Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Bijbellezen met Thomas Watson

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Bijbellezen met Thomas Watson

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

En het zal bij hem zijn en hij zal daarin lezen al de dagen zijns levens, opdat hij den HEERE zijn God lere vrezen, om te bewaren al de woorden dezer wet en deze inzettingen, om die te doen. Deut. 17:19

De Bijbel is geschreven tot jouw nut. Het is niet genoeg om het Woord van God alleen te lezen. Het moet jouw verlangen zijn om geestelijke winst uit het lezen van de Bijbel te halen. Hoe doe je dat? Ik zal je een aantal aanwijzingen geven voor het lezen van de Bijbel.

1. Neem alle verhinderingen weg voordat je de Bijbel leest

Een voorbeeld van een verhindering is je liefde voor de zonde. Reken daarom af met jouw liefde voor welke zonde dan ook! Een dokter kan je nog zulke goede medicijnen voorschrijven, maar als je gif inneemt, zal dat de werking van het medicijn hinderen. De Bijbel schrijft uitstekende recepten voor, maar als je in zonde leeft, vergiftigt de zonde het medicijn.

2. Bereid je voor op het lezen van de Bijbel

Concentreer je op het ernstige werk van Bijbellezen. Zorg dat je onthaast, voordat je gaat Bijbellezen. Doe je deze dingen niet, dan blijft Bijbellezen zonder vrucht.

3. Lees de Bijbel met ernst en eerbied

Denk na over elke zin die je leest. God spreekt daarin tot jou. Christus heeft de mensen meer lief dan de gevallen engelen (Hebr. 2:7). Een magneet trekt ijzer aan, geen goud of parels. Christus trekt mensen tot Zich. Hij heeft zondaren liever dan Zijn eigen leven. De Bijbel spreekt over het geheim van het geloof, de eeuwige straf voor de goddelozen en over weinigen die uitverkoren zijn (Matth. 20:16). De Bijbel spreekt over strijden om de hemel binnen te gaan (Luk. 13:24). De Bijbel waarschuwt jou om niet achter te blijven, omdat je dan de beloofde rust niet zult binnengaan (Hebr. 4:1). De Bijbel beschrijft de gruwelen van de eeuwige pijniging, de worm en het vuur (Mark. 9:44). Wie kan de Bijbel lezen en niet ernstig en eerbiedig zijn?


Bron:The Bible and the Closet (1842). Titel: ‘How we may read the Scriptures with the most spiritual profit.’ Ik heb gebruik gemaakt van de Nederlands vertaling van dit werk onder de titel: ‘Hoe lees ik de Bijbel?’, van stichting Tabernakel.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 14 maart 2024

Daniel | 36 Pagina's

Bijbellezen met Thomas Watson

Bekijk de hele uitgave van donderdag 14 maart 2024

Daniel | 36 Pagina's