
Hoe levend is ons volkslied?
Ik zie een dergelijk spontaan gebaar in ons land een, twee, drie nog niet gebeuren. Misschien ligt dat ook wel aan onze volksaard. Maar soms betwijfel ik of men de liederen die eeuwen geleden onder ons volk hebben geleefd, nog wel kent. Toch hebben wij een schat aan historische en zeker niet onaa ...

„Oude" muziek verjongt van Middeleeuwen tot Romantiek
Dus wèl Bachs Passionen, maar niet zijn Kaffekantate die werd gecomponeerd bij gelegenheid van de opening van een toen vrij uniek koffiehuis in Leipzig? Dus wèl Handels Messiah, maar niet zijn Watermusic? Dus niét de wereldlijke opera, maar wèl het geestelijke oratorium? Dat wordt dan niet gemakk ...

„Oude" muziek verjongt van Middeleeuwen tot Romantiek
Dus wèl Bachs Passionen, maar niet zijn Kaffekantate die werd gecomponeerd bij gelegenheid van de opening van een toen vrij uniek koffiehuis in Leipzig? Dus wèl Handels Messiah, maar niet zijn Watermusic? Dus niét de wereldlijke opera, maar wèl het geestelijke oratorium? Dat wordt dan niet gemakk ...

"De Muziekkritiek gehoord": essays over het duizendkoppige geschrijf
Ook Wouter Paap had soortgelijke zorgen: „Het schrijven over muziek is een delicate aangelegenheid, temeer omdat men te doen heeft met een vluchtige materie waar het woord moeilijk vat op heeft". Moeilijk vak dus, muziekschrijver. Maar, wat zou je zitten te zeuren als je geweigerd hebt om ooit ee ...

„Doedelzak is volwaardig instrument; luister maar..."
De doedelzak is bij uitstek een instrument afkomstig uit de Schotse Hooglanden. Waarmee gedacht zou kunnen worden dat de doedelzak alleen daar en nergens anders bespeeld wordt. Dat laatste is verre van juist. Want zelfs Johann Sebastian Bach maakte kennis met de doedelzak. Hij componeerde in 1742 ...

Heinrich Schütz en zijn kerkmuziek
Heinrich Schütz sloeg zijn ogen op in een tijd dat de Lutherse kerkreformatie het kerklied, als uiting van gemeenschappelijk geloof, hoog had verheven. Als een directe reactie op de onkerkelijke muziek van voor de Reformatie, waarvan Erasmus in 1521 verontwaardigd schreef dat de hoeren er op dans ...

Tachtig pfennig voor Bach en maar zestig voor Handel
Zo beschreef Johann Nikolaus Forkel (1749-1818), een van Bachs eerste biografen, een bijna- ontmoeting tussen Bach en Händel in het jaar 1729. Het is hoogst merkwaardig dat beide grootmeesters, geboren in hetzelfde jaar en opgegroeid in dezelfde streek, elkaar nooit hebben ontmoet. Er gaat wel he ...

„Iedere zanger is eigenlijk romanticus"
Al tijdens het solozingen op de kerstvieringen van de Middelbare Meisjes School nam het idee zangeres te worden bij de jonge Map Baks vaste vormen aan. Een zangstudie was echter maar niks, een artistiek vak kon eigenlijk niet volgens haar omgeving en daarom koos ze voor de verpleging. Niet voor l ...

Getallensymboliek bij J. S. Bach
„Was het bij Bach spel of ernst, of ernstig spel? Feiten hebben iets onbarmhartigs, maar ze verdienen wel dat men er kennis van neemt". Dit schrijft dr. B. Kahmann in het Woord vooraf van een lijvige paperback die Kees van Houten en Marinus Kasbergen schreven onder de titel „Bach en het getal". H ...

Getallensymboliek bij J. S. Bach
„Was het bij Bach spel of ernst, of ernstig spel? Feiten hebben iets onbarmhartigs, maar ze verdienen wel dat men er kennis van neemt". Dit schrijft dr. B. Kahmann in het Woord vooraf van een lijvige paperback die Kees van Houten en Marinus Kasbergen schreven onder de titel „Bach en het getal". H ...