
Van De Redactie
‘Spel is plezierig en vreugdevol en heeft geen intrinsieke doeleinden. Spel is spontaan, het wordt bepaald door de deelnemers. Het kan elementen van ‘doen-als-of’ bevatten en is daarmee dus niet letterlijk. Het spel heeft daarmee een eigen realiteit en is vrij van regels die van buiten ...

De ernst van het spel
Wat is spelen?Laten we beginnen met een afbakening: in deze bijdrage over spel en spelen hebben we het voornamelijk over het kinderspel in de (vroege) jeugd als activiteit waardoor het kind zich ontwikkelt. Dit in onderscheid van spelen waarbij lichamelijke ...

Spel, de motor van de ontwikkeling
“Mama gaat eten koken in de keuken. Ga jij ook eten koken in je eigen keukentje? Wat ga jij koken?”Door ideeën aan te brengen, kun je het kind stimuleren om tot spel te komen. Vaak komt een kind vanuit deze stimulans of door imitatie van de volwassene of andere kinder ...

Spelen buiten en binnen
Waar speel je dit spel? Wat leer je ervan? Met hoeveel personen speel je het spel? ...

Calvijnschool te Leerdam
Geheugenspel Leg verschillende dingen op tafel en laat de groep 1 minuut kijken naar de spullen op tafel. Stuur vervolgens alle deelnemers weg, behalve 1. ...

Digitale spellen
Een groep 7 op een basisschool in het oosten van het land, 27 leerlingen. Het is een rumoerig groepje waar de leerkracht veel energie steekt in het sturen op groepsdynamiek. In elke groep schuurt het weleens. Vaak heeft zo’n groep wel de (veer)kracht om hier zelf goede oplossingen voor ...

Spiegelend kinderspel
Uit mijn eigen kindertijd herinner ik een aantal activiteiten die wij deden nog goed. In ons gezin zijn er bijvoorbeeld heel wat kerkdiensten gehouden. Onze poppen en knuffels gingen mee. Ze kregen een plek toegewezen op de trap. Met oude hoeden, schoenen en tassen waren we als zussen ...

Marnix van St. Aldegonde over spel en ontspanning
Tot het negende jaar mogen kinderen zich bezighouden met het vermaak dat bij hun aard en aanleg past. Omstreeks het tiende jaar kunnen zij langzamerhand beginnen met paardrijden en zich oefenen in hardlopen en springen. Na het twaalfde jaar kunnen zij wedstrijden gaan houden in speer-, ...

Namen en feiten vernieuwd
De Eben-Haëzerschool gebruikte – net als veel andere reformatorische scholen – altijd al Namen en feiten en we kwamen tot de conclusie: als we hiermee stoppen, beëindigen we iets heel moois.We vinden het waardevol dat vanaf groep 5 jaarlijks dezelfde thema’s langskome ...

Afscheid van 40 jaar Ds. G.H. Kerstencentrum
Het Kerstencentrum was een van de eerste schoolbegeleidingsdiensten. Waarom was er behoefte aan een dienst voor eigen richting?Schoolbegeleidingsdiensten zijn pas na de Tweede Wereldoorlog verschenen in ons land. Eerst plaatselijk en later regionaal. Ensched ...