
Kwestbare minderheid, zichtbare gemeenschap - pagina 116
misprijzen van de dood, hoewel hij ook kritiek uitoefent op hun irrationeel vasthouden aan onbewezen waarheden.’242 Er worden over het algemeen pogingen gedaan om de martelaars tot andere gedachten te brengen. Diverse tactieken worden daarvoor toegepast. Zo worden christenen geconfronteerd met me ...

Kwestbare minderheid, zichtbare gemeenschap - pagina 117
zogenoemde Eerste Apologie een beschrijving geeft van hoe het er in de christelijke eredienst aan toeging.243 2. Ten tijde van de Vroege Kerk ergeren de heidenen zich aan de christenen, omdat ze anders zijn. Christenen nemen niet deel aan de spelen en weigeren de keizer te aanbidden. De eerste ch ...

Kwestbare minderheid, zichtbare gemeenschap - pagina 118
sterven. In het Bijbelboek Handelingen lezen we dat Petrus en de apostelen verblijd waren dat God hen de eer en waardigheid had gegeven dat ze mochten lijden om de zaak en leer van Christus (5:41). In Mattheüs 5 vers 10 worden degenen die om die reden worden vervolgd, zalig verklaard. Belangrijk ...

Kwestbare minderheid, zichtbare gemeenschap - pagina 119
10. Christelijke apologetiek 1. Inleiding Hoe gingen christelijke apologeten om met kritiek? Wie vandaag geschriften uit de tijd van de Vroege Kerk doorleest, kan zich verwonderen over de verwijten die aan het adres van christenen gericht worden. Tegenwoordig gelden ‘atheïsme’, ‘kannibalisme’ of ...

Kwestbare minderheid, zichtbare gemeenschap - pagina 120
achtereenvolgens drie verwijten: atheïsme, kannibalisme en incestueuze praktijken.246 Door zo’n aanpak te kiezen, geeft Athenagoras aan dat hij de kritiek ernstig neemt. Justinus Martyr (overleden omstreeks 165)247, de belangrijkste christelijke apologeet uit de tweede eeuw, vindt dat christenen ...

Kwestbare minderheid, zichtbare gemeenschap - pagina 121
argumenten en strategieën christenen gebruiken in hun reactie op heidense kritiek.3. Het verweer tegen aantijgingen In feite is het niet eenvoudig om bij de vroegchristelijke apologeten een verweer te vinden dat puur defensief is. De verdediging krijgt al snel ook de trekken van een aanval ...

Kwestbare minderheid, zichtbare gemeenschap - pagina 122
ces te veroordelen.252 Justinus’ leerling Tatianus (tweede eeuw) schrijft in zijn Rede aan de Grieken: een rover wordt niet louter op basis van zijn naam of reputatie veroordeeld, maar pas nadat aan waarheidsvinding is gedaan; is het dan niet ‘onredelijk’ dat wij, christenen, zonder meer veroorde ...

Kwestbare minderheid, zichtbare gemeenschap - pagina 123
verschillende aspecten van het verwijt. Twee van deze argumenten verdienen hier aandacht. 1. Athenagoras ontkent dat christenen atheïsten zijn, omdat zij wel degelijk God erkennen, namelijk de enige God, Die fundamenteel verschilt van de materie en Die de wereld heeft voortgebracht. Het is wel du ...

Kwestbare minderheid, zichtbare gemeenschap - pagina 124
deren alsook het houden van gemeenschappelijke maaltijden een rol spelen.260 Het is ook waarschijnlijk dat de beschrijving die Justinus aan het einde van zijn Eerste Apologie geeft van de christelijke eredienst, op te vatten is als een poging om soortgelijke misverstanden te weerleggen door midde ...

Kwestbare minderheid, zichtbare gemeenschap - pagina 125
die een moord pleegt, verdient veroordeling, maar een christelijke ethiek die moord strikt afwijst niet. Verwijten van politieke aard worden christenen ook gemaakt.264 Justinus schrijft dat de critici denken dat christenen een ‘menselijk’ koninkrijk nastreven. Hij geeft daarop twee antwoorden. Hi ...