
Over J.P.A. Mekkes, Ontwikkeling der humanistische rechtsstaatstheorieën (1940)
Psalm 72 wordt wel de koningspsalm genoemd. Het is een gebed van Salomo voor de koning, dat begint met de bede: 'O God, verleen de koning uw recht, en uw gerechtigheid den zoon des konings'. De vertrouwdheid met deze woorden kunnen ons gemakkelijk verhinderen het actuele, altijd moderne en univer ...

Over A. Janse, Van idolen en schepselen (1938)
De Westerse cultuur bouwt geen tempels en vereert geen goden. Minstens twee fasen van de geschiedenis heeft ze achter zich gelaten. In de eerste dacht men zich het leven in de macht van een legertje goden, in de tweede hing alles aan de ene god van de bijbel. Maar op een dag won nuchterheid het v ...

Over G.C. Berkouwer, Zoeken en vinden. Herinneringen en ervaringen (1990)
In het voorjaar van 1990 verscheen Zoeken en vinden, herinneringen en ervaringen van Gerrit Cornelis Berkouwer (1903-1996). In zijn laatste boek blikt deze bij uitstek twintigste-eeuwse gereformeerde theoloog terug op zijn leven en nodigt hij de lezer uit door zijn bril mee te kijken naar alles w ...

Over A.J. Verbrugh, Universeel en anti-revolutionair (1980-1985)1
Op een lijst van gereformeerde boeken van de twintigste eeuw, die in de volgende eeuw niet mogen worden vergeten, behoort zeker Universeel en Antirevolutionair van dr. A.J. Verbrugh. In drie kloeke banden, verschenen tussen 1980 en 1985, geeft de auteur een toelichting op het in 1966 gereedgekome ...

Over B. Holwerda, De betekenis van verbond en kerk voor huwelijk, gezin en jeugd (1958)
In een staalkaart van de twintigste eeuwse theologie ontbreekt pijnlijk 'een levende gereformeerde theologie.' Gereformeerden beperken'zich meestal tot historisch onderzoek naar de eigen wortels.' Woorden van de Leidse dogmaticus A. van de Beek.1 Dit nummer van Radix lijkt in elk geval de laatste ...

Over H. Dooyeweerd, De Wijsbegeerte der Wetsidee (1935-1936)
'... en driekwart van de boeken erover had niet geschreven hoeven te worden als men eens goed het werk van Dooyeweerd had gelezen.' 'Als de mensen dat nou vijftig jaar eerder gelezen hadden, dan waren ze vijftig jaar eerder met moderne dingen gekomen.' ' ... omdat ik het als een eer beschouw comm ...

Over K. Schilder, Christus en Cultuur (1948)
De vraag om aan te geven welk gereformeerd boek uit de twintigste eeuw naar mijn mening beslist niet vergeten mag worden plaatst me voor een probleem. Het boek dat vanuit mijn aandachtsveld daarvoor het meest in aanmerking komt is H. Bavinck's vierdelige werk Gereformeerde dogmatiek. Het kan nog ...

Over H. Dooyeweerd, De Wijsbegeerte der Wetsidee (1935-1936)
Verschillende boeken hebben een diepe indruk op mij achtergelaten. Ik denk bijvoorbeeld aan de romans Het bezoek van Adrian Plass, De overlevenden tellen niet van M.S. Arnoni en Christus wordt weer gekruisigd van Niko Kazantzakis. Ik denk ook aan de studies van Abraham Joshua Heshei, o.a. zijn bo ...

Over K. Schilder, Christus en cultuur (1948)
Welk gereformeerd boek mag in de volgende eeuw beslist niet vergeten worden? Een onmogelijke vraag. Er is zoveel dat niet vergeten mag worden. Zoveel gereformeerde boeken hebben zovelen gevormd. Er is zoveel dat ook op mij indruk heeft gemaakt. Kies je voor wat vergeten dreigt te worden, maar nie ...

Over A. Noordtzij, Gods Woord en der eeuwen getuigenis (1931)1
Augustus 1982. Vanaf het eerste moment dat ik het boek boven op de zolder van het Zwolse antiquariaat zag, was ik verkocht. Het was een voornaam boek, stevig in zijn band, met een mooie opdruk in rood, blauw en goud. Er stonden twee exemplaren. De een wat meer verschoten. Dat bleek de 1 e druk va ...