Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Oplaaiend antisemitisme

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Oplaaiend antisemitisme

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Veel is er al gezegd en geschreven over de gebeurtenissen in Amsterdam in de nacht van 7 op 8 november en de reeks gewelddadige gebeurtenissen die daarop gevolgd zijn. De rellen werden wereldnieuws.

We willen in De Saambinder aan deze droeve ontwikkelingen niet voorbijgaan. Het is nu een momentum om aandacht te vragen voor het opgelaaide antisemitisme in Nederland. We gaan in ons kerkblad geen politieke verhandeling schrijven over de geweldsuitbarsting na de voetbalwedstrijd in Amsterdam. Dit hoort thuis in de Tweede Kamer waar uitvoerig over de achtergronden gesproken is. We gaan in De Saambinder ook geen onderzoek doen naar feitelijke juistheden en onjuistheden in de berichtgeving. Wie de media gevolgd heeft, zal zich afgevraagd hebben wie nu eigenlijk de waarheid spreekt. We laten dit graag over aan de bevoegde instanties die tot waarheidsvinding en rechtspraak geroepen zijn. U mag in De Saambinder echter wel een geestelijke duiding verwachten.

Vijandschap tegen welbehagen

Dat er sprake was van ernstige vormen van antisemitisme staat buiten kijf. Dat antisemitisme niet los te maken is van godsdienstige visies staat ook buiten kijf. Antisemitisme, haat tegen het Joodse volk, verdraagt zich op geen enkele wijze met de christelijke roeping en levenshouding. Naar mijn stellige overtuiging wortelt antisemitisme in de vijandschap tegen Gods verkiezend welbehagen. Jafeth was de eerstgeborene van Noach, maar Sem kreeg het eerstgeboorterecht. Jafeth zou in Sems tenten wonen. God zonderde uit de nakomelingen van Sem het Joodse volk af. Zo zien we Gods vrijmacht als een rode draad door de geschiedenis lopen. Even zo duidelijk zien we de felle strijd daartegen als een constante lijn.

Vijandschap tegen Gods welbehagen komt ook onder godsdienstige mensen voor. Dat brengt antisemitisme zo heel dichtbij.

Het bestrijden van antisemitisme is een kerntaak die de Generale Synode aan het Deputaatschap voor Israël heeft toebedeeld. Vóór deze uitbarstingen was de bezinning reeds op gang gekomen om aan dit onderwerp (nog) meer aandacht te geven. Bij een jubileumbijeenkomst in het kader van het zeventigjarig bestaan van de staat Israël werd namens het Deputaatschap Kerk en Overheid en het Deputaatschap voor Israël een verklaring overhandigd aan vertegenwoordigers van de Overheid en van de Joodse gemeenschap. Het blijkt opnieuw broodnodig om hier aandacht voor te vragen.

Praktische handreikingen

Kerk en Overheid heeft ook nu, mede namens het Deputaatschap voor Israël, de minister-president aangeschreven en het kabinet opgeroepen om tegen elke vorm van antisemitisme stelling te (blijven) nemen en die te bestrijden, op alle bestuurlijke niveaus.

Maar wat kunnen we als kerkgangers doen met betrekking tot antisemitisme? Onze voormalige deputaat ds. W. Silfhout gaf in een lezing de volgende praktische handreikingen:

a. het bestuderen van de gedeelten uit de Bijbel waarin sprake is van de blijvende betekenis van het Joodse volk in Gods heilsplan. Een voortdurende bezinning op Schriftgedeelten als Romeinen 9-11, Efeze 2:11-20 en andere is noodzakelijk.

b. het bestuderen van de kerkgeschiedenis en de plaats van het Joodse volk daarin.

c. aandacht voor de beloften van God voor het Joodse volk in prediking, catechese en gebed.

d. het verkondigen van het Evangelie aan het Joodse volk waar ook ter wereld.

e. het voorlichten van jongeren en ouderen over Gods beloften voor het Joodse volk.

f. het tegengaan van antisemitische uitdrukkingen.

Bekering tot God

Maar al zijn dit allemaal middelen die we ter hand moeten en mogen nemen, toch is dat niet hét antwoord op antisemitisme. Het antwoord is Christus. Een hartelijke bekering tot God voor Joden en heidenen zal het antisemitisme alleen een halt kunnen toeroepen. Een Joodse predikant heeft eens gezegd: ‘De Joden het Evangelie onthouden is de ergste vorm van antisemitisme’. Helaas maken veel mensen die pro Israël zijn zich aan die vorm van antisemitisme schuldig.

Het is verdrietig dat én bij ons én bij het Joodse volk de vruchten van waarachtige bekering zo ontbreken. Hetgeen we nu zien gebeuren, zijn daarvan de droeve vruchten. Het voornaamste middel om antisemitisme te bestrijden is het gebed. Dit vermag meer dan welk protest dan ook.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Saambinder

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 21 november 2024

De Saambinder | 20 Pagina's

Oplaaiend antisemitisme

Bekijk de hele uitgave van donderdag 21 november 2024

De Saambinder | 20 Pagina's