Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Christendom als consumentenkoop?

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Christendom als consumentenkoop?

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Om meerdere redenen verraste mij het betoog van mijn collega Thierry Henri Philippe Baudet bij de begrotingsbehandeling Binnenlandse Zaken voor het jaar 2020. In goede SGP-traditie begin ik bij de meest principiële overwegingen en vervolg ik met een paar praktische kanttekeningen.

Bij het interruptiebetoog van collega Baudet dacht ik even dat ik een reclamefolder hoorde voorlezen. Hij sprak over “onze fantastische religie, de beste religie die er ooit geweest is.” Het klonk als de conclusie na een vergelijkend warenonderzoek: ‘het beste getest bij de Consumentenbond!’. Moeten we als christenen blij zijn met een dergelijke aanbeveling? Natuurlijk, het is elke keer weer een grootse ervaring om de goedheid, wijsheid en rechtvaardigheid van Gods werken en Woorden te ontdekken. Maar is dat wat Thierry Baudet bedoelde? En moet je het geloof Bijbels gezien eigenlijk wel zo fantastisch noemen? Het is volgens Paulus onmiskenbaar een kracht van God, maar tegelijk ook een dwaasheid voor de Griek. En met die Grieken lijkt de leider van de FVD best veel op te hebben. En wat te denken van de wederopstanding waar hij over spreekt? Christus is ontwijfelbaar de Opgestane overwinnaar. Dat is de bron van hoop voor elke christen in de politiek. Toch heeft Christus juist de tekenen van Zijn kruisiging tot aan het eind der tijden in gedachtenis willen houden. Dat heeft ons veel te zeggen, ook als politici.

Enige verwarring voelde ik ook toen collega Baudet mij opriep om niet zo nederig en voor zichtig te zijn. Ik had nu juist van de erudiete Baudet een college verwacht over het belang van voorzichtigheid en matigheid als kardinale deugden in de klassiek-christelijke traditie. Dat is in het verhaal van FVD kennelijk wat weggezakt. Sterker nog, na zijn verkiezingsoverwinning presenteerde hij zichzelf zelfs als een nieuwe messias. De wijze waarop hij sprak, kon associaties oproepen met de wijze waarop Nietz sche zich tegenover Christus stelde. Met de proclamatie van Baudet dat hij met de verkiezingen op zijn rots zijn ‘politieke gemeente’ zou bouwen, blies hij zichzelf op tot het formaat van Christus. Tegelijk bleek dat Christus zelf wezenlijk uit zijn christendom was verdwenen: wederopstanding zou ook mogelijk zijn zonder de fundamenten van het christendom over te nemen. Een merkwaardige evangelisatiecampagne voor het christelijk geloof… Zonder Christus is christelijk geloof een droogbloem en verwordt het gemakkelijk tot een middel voor eigen gewin. En zijn we als mens werkelijk wel zo groot als we Christus enkel als culturele reus zien op wiens schouders wij verder kunnen komen?

Baudet benoemt overigens wel terecht dat het volstrekt normaal is om historisch cultureel erfgoed te beschermen. Over die nuchtere constatering zou nauwelijks discussie moeten bestaan. Toch zijn er helaas veel kosmopolieten die zich lijken te schamen voor nationale belangen. Dan kan het dus geen kwaad om als beschermers van onze cultuur en geschiedenis onze stem te laten horen. Net als FVD doet de SGP dat graag, ook omdat we verantwoord om willen gaan met de zegeningen die God ons gegeven heeft in onze geschiedenis. Daarom vechten we met passie tegen reclame voor overspel en dragen we met vreugde de zegen van de wekelijkse rustdag uit. En we pleitten bijvoorbeeld ook met succes voor het opnemen van het Wilhelmus in de inburgeringscursus. Over een ideologische herziening van de canon van onze geschiedenis – de canon zou bijvoorbeeld meer genderdivers moeten worden – kruis ik als historicus graag de degens met de minister van D66-huize.

Toch bekruipt me het gevoel dat Baudet erg krampachtig vasthoudt aan de zichzelf respecterende natiestaat. Met zijn klassieke uilen zou Baudet moeten weten dat het verhaal van het christelijk geloof niet beperkt blijft tot Nederland, maar dat het veel rijker is. We kunnen verwijzen naar de Europese, Westerse en zelfs nog bredere traditie. De echte wedergeboorte van Europa begon toen Paulus geroepen werd om met het Evangelie over te steken vanuit Turkije. Christus ging als het Licht van de wereld op in de Europese duisternis. En de blijde boodschap van Zijn liefde voor zondaren wist vervolgens zelfs oceanen over te steken en harten aan te steken. De Bijbel laat voluit ruimte voor erkenning van het belang van de natie, maar kent geen fixatie op dit politieke niveau. Elke politieke organisatievorm die dienstbaar is aan de Bijbelse boodschap verdient onze waardering, zelfs als dat de EU zou zijn.

Tot slot nog een opmerking over de islam. De SGP is al lange tijd kritisch over de islam. In 2005 publiceerde de SGP in de Tweede Kamer een kritische nota over de aanwezigheid van de islam in de publieke ruimte (De islam in huis). De verkiezingsprogramma’s van de SGP pleitten voor terughoudendheid bij de bouw van moskeeën en minaretten. In 2017 presenteerde de SGP opnieuw een kritisch islammanifest. En de tekst van Baudet over gebedsoproepen lijkt regelrecht uit ons huidige verkiezingsprogramma geciteerd: “Gebedsoproepen vanaf moskeeën moeten worden tegengegaan. Gebedsoproepen mogen niet worden gelijkgeschakeld met klokgelui, omdat deze oproepen het uitspreken van een geloofsbelijdenis bevatten.” Ik tast in het duister waarom de SGP uit zou gaan van misplaatst gelijkheidsdenken.

Het zit de SGP in de genen om samen te werken met alle partijen in het parlement en niemand bij voorbaat uit te sluiten. We zoeken naar draagvlak voor een gezonde, kritische koers, of het nu gaat om het klimaat, de islam of wat dan ook. Als het gaat om de islam zijn we blij dat het aantal kritische partijen in de loop der tijd is gegroeid. In 2007 kwam de PVV in de Tweede Kamer en maakte de islam tot een speerpunt. Tien jaar later meldde FVD zich. Ten aanzien van de islam opereert FVD ook op de rechterflank. Er is dus inmiddels een veelkleurig bondgenootschap als het gaat om de islam. Het is niet verstandig als bondgenoten elkaar aanvallen. Een huis dat tegen zichzelf verdeeld is, kan niet bestaan. Laten we op dit punt maar vooral eensgezind optrekken. Een belangrijke noot blijft wel dat de SGP wil opereren binnen de kaders van de democratische rechtsstaat. Oproepen om wetten aan onze laars te lappen steunen wij dus niet. Goede voorstellen om wetgeving te wijzigen bekijkt de SGP wel met sympathie.

Dit artikel werd u aangeboden door: Wetenschappelijk Instituut voor de Staatkundig Gereformeerde Partij

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 november 2019

Zicht | 104 Pagina's

Christendom als consumentenkoop?

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 november 2019

Zicht | 104 Pagina's