Ds. Labee over: Neerslachtig na advent
Als de weken van advent in het kerkelijk jaar weer voorbij zijn, geeft me dat een neerslachtig gevoel. Dat heb ik ook als we bij zondag 5 van de Heidelbergse Catechismus zijn. In het besef dat ik rechteloos ben, hoe moet ik daarmee omgaan?
Onschriftuurlijke gedachtegang
De vraagstelling heeft ons meer geraakt dan we in woorden kunnen uitdrukken. Wat samengevat stond er in de mail onder andere dit: ‘Wanneer advent weer voorbij is, geeft me dat soms een neerslachtig gevoel. Dan leeft de gedachte: hoe kan ik voor het persoonlijk leven iets hebben aan Kerst of Goede Vrijdag, als ik geen advent ken? Zo vergaat het me ook met de prediking uit de Heidelberger. Als zondag 5 aan de orde is en zondag 1 tot en met 4 geen beleving is geworden (...)’.
O, wat willen we het de vraagsteller - en wellicht anderen - graag toeroepen: laat dat redeneren over de teerste bevindelijke zaken los! Er is beslist een orde des heils. Maar als de Heere leidt, laat dat zich niet analyseren. Hij leidt steeds maar weer blinden in de weg die ze niet geweten hebben (Jes. 42:16). We begrijpen wel dat deze gedachtegang ontstaat. Wat is het een wonder als de Heere een zondaarsziel bevindelijk doet ‘meereizen’ met het onderwijs uit de Heidelbergse Catechismus. Of als in het kerkelijk jaar een ziel mag ‘meekomen’. We zouden daar veel over kunnen schrijven maar zullen we het beperken tot één treffend gedeelte uit Gods heilig Woord? We denken dan aan de Pinksterdag! Na Kerst, Goede Vrijdag en Hemelvaart behaagde het de Heere om onder die eenvoudige preek van Petrus, drieduizend zondaren te zaligen.
Mogen we de vraagsteller, en alle lezers die zo moeten ervaren ‘erbuiten’ te staan, oproepen om zich altijd tóch maar weer getrouw te zetten onder de bediening der verzoening? Met de bede of diezelfde Geest van Pinksteren dat Woord wil brengen in ons hart.
Natuurlijk is er dan een orde in het ware genadewerk. De bekende ds. Gray (1633-1656) legt zijn gemeente Glasgow deze dingen voor: ‘Hebt ge ooit bevend aan de voet van de berg Sinaï gestaan en uitgeroepen: Ik ben verloren, omdat ik niet gehoorzaam ben geweest aan alles wat in deze wet geschreven staat? (...) Sommigen van u komen tot Christus voordat zij ooit tot Mozes zijn gegaan. Maar wie zo te werk gaat, zal erachter komen dat Christus hem weer naar Mozes terugstuurt’. Maar dat kan de Heere bewerken dwars door onze (menselijke) kalender, ook van het kerkelijk jaar.
Schriftuurlijke orde
We willen aansluitend nog iets schrijven over de vraag van een andere inzender. Deze schreef rond de uitdrukking ‘de weg van de Borg is de weg van de Kerk’. We hebben geen bezwaar tegen deze uitdrukking, integendeel! Maar we moeten dan wel uitleggen wat we bedoelen. Dat was ook de kerngedachte van de vraagsteller: laten we bij het omschrijven van geestelijke zaken in het hart, vooral woorden uit Gods Woord (blijven) gebruiken. De genoemde uitdrukking is zo passend als we bijvoorbeeld denken aan Romeinen 6:5, 7 en 8: ‘Want indien wij met Hem één plant geworden zijn in de gelijkmaking Zijns doods, zo zullen wij het ook zijn in de gelijkmaking Zijner opstanding (...). Want die gestorven is, die is gerechtvaardigd van de zonde. Indien wij nu met Christus gestorven zijn, zo geloven wij dat wij ook met Hem zullen leven’. Ja dan is waar: zo de Borg, zo de Kerk. De Borg ging op Goede Vrijdag de dood in, de Zijnen gaan ook de dood in. De bruidskerk leert te sterven aan alles buiten Jezus, opdat ze het leven in de Bruidegom zouden vinden. Welnu in deze zin mag de uitdrukking gebruikt worden om de Schriftuurlijke orde te duiden.
Tegelijk zal altijd ook gezegd moeten worden dat er een wezenlijk verschil is in de gang van de Borg en de weg van de Kerk. De Borg van Sion ging de weg van lijden tot heerlijkheid om de zaligheid voor Zijn Kerk te verdienen. Dan is Zijn lijden zo gans anders dan bijvoorbeeld ‘het voetstappen leren drukken’ van Zijn Kerk. Zijn lijden was verdienend, borgtochtelijk en plaatsbekledend. De Kerk kan en hoeft niets te verdienen. Dat heeft Hij alléén gedaan.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 16 januari 2020
De Saambinder | 20 Pagina's

Bekijk de hele uitgave van donderdag 16 januari 2020
De Saambinder | 20 Pagina's