
Kwestbare minderheid, zichtbare gemeenschap - pagina 126
4. Aanval en wervende argumentatie Vroegchristelijke apologeten beperken er zich niet toe, de aanklachten van anderen te weerleggen. Zij hebben zelf ook forse kritiek te leveren op de hun omringende cultuur en zij stellen onbeschroomd de superioriteit van het christendom in het licht. Aristides, ...

Kwestbare minderheid, zichtbare gemeenschap - pagina 127
kenbaar om de filosofen te diskwalificeren: zij zijn er duidelijk niet uitgekomen. Hun onderlinge verdeeldheid is voor Hermias een illustratie van Paulus’ uitspraak dat de wijsheid van deze wereld in Gods ogen dwaasheid is.272 Aandacht vestigen op de inconsistenties van de tegenpartij is een aanv ...

Kwestbare minderheid, zichtbare gemeenschap - pagina 128
ruimte.276 Christenen spreken ironisch over de heidense mythologie, de taakverdelingen onder de goden (Tertullianus vraagt zich bijvoorbeeld af waarom er geen godheid voor de kinderverschoning is), de godenbeelden en hun levenloosheid (schaaldieren leven tenminste nog, schrijft Clemens van Alexan ...

Kwestbare minderheid, zichtbare gemeenschap - pagina 129
mentatieve middelen, waaronder het accentueren van inconsistenties in opvattingen van niet-christenen. Deze tweeledige strategie lijkt ook voor het politieke debat van groot belang: een louter defensieve werkwijze zal minder wervend zijn dan een optreden dat ook de zwakten van de andere partij vo ...

Kwestbare minderheid, zichtbare gemeenschap - pagina 130
meer steun voor christelijk gedachtegoed te vinden is dan op het eerste gezicht waarschijnlijk lijkt.281 4. Apologeten hebben groot vertrouwen in de superioriteit van het christelijke geloof ten opzichte van de diverse opvattingen over God en de ethiek in de hun omringende cultuur. Een weifelende ...

Kwestbare minderheid, zichtbare gemeenschap - pagina 131
11. Slotbeschouwing 1. Aandachtspunten In de vorige hoofdstukken is met betrekking tot diverse thema’s besproken in hoeverre christenen in de 21e eeuw kunnen leren van christenen ten tijde van de Vroege Kerk. In deze slotbeschouwing willen we nog een aantal afsluitende opmerkingen maken. Een bela ...

Kwestbare minderheid, zichtbare gemeenschap - pagina 132
de verduistering van het Evangelie in de Middeleeuwen is er een Reformatie gekomen. Daarna een Nadere Reformatie. Wanneer we lessen trekken uit de Vroege Kerk moeten we niet vergeten dat de houding van de eerste christenen op zich niet normatief is. Dat is alleen Gods Woord. Ook in de tijd van de ...

Kwestbare minderheid, zichtbare gemeenschap - pagina 133
van Origenes, die A. van de Beek onlangs citeerde in een artikel over kerk en politiek.283 Origenes betoogt hier dat christenen in plaats van politieke ambten te bekleden zich liever richten op meer goddelijke zaken - op de kerk en op de zaligheid van mensen.284 Gezien deze diverse factoren is he ...

Kwestbare minderheid, zichtbare gemeenschap - pagina 134
om zich bij de verdediging van christelijke standpunten te beroepen op heidense denkers. In de 21e eeuw zijn er nog steeds mensen die vinden dat religieuze instellingen geen subsidie mogen ontvangen. Christenpolitici kunnen hier tegen in brengen dat veel christelijke organisaties een belangrijke ...

Kwestbare minderheid, zichtbare gemeenschap - pagina 135
‘homohuwelijk’. De verdeeldheid van de kerk in de 21e eeuw maakt het erg moeilijk om richting de overheid met één mond te spreken. Hoe verdeeld de kerk ook is, het blijft haar roeping om de boodschap van Gods Woord in politiek en maatschappij naar voren te brengen. Ook de omvang van de kerk kan n ...