De overheid, ons ten goede?
Even bekroop me weer dat nare gevoel van destijds, toen de wereld in de greep van corona was. Toen waren er continu gesprekken tussen vertegenwoordigers van kerken en de minister van Justitie die ook de erediensten in zijn portefeuille heeft. De gesprekken ging over wel of niet naar de kerk kunnen, en over zoveel andere dagelijkse dingen meer.
Het is wel confronterend dat het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport een opdracht gaf aan onderzoekers om erachter te komen ‘waarom refo-millennials de coronavaccinaties weigerden’. Dat gaat over jongvolwassenen tussen de 18 en 40 jaar uit de reformatorische kerken, dus de rechterflank van de gereformeerde gezindte. Het confronterende daarin zit in het feit dat men op het ministerie blijkbaar heeft gemerkt dat juist die groep een bepaald gedrag heeft vertoond dat nodig uitgezocht moest worden.
Opvallen
Overigens was dat niet alleen bij het ministerie opgevallen. Net nadat de coronacrisis voorbij was, vroeg een collega senator van D66 of hij een keer mee mocht naar de kerk. Uiteraard mocht dat. We hadden boeiende gesprekken over de inhoud van de preek: ‘Ik ben de Deur, indien iemand door Mij ingaat, die zal behouden worden’. Maar het ging ook over de aantallen kerkgangers: ‘Komen die vanmiddag allemaal echt nog een keer?’
Jawel, die kwamen echt allemaal nog een keer. En dat is de reden dat de coronaregels zo diep zijn ingeslagen en dat er door die reformatorische kerken zo moeilijk werd gedaan over het inperken van de kerkdiensten. Voor die D66-er was het één van de redenen om eens een kijkje te nemen bij die refokerken. Onbegrip, waarom doen ze toch zo moeilijk?
Onderzoeken
Terug naar het onderzoek. Drie wetenschappers van het Dutch Biblebelt Network hielden interviews en groepsgesprekken. Ze kwamen erachter dat er een stuk of vier verschillende typen weigeraars voor vaccinatie waren: de traditionalisten die geen nieuwigheid wilden, de religieuze twijfelaars die vanuit hun godsdienstige overtuiging niet wilden vaccineren, de complotdenkers die achter elke komma een drama zien, en ten slotte nog de wantrouwende twijfelaars die het maar niet begrepen.
Over elke groep zou veel te zeggen zijn, maar er was een ander aspect dat nu de aandacht vraagt. Volgens de onderzoekers was er ook invloed van predikanten op hoe men reageerde op de oproep van de overheid om te vaccineren. Volgens de onderzoekers wordt in een deel van de preken een negatieve duiding gegeven aan de overheid.
Dat zet aan het denken. Is het echt waar dat de overheid negatief wordt weggezet? In de meeste kerken wordt juist voor de overheden gebeden. Dan kan die overheid vervolgens toch niet worden ‘weggezet’. Dat zou inconsequent zijn. Of zou het zo zijn dat het negatieve geluid vooral gaat over onderdelen van het beleid van die overheid. Onze overheid komt met wet- en regelgeving waar echt wel iets van te zeggen is, zoals op het terrein van leven en dood en de medisch ethiek, de 24 uurseconomie en de zondag, klimaat en energie, of de politieke keuzes rond seksualiteit en huwelijk.
Terecht wordt daarbij de vinger gelegd. Maar in de kerk klinken ook wekelijks de Tien Geboden van de wet des Heeren. Daar wordt ook de Heidelbergse Catechismus behandeld, waarbij het vijfde gebod zo’n rijke inhoud heeft als gezegd wordt dat we allen die over ons gesteld zijn alle eer, liefde en trouw moeten bewijzen.
Spiegelen
Dit onderzoek zou eigenlijk een spiegel moeten zijn, voor ons allemaal, om ons af te vragen hoe wij ons opstellen tegenover de overheid. En ook een spiegel voor de overheid om te bezien of het beleid ertoe leidt dat predikanten de vinger bij de zere plekken leggen.
In ieder geval is gehoorzaamheid aan de overheid geboden, zolang deze niet iets van ons vraagt dat ons tot zondigen brengt. Want de overheid is er niet zomaar. Dat zegt de Nederlandse Geloofsbelijdenis heel mooi, dat onze goede God, uit oorzaak van de verdorvenheid van het menselijke geslacht de overheden heeft verordend. Tenslotte is die overheid er dus ons ten goede!
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 6 juni 2024
De Saambinder | 24 Pagina's
