Uit de maagd Maria, onder Pontius Pilatus
Ds. Labee over:
Klopt de uitspraak ‘dat de Zoon van God het vlees van Maria heeft aangenomen en het bloed van de Heilige Geest’? Waarom staat de naam van Pontius Pilatus in het Apostolicum?
Vlees én bloed
De eerste vraagsteller las het boekje “De betekenis van het bloed” van dr. M.R. de Haan (1891-1965). Deze Amerikaanse arts en theoloog schreef dat het bloed van Adam door het hele mensengeslacht stroomt. Het eten van de verboden boom bracht ‘bloedvergiftiging’ voort en eindigt in de dood. Zo sterk is dit ‘vergif’ dat ruim 6000 jaar later allen, die door hun natuur- lijke geboorte verbonden zijn met Adam, nog altijd sterven aan de gevolgen van dat vergif. Vervolgens betoogt De Haan dat ‘Maria aan de Heere Jezus een lichaam schonk. Zo is Hij, naar het vlees, uit het geslacht van David. Maar de Heilige Geest’ - aldus De Haan - ‘schonk de Middelaar Zijn bloed. Daarmee was het zondeloos, Goddelijk en kostbaar bloed’. In deze lijn voortredenerend, spreekt hij over ‘onverderfelijk bloed van Jezus. De zonde heeft het menselijk bloed verganke- lijk gemaakt…’
Er staan dingen in het boekje die kloppen, maar de uitspraak over het lichaam en bloed klopt niet! We moeten vasthouden aan het Bijbels belijden, samengevat door onze Heidelbergse Catechis- mus in het antwoord van Zondag 14. Het heilgeheim van Christus’ heilige ontvangenis en geboorte omschrijft de Heidelberger als volgt: ‘Dat de eeuwige Zone Gods, Die waarachtig en eeuwig God is en blijft, ware menselijke natuur, uit het vlees en bloed der maagd Maria, door de werking des Heiligen Geestes, aangenomen heeft, opdat Hij ook het ware Zaad Davids zij, Zijn broederen in alles gelijk, uitgenomen de zonde’. Lezer(es), God geve de wassing en reiniging door het dierbare bloed van deze Zaligmaker! Dan mogen we met het Avond- maalsformulier instemmen: ‘…van den Vader in deze wereld gezonden is, ons vlees en bloed heeft aangenomen, den toorn Gods (onder welken wij eeuwiglijk hadden moeten verzinken) van het begin Zijner menswording tot het einde Zijns levens op aarde voor ons heeft gedragen, en alle gehoorzaamheid en gerechtigheid der Goddelijke wet voor ons heeft vervuld…’.
Romeins rechter
Dat de naam van de moeder van de Zaligmaker in ons Aposto- licum is opgenomen, kunnen we wel plaatsen. Maar waarom toch de naam van die Romein, die van de rechtbank een ‘draai- bank’ maakte? Ook deze vraagsteller willen we kort voorzien van een antwoord. Eerder hebben we geschreven over de komma, die niet verkeerd staat. Het lijden van de Zaligmaker was ‘de ganse tijd Zijns levens op de aarde, maar inzonderheid aan het einde Zijns levens’ (H.C. antw. 37a).
Pilatus’ naam is echter vereeuwigd omdat juist Pilatus het onkreukbare Romeinse recht vertegenwoordigde. Stellig was zijn conclusie: ‘want ik vind in Hem geen schuld’ (Johannes 19 vers 6b). Verder neemt hij water en wast zijn handen voor de ogen van de schare met deze woorden: ‘Ik ben onschuldig van het bloed dezes Rechtvaardigen; gijlieden moogt toe- zien’ (Mattheüs 26 vers 24b). Als vertegenwoordiger van de rechtsorde en als wereldlijk overheidspersoon heeft hij desondanks het onbevlekte Lam van God laten geselen, bespot- ten, kronen met de doornenkroon en ten slotte veroordeeld tot de kruisdood. En het opschrift boven Jezus’ hoofd aan het kruis was ook van Pilatus. De Koning der Joden en de Koning van hemel en aarde aan Wie al het gericht zal worden overge- geven, lijdt onder een aardse machthebber en wordt door een wereldlijk rechter ter dood gebracht.
En weer blijft de vraag over of wij delen in de ‘vrucht’ van dat lijden. Opnieuw geven we maar de bewoording van een kind van God uit de Heidelberger (H.C. antw. 38): ‘Opdat Hij, onschuldig onder de wereldlijke rechter veroordeeld zijnde, ons daarmede van het strenge oordeel Gods, dat over ons gaan zou, bevrijdde’.
Vraag?
Heb jij/hebt u ook een vraag? Mogelijke vragen over onderwerpen binnen de doelstelling van De Saambinder kun jij/kunt u mailen naar ds. B. Labee of hem per post toezenden (zie colofon). Er volgt -zo mogelijk- altijd een reactie.
Echter alleen als de redactie het waardevol acht voor de lezers, volgt een antwoord op jouw/uw vraag in een nummer van De Saambinder.
Graag wel wat geduld. Er liggen nog tientallen vragen op een reactie te wachten.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 16 juni 2022
De Saambinder | 16 Pagina's
