
‘Reformatorische didactiek in de praktijk
Taalpunt NL
Kort voor de laatste zomervakantie verschenen de eerste delen van Taalpunt.nl, een methode Nederlands voor het voortgezet onderwijs. Projectleider drs. A. van Groningen geeft zijn visie op het ‘eigene’ van deze methode.
Als hij praat over de inhoud die de methode bie ...

De integratie van geloven en leren (2)
Waar zaligmakend geloof wordt gewerkt door de Heilige Geest op bovennatuurlijke wijze en maakt de ontvanger deelachtig in Christus en Zijn weldaden. De andere vormen van geloof zijn vruchten van de algemene werkingen van de Heilige Geest, missen innerlijke overtuiging en leiden niet tot gemeensch ...

Wat kan de school doen voor de sociaal-emotionele ontwikkeling?
Basisvoorwaarden
Een goed klimaat voor sociaal-emotionele ontwikkeling heeft te maken met basisvoorwaarden. Het kind ontwikkelt zich in een omgeving:
die emotioneel veilig is;
waar ruimte is om samen te spelen en samen te werken;
waar een goede rel ...

Onderwijskunst: pedagogiek tussen heimwee en verlangen!?
Bij onderwijskunst bestaat er geen scheiding tussen pedagogiek en didactiek. Er is sprake van een pedagogische grondhouding die de leraar in zijn denken en praktisch handelen stuurt. Deze houding kenmerkt zich door een duidelijke gerichtheid op wat zich in de scheppingswerkelijkheid aan ons voord ...

Zelfwerkzaamheid en reformatorisch denken
De bedoeling van het empirisch onderzoek was om te kijken hoe er in de praktijk van het reformatorisch onderwijs tegen het onderwijskundig concept van zelfwerkzaamheid wordt aan gekeken. Maar ook of men de principes en uitgangspunten van het reformatorisch denken in eigen lespraktijk toepast. Het ...

Didactisch handelen in rechtspositionele context
Bekwaamheidseisen
In het kader van de Wet op de Beroepen in het onderwijs (Wet BIO) heeft het Samenwerkingsorgaan Beroepskwaliteit Leraren (SBL) voor het primair en voortgezet onderwijs bekwaamheidseisen opgesteld. Iedere (startende) leraar moet aan deze bekwaamheidseisen voldoen. Ve ...

Gereedschap en vakmanschap
De school beschikt over veel eigentijdse hulpmiddelen. Jacobien heeft standaard een vaste beamer en een interactief projectiescherm in de klas. De computer staat op het bureau, het staat allemaal de hele dag aan. Het gesprek met deze leerkracht vindt plaats in de eerste werkweek en in een onlangs ...

Door het gehoor (2)
Samengevat wijzen de verklaarders op de volgende zaken:
Ten eerste: Paulus wijst hier op de noodzaak om tot de heidenen te gaan en hen het evangelie te prediken. Hoe zullen zij horen zonder die hen predikt? Ten tweede wordt aangegeven dat hieruit blijkt hoe zeer het de verantwoordelijkheid va ...

Media-educatie in het basisonderwijs
Media in het algemeen (daartoe behoren ook boeken) zijn in het onderwijs belangrijke hulpmiddelen voor het overdragen van informatie. Media zijn echter ook object van studie geworden. Hiervoor zijn verschillende oorzaken aan te wijzen.
Ten eerste wordt algemeen erkend dat de omvang van het g ...

Christelijke didactiek in de praktijk
Samenwerking
Secties werken nauwelijks samen als het gaat om de vraag hoe je als christen-docent je lessen vormgeeft. Elsa, die sinds een jaar Engels geeft op één van de reformatorische scholen, zegt: ‘In de sectie is de afspraak gemaakt, dat iedere docent zelf afweegt hoe hij met be ...