo dood in misdaden en zonden, dat hij geen oor heeft om het Evangelie te horen en geen hart om de schoonheid en zaligheid van Jezus te merken. En dragen we niet allen een Farizees bestaan mee? Het Evangelie spreekt van vrije genade en de toerekening van het volbrachte werk van Christus aan doodschuldige zondaren. Het Farizees bestaan wandelt in eigen gerechtigheid en maakt zich groot met eigen heiligheid. Wil een mens als een Goddeloze door vrije genade met God verzoend worden?

Nu predikt het Evangelie voor zondaren gena door het bloed van Golgotha. Vrije genade. Dit is een boodschap van hemelse blijdschap voor zondaren. Voor hen die zichzelf hebben leren mishagen en veroordelen. Schuldenaar voor God geworden. Liggend onder de vloek der wet. Een treurende Sioniet. Een verbroken hart. In de weg der ontgronding alle eigen kracht, goedheid en rechtvaardigheid kwijt geraakt. Een door God ontdekte zondaar wordt al armer en al slechter in zichzelf ondanks alle verwoede pogingen tot werken. Paulus schrijft: Niet alleen in woorden, ook in kracht. Wonder van weergaloze genade dat het Evangelie in kracht door de Heilige Geest wordt toegepast. Dat er in Christus een volle zaligheid is, vergeving door Zijn bloed, een volkomen zaligheid op grond van Zijn volbrachte werk. Zaligheid voor arme zondaren zonder geld en prijs.

De kracht van het Evangelie. Niet alleen in woorden. De Heere past het Zelf toe in machteloze zondaarsharten, die zichzelf waarnemen in hun doodsbestaan. De Heere neemt de dood weg en geeft het leven. Hij opent de oren voor de troostboodschap van het Evangelie. De Heere daalt in het hart neer met de kracht van het Evangelie en neemt het ongeloof en de vrees weg. Als dan eens door het geloof de heerlijke Persoon van Christus mag aanschouwd worden. Zijn gerechtigheid en heiligheid. Hij door het geloof gekend mag worden. Hebt u al de kracht van dit Evangelie ervaren? Arm en ongelukkig in u zelf. De kracht ervaren doordat, Hij zich in het" Evangelie of in de belofte of in de vervulling wegschenkt en daarbij het geloof meeneemt, de liefde schenkt en de hoop werkt.

ds. M. Pronk te Dordrecht

Dit artikel werd u aangeboden door: Reformatorisch Dagblad

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 21 mei 1976

Reformatorisch Dagblad | 24 Pagina's

De kracht van het Evangelie

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 21 mei 1976

Reformatorisch Dagblad | 24 Pagina's