
Tussen stemmen en sturen - pagina 75
samenleving inrichten. Het is hierbij een feitelijke vraag of besluitvorming in hybride beleidsnetwerken tot ‘betere’ collectieve uitkomsten leidt dan eenzijdige besluitvorming door de klassieke centrale overheid. Deze vraag kan op basis van veel recent bestuurskundig onderzoek positief worden be ...

Tussen stemmen en sturen - pagina 76
deze wijze besturen van de samenleving houdt de erkenning in dat overheden voor het bereiken van hun doelstellingen afhankelijk zijn van de bronnen van andere partijen (in termen van geld, legitimiteit, hindermacht, kennis, financiën etc.83). In onze complexe en dynamische samenleving hebben over ...

Tussen stemmen en sturen - pagina 77
•Het onderhouden van de verbindingen tussen het politieke bestuur en de partijen in de beleidsvorming en het door de politieke top laten toetsen en bekrachtigen van de uitkomst van het proces. In paragraaf 5.8 wordt nader ingegaan op de plaats van de volksvertegenwoordiging in deze context ...

Tussen stemmen en sturen - pagina 78
ten aanzien van de ware religie. Zij dient de ware religie te handhaven en te bevorderen. Verschijnselen die dit frustreren, voor zover deze publiek zijn, heeft de overheid te weren. (…) De overheid heeft eveneens een voorwaardenscheppende rol ten aanzien van de geestelijke verzorging in leger, p ...

Tussen stemmen en sturen - pagina 79
beleidsterreinen heeft de rijksoverheid een belangrijke kaderstellende taak, zoals voor het milieubeleid, de volksgezondheid, het onderwijs, het welzijnsbeleid, het economisch beleid. Dat neemt niet weg dat zij in samenspraak met partijen die bij deze thema’s betrokken zijn deze kaders kan vastst ...

Tussen stemmen en sturen - pagina 80
ligingsbedrijven. Dit mag zeker worden verdisconteerd in de vormgeving van publiek beleid en bij de verdeling van verantwoordelijkheden en taken. In een complexe netwerksamenleving, waarin partijen onderling sterk afhankelijk zijn en niet één partij in staat is eenzijdig zijn zin door te drijven, ...

Tussen stemmen en sturen - pagina 81
onze samenleving. Maatschappelijke groeperingen en oneissuebewegingen hebben die herkenbaarheid wél en kennen een veel minder sterk ledenverlies. Daarnaast pleit de ROB voor een bescheidener en tegelijk een krachtiger rol voor de volksvertegenwoordiging. Bescheidener omdat zij erkent dat andere i ...

Tussen stemmen en sturen - pagina 82
overheidsfunctionarissen, het informeren van burgers en het organiseren van de democratische legitimiteit van de besluitvorming. Nieuwe rol Tegelijk kan een politieke partij in de netwerksamenleving ook een nieuwe rol gaan vervullen. Zij kan de verbindende schakel vormen tussen de vele belangenor ...

Tussen stemmen en sturen - pagina 83
4.5.6.7.trekken van de netwerksamenleving die niet overeenkomen met Gods Woord. Het is lastig om op grond van de Bijbel te komen tot een nauwkeurige omschrijving van de overheidstaak. Zolang de overheid blijft binnen de grenzen van de wet van God kan zij zelf in grote ...

Tussen stemmen en sturen - pagina 84
vensvisie ruimte om juist ook in deze maatschappij te leven en te participeren. Maar dan wel met inachtneming van een aantal principes, waarvan met name de dienstbaarheid als grondhouding en de gehoorzaamheid als randvoorwaarde centraal dienen te staan. Daarbinnen heeft iedere christen de opdrach ...